Škoda Vision iV to spojrzenie w przyszłość czeskiej marki. Piękne opakowanie elektrycznego napędu

Škoda Vision iV zaprezentowana na Geneva Motor Show to sportowy SUV z napędem elektrycznym, który może być alternatywą dla Samochodu Roku 2019, czyli Jaguara I-Pace'a. Ma nawet podobne klamki i wygląda całkiem dobrze. A czym jest napędzana?

Škoda Vision iV (2019)Škoda Vision iV (2019)
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński

Škoda Vision iV zwraca uwagę agresywnym wyglądem, zupełnie innym niż stylizacja, do jakiej przyzwyczaiła nas czeska marka. Na drzwiach nie ma klasycznych klamek, lecz wysuwają się one automatycznie po zbliżeniu dłoni. Podobnie jak w Jaguarze I-Pace'ie.

Nadwozie ma długość 4665 mm, szerokość 1926 mm i wysokość 1613 mm. Rozstaw osi to aż 2765 mm. Auto oparto na platformie MEB, na której zbudowano zaprezentowane w Genewie inne modele elektryczne Grupy VW, m.in. Volkswagena ID Buggy czy Audi Q4 e-trona.

I to właśnie z modelem Audi najnowszy koncept Škody ma najwięcej wspólnego. Przede wszystkim napęd o mocy łącznej 306 KM, składającej się z głównego silnika z tyłu i pomocniczego z przodu. Škoda deklaruje jednak większy zasięg wynoszący 500 km. Bateria może zostać naładowana w czasie 30 minut do 80 proc. pojemności.

Jeśli w takiej formie auto miałoby wejść do produkcji, to było by jedną z najlepiej przyspieszających Škód w ofercie. Czas rozpędzania do setki to 5,9 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h.

Trzeci poziom jazdy autonomicznej

Škoda Vision iV jest pojazdem częściowo autonomicznym, a wyposażenie obejmuje elementy, które w przyszłości będą na pokładzie każdego w pełni autonomicznego samochodu. Vision iV potrafi się komunikować z infrastrukturą drogową oraz innymi autami, które przekazują informacje o zagrożeniach i ruchu drogowym.

Liczne skanery laserowe i radary pozwalają oceniać otoczenie. Systemy kontrolują wyprzedzanie i manewry omijania, przyspieszają i uruchamiają hamulce. W niebezpiecznych sytuacjach kierowca jest proszony o przejęcie kontroli. Poziom trzeci to autonomiczna jazda bez udziału kierowcy po drodze szybkiego ruchu i, jak widać, Škoda jest już na to gotowa.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/8] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem