Volkswagen błyskawicznie porzuca serię GTX. Powrócą znane oznaczenia

Volkswagen stworzył serię GTX, aby dodatkowo wyróżnić mocniejsze wydania swoich elektrycznych modeli. Niemcy jednak po zaledwie trzech latach uznali, że dodatkowa linia dla samochodów na prąd nie jest już dłużej potrzebna.

Seria GTX zamknie się w pięciu modelach wydanych przez 3 lataSeria GTX zamknie się w pięciu modelach wydanych przez 3 lata
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Manuel Hollenbach, Volkswagen
Kamil Niewiński

Od 1975 r. Volkswagen w celu wyróżnienia usportowionych wersji swoich modeli zaczął wykorzystywać oznaczenie GTI. W 2002 r. doszło do tego również słynne R, które było przypisywane topowym wydaniom. Wraz z wprowadzeniem elektrycznej linii ID. niemiecki koncern postanowił jednak dodać kolejne rozróżnienie w postaci GTX.

Znaczek ten po raz pierwszy mogliśmy ujrzeć w 2021 r. wraz z ujawnieniem nowych edycji Volkswagena ID.4 oraz Volkswagena ID.5. Następne elektryki od marki z Wolfsburgu, jak ID.3, ID.7 oraz ID. Buzz, także doczekały się ogłoszenia wersji GTX. Okazuje się jednak, że historia tej serii zakończy się na wspomnianej wyżej piątce.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

VW Golf GTI kontra Hyundai i30 N: pojedynek legendy z debiutantem na Silesia Ringu

Potwierdził to w rozmowie z serwisem "Autocar" dyrektor generalny Volkswagena Thomas Schäfer. Ujawnił on przy okazji, że marka postawi na szersze wykorzystywanie oznaczeń GTI oraz R.

GTX jest marką wyczynową platformy MEB, ale w kolejnych produktach będziemy powracać do GTI i R. Pytanie brzmi: jak pozycjonujemy GTI? GTI to klasyczne osiągi i napęd na przednie koła. R nadal będzie używane przy samochodach z napędem na cztery koła.

Thomas Schäfer
dyrektor generalny Volkswagena

Taka roszada ma być podyktowana przygotowaniami Volkswagena do zelektryfikowania w przyszłości także linii GTI oraz R. W takiej perspektywie dodatkowe rozróżnienie na edycje GTX rzeczywiście może być niepotrzebnym rozdrabnianiem. Według Schäfera seria R ma stać się w pełni elektryczna już w 2030 r., zaś debiut elektrycznego Volkswagena Golfa R planowane jest na 2029 r.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci