Mem stał się rzeczywistością. BMW i paliwo z oleju spożywczego

BMW powiększyło kilka dni temu swoją flotę wykorzystującą unikalny syntetyczny olej napędowy. Podstawą do jego tworzenia jest olej spożywczy, a rocznie korzystanie z takiego paliwa może pozwolić na zmniejszenie emisji CO2 o nawet kilkaset ton.

Samochody dostawcze napędzane syntetycznym olejem napędowymSamochody dostawcze napędzane syntetycznym olejem napędowym
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BMW
Kamil Niewiński

Planowanie coraz ostrzejszych norm emisji spalin skłania producentów do poszukiwania paliw alternatywnych, które niekoniecznie będą wiązały się z pełną elektryfikacją, lecz pozwolą na znaczne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. BMW szuka alternatyw w różnych miejscach, ale dość zaskakujący jest fakt, że jednym z nich mogą być… produkty wykorzystywane zazwyczaj w kuchni.

Chodzi o HVO100, czyli syntetyczny olej napędowy. BMW do jego wytwarzania stosuje przede wszystkim olej spożywczy, poddany uprzednio odpowiedniemu recyklingowi. Nie oznacza to jednak, że jest to jedyny składnik. Do produkcji HVO100 wykorzystuje się również inne możliwe do recyklingu pozostałości o odpowiednich właściwościach, jak odpadki z przetwórstwa ryb czy tłuszcz zwierzęcy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW M3 Touring - czego to człowiek nie wymyśli

Takie paliwo wytwarza do nawet 90 proc. mniej dwutlenku węgla, a przy okazji jest całkowicie kompatybilne z jednostkami Diesla. BMW rozpoczęło program pilotażowy, prowadzony we współpracy z m.in. DB Schenker, w grudniu 2022 roku. Teraz niemiecki koncern poinformował, że flota pojazdów napędzanych tym wyjątkowym paliwem zwiększyła się o dodatkowe sześć egzemplarzy. Łącznie jest ich teraz 10. 

Całkowite przerzucenie się z wykorzystania diesla do celów logistycznych na HVO100 mogłoby ograniczyć emisję dwutlenku węgla o nawet 800 ton rocznie. Na razie jednak BMW będzie obserwowało rozwój projektu na świeżo powiększonej flocie, która będzie kursowała na trasie długości ok. 40 km pomiędzy Centrum Dostaw Grupy BMW w Eching a fabryką koncernu znajdującą się w Monachium.

Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀