Małopolska szykuje zmiany dotyczące ruchu drogowego. Będzie omawiany "wariant radykalny"

Władze Małopolski nie ustają w wysiłkach przy pracach nad poprawą jakości powietrza. Po zajęciu się urządzeniami grzewczymi, teraz na celownik biorą samochody. Rozpoczęto już konsultacje społeczne, w wyniku których może zostać podjęta decyzja nawet o całkowitym zamknięciu ruchu w Krakowie i Tarnowie dla aut innych niż wodorowe i elektryczne.

(fot. Marek Lasyk/Reporter)(fot. Marek Lasyk/Reporter)
Mateusz Żuchowski

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego twierdzi, że dotychczasowe działania są niewystarczające i muszą sięgnąć po bardziej zdecydowane rozwiązania. Mieszkańcom województwa przedstawiono pięć wariantów działania. Po poznaniu ich opinii ma zostać wybrany jeden z nich.

Warianty te stopniują się od łagodnych ograniczeń podobnych do tych, które są stosowane w wielu europejskich miastach, na przykład w Niemczech czy Włoszech, po takie, które pomysłodawcy sami określają jako "radykalne". Warianty te przedstawiają się następująco:

  • Całkowite zamknięcie ruchu dla samochodów innych niż wodorowe czy elektryczne.
  • Utworzenie stref czystego transportu w centrum Krakowa i Tarnowa (zgodnych z Ustawą o Elektromobilności), do których mogłyby wjeżdżać tylko pojazdy nieemitujące spalin. Obszary stref czystego transportu pokrywałyby się ze Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania w Krakowie oraz Strefą Płatnego Parkowania w Tarnowie.
  • Wprowadzenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej na obszarze Krakowa, obejmującej obszar ograniczony III obwodnicą miasta. Ograniczenie dotyczy wszystkich pojazdów – osobowych, dostawczych i ciężarowych, wliczając mieszkańców Krakowa. Możliwość wjazdu do strefy jedynie przez pojazdy z silnikiem Diesla spełniaj EURO 6 oraz pojazdy benzynowe spełniające co najmniej wymagania normy emisyjnej EURO 4.
  • Wprowadzenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej na obszarze Krakowa, obejmującej obszar ograniczony IV obwodnicą miasta. Ograniczenie obejmujące samochody dostawcze, ciężarowe i pojazdy transportu zbiorowego. Możliwość wjazdu do strefy jedynie przez pojazdy spełniające wymagania normy emisyjnej EURO 4.
  • Wprowadzenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej na obszarze Krakowa, obejmującej obszar ograniczony IV obwodnicą miasta. Ograniczenie obejmujące pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe, także dla mieszkańców Krakowa. Możliwość wjazdu do strefy jedynie przez pojazdy z silnikiem Diesla spełniające co najmniej wymagania normy EURO 6 oraz pojazdy benzynowe spełniające co najmniej wymagania normy EURO 4.
  • Alternatywnie: Kontynuacja dotychczasowych działań bez dodatkowych ograniczeń dla transportu.
Smog nad Krakowem (fot. Marek Lasyk/Reporter)
Smog nad Krakowem (fot. Marek Lasyk/Reporter)

Łatwo zauważyć, że wśród propozycji dominują te uzależniające możliwość wjazdu od spełnianej przez pojazd normy emisji spalin. Przedstawiciele Departamentu Środowiska Urzędu Marszałkowskiego argumentują, że wprowadzanie ograniczeń tego typu zmotywuje kierowców do zamiany samochodów na ekologiczną komunikację miejską, w szczególności kolej aglomeracyjną.

Przeprowadzenie bardziej zdecydowanych zmian nie będzie jednak łatwe. Sami pomysłodawcy przyznają, że wprowadzenie w życie niektórych z przedstawionych wariantów wymagałoby zmiany przepisów na poziomie krajowym. Kłopotliwe okazałoby się również egzekwowanie zakazów. Mogłoby się to odbywać automatycznie (za pomocą kamer czytających numery rejestracyjne pojazdów) albo tradycyjnie. W drugim z tych wariantów samochody musiałyby otrzymać naklejki - podobnie jak jest w Niemczech.

Warto także przypomnieć, że w marcu 2019 roku znacznie zliberalizowano regulacje, a w rezultacie de facto doprowadzono do wycofania Strefy Czystego Transportu na krakowskim Kazimierzu. Zmiany zostały wprowadzone po zaledwie około dwóch miesiącach funkcjonowania strefy na żądanie samych mieszkańców Kazimierza, dla których ograniczenia były zbyt restrykcyjne. Bardzo wątpliwe jest więc, aby teraz z konsultacjach poparto najbardziej radykalny wariant nowych regulacji. Wiele wskazuje więc na to, że małopolskie miasta otrzymają strefy podobne do niemieckich.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
Tylko dwa modele. Ulubiona marka Polaków obniżyła ceny
Tylko dwa modele. Ulubiona marka Polaków obniżyła ceny
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance Coupé - nazwa mówi wszystko
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance Coupé - nazwa mówi wszystko
Większy zasięg, niższa cena - nowa Toyota bZ4X wyceniona w Polsce
Większy zasięg, niższa cena - nowa Toyota bZ4X wyceniona w Polsce
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech