Audi prezentuje Q4 e‑tron. Jeden z 12 modeli, które pojawią się niebawem

Audi Q4 e-tron concept to wizja drugiego SUV-a marki z Ingolstadt z w pełni elektrycznym napędem. Model ten zadebiutował na Geneva Motor Show. Ma duży zasięg, inteligentny napęd na cztery koła i świetne osiągi.

Audi Q4 e-tron concept
Audi Q4 e-tron concept
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński

05.03.2019 | aktual.: 13.03.2023 14:18

Po premierze rynkowej Audi e-trona, niemiecki producent stawia kolejny krok w tym samym kierunku. Na Geneva Motor Show prezentuje koncepcyjnego SUV-a o mniejszych rozmiarach, ale nie mniej interesującego.

Audi Q4 e-tron (2019)
Audi Q4 e-tron (2019)© fot. mat. prasowe

O ile pierwsze produkcyjne, w pełni elektryczne audi jakim jest model e-tron to duży SUV, o tyle model Q4 e-tron concept jest kompaktowym autem opartym na płycie podłogowej MEB. Ma 4,59 m długości, szerokość 1,90 m, wysokość 1,61 m, a rozstaw osi to 2,77 m. Całkiem spory, bardziej zbliżony do klasy średniej. Takie też jest wnętrze, które ma być w swoim segmencie najprzestronniejszym.

To właśnie zasługa platformy MEB, która charakteryzuje się krótkimi zwisami ze względu na nieduże silniki elektryczne umieszczone pomiędzy kołami.

Audi Q4 e-tron (2019)
Audi Q4 e-tron (2019)© fot. mat. prasowe

Ponad 300 elektrycznych koni mechanicznych

Elektryczny motor tylnej osi generuje moc 204 KM i moment obrotowy 310 Nm. Silnik z przodu wytwarza 102 KM mocy i 150 Nm momentu. Moc systemowa to 306 KM, co pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,3 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 180 km/h.

Akumulator umieszczony w podłodze pojazdu ma pojemność 82 kWh, co ma zapewnić zasięg ponad 450 km. Może być ładowany z maksymalną mocą 125 kW. By go naładować do poziomu ok. 80 procent, wystarczy zaledwie 30 minut.

Audi Q4 e-tron (2019)
Audi Q4 e-tron (2019)© fot. mat. prasowe

1+1 = quattro

Dwa silniki to rzecz jasna napęd na cztery koła, a ten jest realizowany w następujący sposób. W większości sytuacji drogowych Audi Q4 e-tron concept używa tylnego silnika synchronicznego, więc jest to z reguły auto tylnonapędowe. Jeśli kierowca potrzebuje więcej mocy niż może dostarczyć jeden silnik, system quattro wykorzystuje przedni silnik asynchroniczny do dystrybucji dodatkowego momentu obrotowego na oś przednią.

Audi Q4 e-tron (2019)
Audi Q4 e-tron (2019)© fot. mat. prasowe

Jest to też sterowane w taki sposób, że napęd przewiduje, kiedy pojawi się potrzeba wykorzystania przedniego silnika, a ten dołącza się zanim koła zaczną się ślizgać. Dobre właściwości jezdne to też zasługa nisko umieszczonych komponentów układu napędowego o łącznej masie 510 kg. Platforma MEB daje przy układzie dwusilnikowym idealny rozkład masy 50:50.

Dwanaście w pełni elektrycznych modeli Audi do roku 2025

Audi Q4 e-tron (2019)
Audi Q4 e-tron (2019)© fot. mat. prasowe

Od momentu premiery Audi e-trona we wrześniu 2018 roku do roku 2025, niemiecka marka na najważniejszych światowych rynkach oferować będzie aż dwanaście modeli z w pełni elektrycznym napędem. Ma to stanowić około jednej trzeciej wolumenu sprzedaży koncernu z Ingolstadt. Zanim pojawi się produkcyjna wersja zaprezentowanego tu Q4 e-trona, do sprzedaży trafi model e-tron Sportback, którego premierę przewidziano na 2019 rok.

Oprócz SUV-ów, z napędem elektrycznym dostępne będą klasyczne nadwozia, takie jak hatchback i kombi, a także duże limuzyny i inne modele premium. Te jednak będą bazowały na Elektrycznej Platformie Premium PPE. Jest to efekt współpracy działów rozwoju Audi i Porsche.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/24]
Źródło artykułu:WP Autokult
Audikonceptysalon samochodowy w genewie
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)