Volkswagen ID Buggy pokazuje, że napęd elektryczny też jest fajny
Na Geneva Motor Show Volkswagen zaprezentował swoje elektryczne buggy, inspirowane "plażowymi" pojazdami lat 60. i 70. Teoretycznie D Buggy Concept nie ma żadnego sensu, ale nie do końca tak jest.
05.03.2019 | aktual.: 13.03.2023 14:18
Volkswagen ID Buggy Concept bazuje na platformie MEB i to własnie ona jest kluczem.
Elektryczne buggy to pokaz możliwości nowej płyty podłogowej, na której zaprezentowano już całą rodzinę koncepcyjnych pojazdów Volkswagena, a także niedawno pokazanego Seata El-Born – pierwszego taniego produkcyjnego auta w Grupie VW od podstaw projektowanego jako elektryk.
Różnorodność form, w tym buggy, które można wykorzystać do zabudowy MEB, to największa zaleta tej płyty. Dzięki projektowi od podstaw podporządkowanemu wyłącznie napędowi elektrycznemu, nie jest ona efektem żadnych kompromisów. W futurystycznym pojeździe ID Buggy zastosowano płaską baterię 62 kWh oraz 200-konny napęd, a zasięg pojazdu ma wynieść ok. 250 km. Przyspieszenie do setki trwa 7,2 s.
Buggy w latach 60. były zabawkami, zazwyczaj budowanymi na podwoziu Garbusa, które nadawało się do tego idealnie ze względu na kompaktowy układ napędowy z tyłu. Była to najprostsza z możliwych konstrukcji, świetnie nadająca się do modyfikacji. Współczesny ID Buggy Concept nawiązuje do tej idei.
Dzięki umieszczonej w podłodze baterii oraz kompaktowym silnikom, które nie potrzebują rozbudowanych skrzyń biegów i tradycyjnej transmisji napędu poprzez wał, można było przygotować napęd na cztery koła oparty na dwóch silnikach. Mogą one pracować w pełni niezależnie, więc przynajmniej teoretycznie stanowić możliwie najlepszy napęd 4x4, jaki kiedykolwiek powstał.
To opcja, którą łatwo wdrożyć. Normalnie ID Buggy pracuje na jednym silniku umieszczonym z tyłu. Projekt ten pokazuje, jak łatwo można zmodyfikować auto na czteronapędowe i to jest naprawdę fajne. Zamiast skomplikowanej konstrukcji, napęd elektryczny składa się jak klocki. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by umieszczać po jednym silniku na koło.