Infrastruktura nie nadąża za elektrykami. Problemy na buspasach

Choć policjanci i inni użytkownicy dróg powoli przyzwyczajają się do widoku elektryków na buspasach, znaki dalej nie uwzględniają elektromobilności. Jeśli je zignorujemy, grozi nam nawet 5 punktów karnych.

Dzięki buspasom jazda samochodem elektrycznym po mieście robi się bardzo przyjemnaDzięki buspasom jazda samochodem elektrycznym po mieście robi się bardzo przyjemna
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

Jednym z przywilejów dla samochodów elektrycznych, wynikających z ustawy o elektromobilności, jest możliwość wjechania na buspasy. Kierowcy otrzymali specjalne naklejki (z literami EE), które jasno wskazują, że taki pojazd może poruszać się tym odcinkiem drogi – zazwyczaj szybciej i omijając korki.

W zależności od miasta na buspasy mogą wjeżdżać autobusy, trolejbusy, taksówki czy też Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych. W przypadku, gdy skrajny prawy buspas zmienia się w zwykły pas do skrętu w prawo, jechać prosto mogą pojazdy wymienione na znakach – co ma miejsce np. w Warszawie przy ul. Wolskiej czy w Gdańsku na ul. Podwale Przedmiejskie (zdjęcie poniżej).

Niestety, choć pojazdy elektryczne mogą wjeżdżać na buspasy warszawskie już 22 lutego 2018 roku (a motocykle nawet dłużej), znaki dalej nie uwzględniają ich obecności. Napis "BUS" dotyczy bowiem… komunikacji miejskiej, a nie samego pasa.

Gdańsk, Podwale Przedmiejskie
Gdańsk, Podwale Przedmiejskie © Google Street View

Oznacza to, że gdy kierowca takiego auta pojedzie prosto, jak np. autobus, naraża się na karę w wysokości 5 punktów karnych i mandat opiewający na 250 zł. Oczywiście za jedno wykroczenie, więc kilka skrzyżowań przejechanych na wprost elektrykiem może nas sporo kosztować.

Choć samochody elektryczne ciągle są na polskich drogach ciekawostką, ich liczba systematycznie rośnie. Dzięki usługom takim jak Innogy Go coraz więcej osób może wsiąść za kierownicę elektryka i chcieć skorzystać z dostępnych dla nich przywilejów. Warto pamiętać o powyższej zasadzie, by nie narazić się niepotrzebnie na mandat.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie