"Zagadnienie zasięgu nie ma dużego znaczenia". O nowym volvo z szefem marki na rynki EMEA

Volvo EX30 to najmniejszy i jednocześnie najszybszy samochód marki. Czy taki SUV w ogóle ma sens? Przy okazji premiery auta porozmawiałem z Arkadiuszem Nowińskim, szefem marki na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

Arkadiusz Nowiński i EX30Arkadiusz Nowiński i EX30
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

EX30, choć może nie do końca widać to na zdjęciach, jest o 19 cm krótsze niż XC40. Co więcej, jeśli pamiętacie nieprodukowane już V40, to w tym wypadku nowy elektryk jest krótszy o 4 cm. Nie można jednak powiedzieć, że EX30 jest ciasne czy nieproporcjonalne – szczególnie w opcjonalnej wersji Cross Country. Przygotowanie tej odmiany wskazuje, że w Volvo nie pracują sami księgowi i chcą zaoferować coś, co jest po prostu fajne.

Klienci tego oczekują – mówi Arkadiusz Nowiński, Polak będący "najwyżej" w strukturach szwedzkiej marki. – Coraz więcej osób pyta o mniejsze samochody, jednocześnie lubią oni SUV-y – dodaje. EX30 i Cross Country wydawały się więc logicznym posunięciem.

Nieco więcej wątpliwości można mieć do układów napędowych. Nie dlatego, by były słabe. Jest zupełnie odwrotnie – najmocniejsza wersja ma 428 KM i 535 Nm, co pozwala na katapultowanie się do setki w 3,6 sekundy. Żeby pokazać wam, jak jest to absurdalny wynik, wystarczy powiedzieć, że setkę w tym samym czasie osiąga Ferrari Enzo. To jednak pokaz możliwości. – Najbardziej popularna będzie większa bateria z pojedynczym silnikiem. To będzie bestseller, druga ma być wersja bazowa – podsumowuje Nowiński.

Volvo EX30 Cross Country
Volvo EX30 Cross Country © WP Autokult | Mateusz Lubczański

No właśnie – wersja bazowa ma kosztować 169 900 zł, co dziś jest ceną stosunkowo niską. W takim wypadku otrzymujemy baterię mającą 51 kWh wykorzystującą lit, żelazo i fosfor (droższe używają manganu). Trzeba jednak pamiętać, że EX30 ma opór aerodynamiczny równy Cx=0,28 co nie jest jakimś rewelacyjnym wynikiem. Tym bardziej nieco trudniej uwierzyć mi w rzeczywisty zasięg na poziomie 344 km. Wiem po prostu, że pomiar elektryka w cyklu WLTP nie ma większego sensu.

Wnętrze EX30
Wnętrze EX30 © WP Autokult | Mateusz Lubczański

– Bardzo ważne są współczynniki oporu powietrza, ale podjęliśmy decyzję, by nie robić wszystkiego w zależności od niego. Nasze samochody muszą mieć charakter – tłumaczy decyzję marki Nowiński. – Jeśli chcemy mieć duży zasięg, najłatwiej zrobić to w sedanie, na pewno nie będzie to SUV – stwierdza mój rozmówca i rzuca tezą, która w Polsce może wywołać nie lada zamieszanie.

– Widzimy dzisiaj, szczególnie w zelektryfikowanych krajach, że zagadnienie zasięgu nie ma dużego znaczenia – stwierdza, co zdaje się potwierdzać popularność elektryków chociażby w krajach Beneluksu. – Zasięg powinien być wystarczający. Jeżeli gęstość punktów ładowania będzie odpowiednia, wtedy nie ma sensu wydawać pieniędzy na większą baterię. W Polsce zasięg jest niezwykle istotny – tłumaczy. Potwierdzam to z doświadczenia.

Zaglądając do środka, można dostrzec usunięcie klasycznych zegarów czy przeniesienie wszystkich głośników do jednego soundbara pod szybą, co pozwoliło zwiększyć schowki w drzwiach. Wrażenie robi też zestaw systemów bezpieczeństwa, które umieszczono w kabinie: to dziesięć czujników ultradźwiękowych, pięć radarów czy pięć kamer. Na zewnątrz mamy radar i kamerę o dłuższym zasięgu, do tego oddzielna kamera szerokokątna i cztery czujniki parkowania. Do tego dwa radary skierowane nieco na boki. Z tyłu są kolejne cztery czujniki, dwa radary i kamera. Dzięki temu nie otworzymy np. drzwi przed wyprzedzającym nas rowerzystą. Rocznie Volvo odnotowuje 60 takich wypadków w Danii czy Wielkiej Brytanii.

Marka stara się też zwrócić uwagę na ponowne wykorzystanie materiałów. 25 proc. aluminium wykorzystanego do produkcji auta jest z recyklingu. W przypadku stali jest to 17 proc., tak samo jak w przypadku tworzyw sztucznych. Wyprodukowanie jednego auta to wygenerowanie 18 ton dwutlenku węgla. Przejechanie 200 tys. km, jeśli weźmiemy pod uwagę europejski miks energetyczny, 12 ton.

Pierwsze egzemplarze EX30 mają trafić do Polski jeszcze pod koniec 2023 roku.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy