Tesla pozywa zarządcę niemieckich autostrad. Chce montować własne ładowarki

Tesla chce stworzyć sieć swoich ładowarek na stacjach przy niemieckich autostradach, jednak organ nimi zarządzający, Tank&Rast, nie jest przychylny temu pomysłowi. Cała sytuacja może ostatecznie zakończyć się w sądzie.

BEIJING, CHINA - MARCH 17: Tesla Superchargers are seen at a charging station on March 17, 2023 in Beijing, China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)Ładowarki Tesli
Źródło zdjęć: © GETTY | VCG
Kamil Niewiński
SKOMENTUJ

Status niemieckich autostrad jest naprawdę ciekawy. Do 1998 roku wszystkie stacje benzynowe oraz tamtejsze MOP-y znajdowały się pod kontrolą państwa. Potem jednak zostały one sprywatyzowane, a obecnie za zarządzanie nimi odpowiada firma Tank&Rast. To ona ustala, co może, a co nie może powstać przy niemieckich drogach szybkiego ruchu i de facto użycza przestrzeń firmom zewnętrznym.

Taki stan rzeczy jest obecnie solą w oku dla Tesli, która we współpracy z holenderską firmą Fastned ma w planach stworzenie sieci ładowarek na autostradach. Jest jednak jeden problem - Tank&Rast uważa, że posiada wyłączne prawo do montażu takich urządzeń lub do samodzielnego wyznaczania firm, z którymi chce podejmować współpracę. Taki monopol jest Amerykanom wyjątkowo nie w smak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pościg za nieprzytomnym kierowcą tesli. Samochód pędził na autopilocie

To właśnie dlatego Tesla oraz Fastned, jak informuje portal CarScoops, wytoczyły działa i złożyły pozew przeciwko zarządcy. Linią obrony Tank&Rast jest oczywiście fakt, że przedsiębiorstwo to posiada pełną kontrolę nad stacjami benzynowymi znajdującymi się przy autostradach i nie muszą wydawać zezwolenia firmom, z którymi współpraca wcale nie jest im po drodze.

W 2021 sąd zezwolił Tesli na montaż ładowarek na niezagospodarowanych MOP-ach. Teraz walka toczy się o pozwolenie na tworzenie infrastruktury w innych miejscach. Jako że Tank&Rast jest krytykowane w Niemczech za opieszałość w jej rozwoju, przebieg konfliktu może być całkiem interesujący. Nie można zakładać, że Tesla sprawę wygra, lecz na pewno nie jest na straconej pozycji.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu