Nowy typ stacji paliw. Dzięki PGNiG i Toyocie będzie można tankować wodór

Pojazdy wodorowe mogą być przyszłością motoryzacji. Jednak dziś w kraju nie ma ani jednej stacji, na której można byłoby uzupełnić jego zapas. Niebawem się to zmieni. Podpisano już umowę na budowę pierwszej w Polsce stacji wodorowej.

Obecnie czekamy na debiut drugiej generacji Miraia. Dziś auta wodorowe odstraszają ceną. Rozwój tej technologii i popularyzacja pojazdów mogą to jednak zmienićObecnie czekamy na debiut drugiej generacji Miraia. Dziś auta wodorowe odstraszają ceną. Rozwój tej technologii i popularyzacja pojazdów mogą to jednak zmienić
Źródło zdjęć: © Mateusz Lubczański
Tomasz Budzik

Prezesi PGNiG oraz Toyota Motor Poland – Jerzy Kwieciński i Jacek Pawlak – podpisali umowę na realizację pierwszej w Polsce stacji oferującej wodór przeznaczony do pojazdów. Współpraca pomiędzy firmami ma być jednak znacznie szersza i doprowadzić do wprowadzenia w Polsce wodoru jako czystego paliwa dla ekologicznych samochodów. Ma to być możliwe dzięki pracom nad "zielonym wodorem", czyli takim, który powstaje dzięki odnawialnym źródłom energii. PGNiG ogłosiła taki program w maju 2020 r.

Dziś na świecie dostępne są trzy samochody na wodór i nie są one tanie. Czy należy więc myśleć o nim jako o paliwie przyszłości? Oczywiste jest, że popularyzacja przekłada się na obniżenie cen. Efekt skali to jednak nie wszystko. W przyszłości do budowy ogniw paliwowych nie będzie trzeba wykorzystywać tak dużych ilości drogich metali jak dziś. Będzie to miało znaczne przełożenie na ceny samochodów.

Trzeba też przyznać, że auta z ogniwali paliwowymi mają swoje zalety. Toyota Mirai drugiej generacji, która ma wejść na światowe rynki w 2021 r., będzie mogła pochwalić się zasięgiem o 30 proc. większym niż obecnie sprzedawane auto. Co więcej, po przejechaniu 650 - 900 km (w zależności od wersji i trybu jazdy) tankowanie będzie trwało kilka minut. To coś, czego dziś nie mogą zaoferować samochody elektryczne ładowane za pomocą przewodu.

Wiele wskazuje na to, że najważniejszą drogą popularyzacji wodoru jako paliwa do pojazdów będzie wykorzystanie go w transporcie. Gdańsk, Gdynia, Tczew i Wejherowo są beneficjentami programu FCH Regions EU, którego celem jest włączenie zasilanych wodorem autobusów do systemu miejskiej komunikacji. W pierwszym etapie realizacji projektu na drogi trafić ma od 10 do 15 autobusów, w drugim już 41 pojazdów.

Polska dopiero rozpoczyna swoją drogę z wodorem. W Europie w tę technologię najodważniej inwestują Niemcy. U naszych zachodnich sąsiadów funkcjonuje już 85 stacji pozwalających zatankować wodór, a do tej liczby niebawem dołączyć ma 21 punktów. Według szacunków Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) w 2030 r. europejscy kierowcy będą potrzebowali 960 stacji oferujących wodór. Do 2025 r. liczba punktów oddanych do dyspozycji klientów na Starym Kontynencie ma wzrosnąć z dzisiejszych 165 do 450.

block position="inside"]20491[/block]

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie