Nissan Ariya do serwisu. Błąd w systemie może wyłączać silnik

Nissan rozpoczął akcję serwisową swojego elektrycznego modelu Ariya — na razie tylko w Ameryce Północnej. Niewielki błąd może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego Japończycy zdecydowali się na szybką reakcję.

Nissan AriyaNissan Ariya
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Kamil Niewiński

Akcje serwisowe są całkowicie normalną częścią branży motoryzacyjnej, chociaż producenci oczywiście zrobiliby wiele, by móc je wyeliminować. Jest to jednak niemożliwe — przy masowej produkcji tak skomplikowanych tworów, jak współczesne samochody, nie ma szans na uzyskanie 100-procentowej skuteczności. Akcje serwisowe to za to dodatkowe koszty, a także mniejsza lub większa rysa na wizerunku.

Czasem jednak marki nie mają wyjścia, co widać po przykładzie Nissana. Japoński producent złożył do amerykańskiego urzędu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) dokumenty informujące o wezwaniu do serwisu 9813 egzemplarzy modelu Ariya — elektrycznego SUV-a. Akcja dotyczy zarówno wersji z napędem na przednie, jak i wszystkie koła.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nissan Ariya z bliska. Oto 5 rzeczy, które musisz o nim wiedzieć

Problemem jest oprogramowanie falownika, które mocno nadinterpretuje drobne zwarcia mogące wydarzyć się w silniku. Odpowiedzialne za to są maleńkie drobinki materiału przewodzącego, które pojawiają się w wybranych egzemplarzach. Odbierający zwarcie falownik wyłącza cały silnik i uruchamia tryb awaryjny, co przy większych prędkościach może doprowadzić do wypadku.

Grupa aut, która została objęta akcją serwisową, jest stosunkowo niewielka. Nissan jednak najwyraźniej mocno przyłożył się do poszukiwań egzemplarzy objętych usterką. Marka oczekuje bowiem, że 100 proc. przywołanych do serwisów aut będzie posiadać wspomnianą wyżej awarię.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem