Wymiana akumulatora zamiast ładowania. NIO ma śmiały plan i zachęca innych producentów

Stacje szybkiej wymiany akumulatorów okazały się dużym sukcesem firmy NIO w rodzimych Chinach. Teraz producent chce podzielić się swoją technologią z innymi firmami, popularyzując to rozwiązanie w innych zakątkach globu.

Stacje szybkiej wymiany akumulatorów działają już w ChinachStacje szybkiej wymiany akumulatorów działają już w Chinach
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / NIO
Aleksander Ruciński

Pomysł wymiany akumulatorów zamiast długotrwałego ładowania nie jest niczym nowym. Pierwsze próby stworzenia takiej usługi są równie stare co współczesna elektromobilność. Przykładem może być chociażby startup Better Place - obecny bankrut - czy Tesla, która porzuciła projekt po stworzeniu zaledwie jednej stacji wymiany.

Jest jednak firma, która poradziła sobie znacznie lepiej. To chińskie NIO mające obecnie ponad 800 dobrze prosperujących stacji wymiany akumulatorów. Zdecydowana większość z nich jest zlokalizowana w Państwie Środka, choć przybywa również punktów w Norwegii. Elektromobilny raj to pierwsze europejskie państwo, w którym można kupić produkty NIO.

Chińczycy mierzą jednak znacznie wyżej. Do 2025 roku chcą otworzyć ponad tysiąc stacji zlokalizowanych poza Chinami. Mowa głównie o Europie i USA, a łączna liczba placówek na świecie ma wynieść 5 tys. przed końcem dekady.

By osiągnąć taki wynik, NIO zamierza zaangażować w projekt również innych producentów aut elektrycznych. Przedstawiciele firmy nie zdradzają konkretów, ale przyznają, że prowadzą rozmowy w tej sprawie.

Porozumienie z europejskimi czy amerykańskimi producentami z pewnością przyczyniłoby się do popularyzacji szybkiej wymiany akumulatorów jako alternatywy dla klasycznego ładowania. Wymusiłoby jednak także spore zmiany konstrukcyjne związane z przystosowaniem do błyskawicznego montażu i demontażu komponentów. Czas pokaże, czy NIO zdoła przekonać dużych graczy do swojego spojrzenia na przyszłość elektromobilności.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie