Infrastruktura nie nadąża za elektrykami. Problemy na buspasach

Choć policjanci i inni użytkownicy dróg powoli przyzwyczajają się do widoku elektryków na buspasach, znaki dalej nie uwzględniają elektromobilności. Jeśli je zignorujemy, grozi nam nawet 5 punktów karnych.

Dzięki buspasom jazda samochodem elektrycznym po mieście robi się bardzo przyjemnaDzięki buspasom jazda samochodem elektrycznym po mieście robi się bardzo przyjemna
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

Jednym z przywilejów dla samochodów elektrycznych, wynikających z ustawy o elektromobilności, jest możliwość wjechania na buspasy. Kierowcy otrzymali specjalne naklejki (z literami EE), które jasno wskazują, że taki pojazd może poruszać się tym odcinkiem drogi – zazwyczaj szybciej i omijając korki.

W zależności od miasta na buspasy mogą wjeżdżać autobusy, trolejbusy, taksówki czy też Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych. W przypadku, gdy skrajny prawy buspas zmienia się w zwykły pas do skrętu w prawo, jechać prosto mogą pojazdy wymienione na znakach – co ma miejsce np. w Warszawie przy ul. Wolskiej czy w Gdańsku na ul. Podwale Przedmiejskie (zdjęcie poniżej).

Niestety, choć pojazdy elektryczne mogą wjeżdżać na buspasy warszawskie już 22 lutego 2018 roku (a motocykle nawet dłużej), znaki dalej nie uwzględniają ich obecności. Napis "BUS" dotyczy bowiem… komunikacji miejskiej, a nie samego pasa.

Gdańsk, Podwale Przedmiejskie
Gdańsk, Podwale Przedmiejskie © Google Street View

Oznacza to, że gdy kierowca takiego auta pojedzie prosto, jak np. autobus, naraża się na karę w wysokości 5 punktów karnych i mandat opiewający na 250 zł. Oczywiście za jedno wykroczenie, więc kilka skrzyżowań przejechanych na wprost elektrykiem może nas sporo kosztować.

Choć samochody elektryczne ciągle są na polskich drogach ciekawostką, ich liczba systematycznie rośnie. Dzięki usługom takim jak Innogy Go coraz więcej osób może wsiąść za kierownicę elektryka i chcieć skorzystać z dostępnych dla nich przywilejów. Warto pamiętać o powyższej zasadzie, by nie narazić się niepotrzebnie na mandat.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟