Mieli 13 lat przerwy. Kultowa marka wraca

Lancia oficjalnie wraca do gry jako czternasta marka w portfolio koncernu Stellantis. Po latach stagnacji i ograniczenia oferty wyłącznie do włoskiego rynku zamierza podbić Europę. Czy się uda?

Nowa Lancia Ypsilon Nowa Lancia Ypsilon
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lancia
Aleksander Ruciński

To nie tylko pierwsza całkowicie nowa lancia od 2011 roku, ale i pierwszy model marki dostępny z elektrycznym napędem. Pod odważnie wystylizowanym nadwoziem kryją się dobrze znane komponenty wykorzystywane w innych modelach koncernu Stellantis.

Auto bazuje na platformie CMP/eCMP znanej z Opla Corsy czy Peugeota 208. Włosi zadbali jednak o więcej niż wystarczającą dawkę indywidualizmu. Postawili na odważny przód z podzielonymi reflektorami oraz jeszcze ciekawszy tył, którego okrągłe lampy nawiązują do kultowego Stratosa.

Całość ubrano w wysmakowane detale w postaci czarnych wstawek, ciekawej kolorystyki czy intrygujących wzorów felg. Warto jednak wspomnieć, że późniejsze i uboższe wersje mogą nieco różnić się od limitowanej premierowej.

Nowa Lancia Ypsilon
Nowa Lancia Ypsilon © Materiały prasowe

Równie odważnie co nadwozie prezentuje się wnętrze, w którym również udało się odciąć od francuskiego brata. Kokpit jest nowoczesny i schludny, a główną rolę grają dwa ekrany o przekątnych 10,25 cala. Ciekawy detal stanowi tunel środkowy z okrągłą podstawką i ładowarką indukcyjną. A co znajdziemy pod maską?

Trzonem gamy ma być 156-konny elektryk z akumulatorem o pojemności 51 kWh zapewniającym do 403 km zasięgu. To zestaw znany już z koncernowego rodzeństwa. Podobnie zresztą jak spalinówki 1.2 PureTech, które będą dostępne na wybranych rynkach.

Nowa Lancia Ypsilon
Nowa Lancia Ypsilon © Materiały prasowe

Samochód w połowie 2024 r. trafi do dealerów w Belgii i Holandii, następnie we Francji, Hiszpanii oraz Niemczech. Cały proces trochę potrwa, gdyż Lancia od dawna nie ma już swoich przedstawicielstw poza Włochami. Co ciekawe, na rodzimym rynku nadal dostępny będzie stary Ypsilon.

Czas pokaże, czy najnowsza odsłona pozwoli odbudować pozycję marki na Starym Kontynencie. Jeden model to z pewnością za mało, ale Lancia ma już w planach kolejne propozycje, które mają się pojawić w latach 2026 i 2028.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy