Audi prezentuje Q4 e‑tron. Jeden z 12 modeli, które pojawią się niebawem
Audi Q4 e-tron concept to wizja drugiego SUV-a marki z Ingolstadt z w pełni elektrycznym napędem. Model ten zadebiutował na Geneva Motor Show. Ma duży zasięg, inteligentny napęd na cztery koła i świetne osiągi.
05.03.2019 | aktual.: 13.03.2023 14:18
Po premierze rynkowej Audi e-trona, niemiecki producent stawia kolejny krok w tym samym kierunku. Na Geneva Motor Show prezentuje koncepcyjnego SUV-a o mniejszych rozmiarach, ale nie mniej interesującego.
O ile pierwsze produkcyjne, w pełni elektryczne audi jakim jest model e-tron to duży SUV, o tyle model Q4 e-tron concept jest kompaktowym autem opartym na płycie podłogowej MEB. Ma 4,59 m długości, szerokość 1,90 m, wysokość 1,61 m, a rozstaw osi to 2,77 m. Całkiem spory, bardziej zbliżony do klasy średniej. Takie też jest wnętrze, które ma być w swoim segmencie najprzestronniejszym.
To właśnie zasługa platformy MEB, która charakteryzuje się krótkimi zwisami ze względu na nieduże silniki elektryczne umieszczone pomiędzy kołami.
Ponad 300 elektrycznych koni mechanicznych
Elektryczny motor tylnej osi generuje moc 204 KM i moment obrotowy 310 Nm. Silnik z przodu wytwarza 102 KM mocy i 150 Nm momentu. Moc systemowa to 306 KM, co pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,3 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 180 km/h.
Akumulator umieszczony w podłodze pojazdu ma pojemność 82 kWh, co ma zapewnić zasięg ponad 450 km. Może być ładowany z maksymalną mocą 125 kW. By go naładować do poziomu ok. 80 procent, wystarczy zaledwie 30 minut.
1+1 = quattro
Dwa silniki to rzecz jasna napęd na cztery koła, a ten jest realizowany w następujący sposób. W większości sytuacji drogowych Audi Q4 e-tron concept używa tylnego silnika synchronicznego, więc jest to z reguły auto tylnonapędowe. Jeśli kierowca potrzebuje więcej mocy niż może dostarczyć jeden silnik, system quattro wykorzystuje przedni silnik asynchroniczny do dystrybucji dodatkowego momentu obrotowego na oś przednią.
Jest to też sterowane w taki sposób, że napęd przewiduje, kiedy pojawi się potrzeba wykorzystania przedniego silnika, a ten dołącza się zanim koła zaczną się ślizgać. Dobre właściwości jezdne to też zasługa nisko umieszczonych komponentów układu napędowego o łącznej masie 510 kg. Platforma MEB daje przy układzie dwusilnikowym idealny rozkład masy 50:50.
Dwanaście w pełni elektrycznych modeli Audi do roku 2025
Od momentu premiery Audi e-trona we wrześniu 2018 roku do roku 2025, niemiecka marka na najważniejszych światowych rynkach oferować będzie aż dwanaście modeli z w pełni elektrycznym napędem. Ma to stanowić około jednej trzeciej wolumenu sprzedaży koncernu z Ingolstadt. Zanim pojawi się produkcyjna wersja zaprezentowanego tu Q4 e-trona, do sprzedaży trafi model e-tron Sportback, którego premierę przewidziano na 2019 rok.
Oprócz SUV-ów, z napędem elektrycznym dostępne będą klasyczne nadwozia, takie jak hatchback i kombi, a także duże limuzyny i inne modele premium. Te jednak będą bazowały na Elektrycznej Platformie Premium PPE. Jest to efekt współpracy działów rozwoju Audi i Porsche.