Mem stał się rzeczywistością. BMW i paliwo z oleju spożywczego

BMW powiększyło kilka dni temu swoją flotę wykorzystującą unikalny syntetyczny olej napędowy. Podstawą do jego tworzenia jest olej spożywczy, a rocznie korzystanie z takiego paliwa może pozwolić na zmniejszenie emisji CO2 o nawet kilkaset ton.

Samochody dostawcze napędzane syntetycznym olejem napędowymSamochody dostawcze napędzane syntetycznym olejem napędowym
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BMW
Kamil Niewiński

Planowanie coraz ostrzejszych norm emisji spalin skłania producentów do poszukiwania paliw alternatywnych, które niekoniecznie będą wiązały się z pełną elektryfikacją, lecz pozwolą na znaczne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. BMW szuka alternatyw w różnych miejscach, ale dość zaskakujący jest fakt, że jednym z nich mogą być… produkty wykorzystywane zazwyczaj w kuchni.

Chodzi o HVO100, czyli syntetyczny olej napędowy. BMW do jego wytwarzania stosuje przede wszystkim olej spożywczy, poddany uprzednio odpowiedniemu recyklingowi. Nie oznacza to jednak, że jest to jedyny składnik. Do produkcji HVO100 wykorzystuje się również inne możliwe do recyklingu pozostałości o odpowiednich właściwościach, jak odpadki z przetwórstwa ryb czy tłuszcz zwierzęcy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW M3 Touring - czego to człowiek nie wymyśli

Takie paliwo wytwarza do nawet 90 proc. mniej dwutlenku węgla, a przy okazji jest całkowicie kompatybilne z jednostkami Diesla. BMW rozpoczęło program pilotażowy, prowadzony we współpracy z m.in. DB Schenker, w grudniu 2022 roku. Teraz niemiecki koncern poinformował, że flota pojazdów napędzanych tym wyjątkowym paliwem zwiększyła się o dodatkowe sześć egzemplarzy. Łącznie jest ich teraz 10. 

Całkowite przerzucenie się z wykorzystania diesla do celów logistycznych na HVO100 mogłoby ograniczyć emisję dwutlenku węgla o nawet 800 ton rocznie. Na razie jednak BMW będzie obserwowało rozwój projektu na świeżo powiększonej flocie, która będzie kursowała na trasie długości ok. 40 km pomiędzy Centrum Dostaw Grupy BMW w Eching a fabryką koncernu znajdującą się w Monachium.

Wybrane dla Ciebie
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie