Rzędowa czwórka na wodór. Alpine prezentuje wodorowego hypercara w akcji

To nadal prototyp, lecz podziwiać możemy go już nie tylko na zdjęciach. Alpine Alpenglow Hy4 to coraz mniej odległa wizja motorsportu, który wykorzystując wodór wcale nie ma zamiaru porzucać klasycznych silników spalinowych.

Alpine Alpenglow Hy4 - wodorowy hypercar nareszcie w akcjiAlpine Alpenglow Hy4 - wodorowy hypercar nareszcie w akcji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Alpine
Kamil Niewiński

Motorsport nie pozostaje bierny w obliczu zmian, jakie przechodzi obecnie cała branża motoryzacyjna. Postępująca elektryfikacja i czarne chmury zbierające się nad silnikami spalinowymi skłaniają producentów oraz osoby decyzyjne do wprowadzania daleko idących zmian. Coraz częściej wykorzystuje się chociażby jednostki hybrydowe, a niektóre serie dają pole do popisu także silnikom elektrycznym.

Nie oznacza to jednak, że prąd jest jedyną rozważaną alternatywą. W sportach motorowych z zaciekawieniem obserwuje się rozwój technologii wodorowej, która całkiem dobrze współgra z jednostkami spalinowymi. Na wiele sposobów w przeszłości próbowała pokazać to Toyota, lecz od dłuższego czasu tę ścieżkę eksploruje również Alpine.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Hyperion XP-1. Amerykanie zaprezentowali supersamochód napędzany wodorem

Francuski producent już kilkukrotnie próbował zapoznać nas ze swoim prototypem Alpenglow. Do tej pory był on jedynie wizją tego, jak mogłyby prezentować się hypercary wyposażone w alternatywny napęd. Marka wykonała jednak następny krok, pokazując w pełni funkcjonującą wersję swojego koncepcyjnego modelu, a przy okazji jego nową nazwę — Alpine Alpenglow Hy4.

  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
  • Alpine Alpenglow Hy4
[1/14] Alpine Alpenglow Hy4 Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Alpine

Największe wrażenie zdecydowanie robi jednostka, oczywiście zasilana wodorem. Jej charakterystyka kryje się w nazwie auta — to 2-litrowe, turbodoładowane R4, które jest w stanie generować aż 340 KM mocy. To właśnie ujawnienie silnika jest jedną z dwóch najważniejszych informacji, które otrzymaliśmy wraz z najnowszym ogłoszeniem. Druga jest taka, że Alpenglow Hy4 po raz pierwszy zostało zaprezentowane w akcji.

Samochód prezentuje się naprawdę zjawiskowo, lecz zdaniem Francuzów jest to dopiero przedsmak. Nadal bowiem trwają prace nad jednostką V6, które jest konstruowane w całości pod potrzeby zasilania wodorem w stanie ciekłym. W dłuższej perspektywie zaś Alpine szykuje się na hipotetyczną zmianę regulacji w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Seria ta, zamiast kierować się w stronę napędu elektrycznego, woli stawiać właśnie na silniki wodorowe.

Alpine Alpenglow Hy4 będzie można ujrzeć na własne oczy przed wyścigiem 24h Le Mans. Marka planuje przeprowadzenie kilku przejazdów demonstracyjnych przed najważniejszym wydarzeniem roku w światowym kalendarzu wyścigów endurance. W tym roku rywalizacja na Circuit de la Sarthe odbędzie się w dniach 14-15 czerwca 2024 r.

Wybrane dla Ciebie

Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii