Opel Grandland X Hybrid4

Opel Grandland X Hybrid4 (fot. Mateusz Lubczański)

Opel Grandland X Hybrid4 ma aż 300 KM. Wybrałbym słabszy egzemplarz, albo... francuskiego bliźniaka

Pierwsza hybryda plug-in (umożliwiająca ładowanie z gniazdka) w nadwoziu SUV marki Opel właśnie wjeżdża do salonów. Grandland X Hybrid4 ma aż 300 koni mechanicznych, ale twórcy bardziej starają się podkreślić oszczędności na paliwie i wpływ na środowisko, aniżeli osiągi.

Opel Grandland X Hybrid4 — pierwsza jazda, opinia

Specjaliści Opla zebrani w małej sali konferencyjnej podkreślali, że Grandland X cieszy się rosnącym zainteresowaniem, a marka – jak wielokrotnie powtarzano i informowano w zeszłym roku – kieruje się w stronę elektromobilności.

Hybryda plug-in to początek elektryfikacji gamy, ale nikt nie ukrywa, że jest to spowodowane normami emisji dwutlenku węgla narzuconymi przez Unię Europejską. Drogi są dwie: emituj mniej albo płać gigantyczne kary. Dla Opla, który pod francuskimi rządami wychodzi na prostą, wybór był jeden.

Opel Grandland X Hybrid4

Grandland X od początku projektowany był razem z francuskimi inżynierami, dlatego układ napędowy jest powiązany z tym, co znajdziemy chociażby w niedawno zaprezentowanym hybrydowym Citroënie C5 Aircross. O ile jednak i u Citroëna, i Opla do dyspozycji mamy hybrydę o mocy 225 koni mechanicznych z napędem na przód, tak Opel jest w stanie zaoferować znacznie więcej.

Więcej, czyli 300 KM oraz napęd na cztery koła. Tylna oś napędzana jest przez silnik elektryczny o mocy 113 KM. Do dyspozycji mamy też motor umieszczony przy skrzyni biegów o mocy 110 koni. Jakby tego było mało, pod maską mamy jeszcze czterocylindrowy silnik PureTech (benzynowy, konstrukcji francuskiej) o pojemności 1,6 litra i mocy 200 KM. Trochę tych elementów napędowych jest.

Akumulator litowo-jonowy (o pojemności 13,2 kWh, wykorzystujący nikiel, mangan i kobalt) umieszczono pod tylną kanapą, co wymusiło zmniejszenie baku do 43 l pojemności. Ładowanie ma trwać od ok. 7 godzin (na zwykłym gniazdku) do 1 godz. 40 min na domowej ładowarce naściennej o mocy 7,4 kW.

Według obecnie obowiązującej normy testowej WLTP Grandland X Hybrid4 ma przejeżdżać 59 km. Wielu producentów deklaruje zasięg elektryczny hybryd plug-in na poziomie 50 km, lecz rzadko udaje się przekroczyć zasięg 30 km, dlatego też do statystyk Opla podszedłem z wyjątkową ostrożnością. Zwłaszcza, że w pełni naładowane auto wskazywało zasięg właśnie 30 kilometrów. I tu pojawia się zaskoczenie.

Opel Grandland Hybrid4

Zobacz również: Opel Astra - jakie robi pierwsze wrażenie najnowszy kompakt Opla?

Włączyłem tryb wyłącznie elektryczny (można jeszcze oszczędzać energię lub poruszać się w trybie czysto hybrydowym) i udałem się w drogę. Przejazd odbywał się głównie drogami podmiejskimi i autostradami, z rzadka trasa przebiegała przez miasto. Cechą charakterystyczną było to, że miejsc do odzyskiwania energii było mało lub nie było ich wcale. Okazuje się, że rzeczywiście da się przejechać 50 kilometrów (ale lepiej nie przekraczać prędkości 100 km/h). Później do gry wchodzi jednostka spalinowa, ale trudno było już zmierzyć dokładne spalanie w warunkach górzystych. Trzeba więc poczekać na testy w Polsce.

Tryb odzyskiwania energii można włączyć przez przesunięcie dżojstika na konsoli środkowej do siebie. Czujesz się wtedy jak pilot samolotu bojowego, ale Grandland X Hybrid4 nie dostarcza specjalnie sportowych emocji. Środek ciężkości jest umiejscowiony niżej, ale auto dalej nie należy do najlżejszych (od 1735 do 1800 kg), przez co można wyczuć, jak opony starają sobie poradzić z utrzymaniem tego samochodu na obranym torze. Podczas prezentacji chwalono się, że hybryda ma lepszy stosunek mocy do masy niż wyżej pozycjonowany samochodów klasy premium (wg grafiki podejrzewam Audi Q3/Q5). Pytanie – po co?

Opel Grandland X Hybrid4

Tak naprawdę zasięg gwarantowany przez akumulator sprawdza się w innym scenariuszu. Zdecydowana większość klientów Opla – przynajmniej według badań – przejeżdża dziennie mniej niż 50 kilometrów. To oznacza, że jeśli ładują swoje auto w domu, rzadziej będą pojawiać się na stacjach benzynowych. Szkoda tylko, że z wytwarzaniem energii w Polsce jest jak jest i trudno uznać ją za czystą dla środowiska.

Najlepiej wyposażona i limitowana wersja Opla Grandlanda X Hybrid4 została wyceniona na 51 165 tys. euro. To poziom – i tu nie żartuję - bardzo dobrze wyposażonego Audi Q3. W Polsce ceny wersji hybrydowej z napędem na przednią oś startują od 162 850 zł, a kończą się na 300-konnym 4×4 za 203 950 zł. Warto jednak w takim przypadku zerknąć do Citroëna który oferuje hybrydowego C5 Aircrossa z mocą 225 koni mechanicznych i napędem wyłącznie na przednią oś. Bazowa wersja kosztuje ponad 15 tys. zł mniej, a za najlepiej wyposażone egzemplarze trzeba zapłacić 161 300 zł.

Mateusz Lubczański

Hybrydowy układ w Oplu Grandlandzie X niewątpliwie był potrzebny, ale raczej po to, by uchronić firmę przed karami za emisję CO2 niż by zmienić sytuację na rynku. Jak każda hybryda plug-in zostaje wyborem dla osób posiadających bardzo specyficzne warunki użytkowania – mały przebieg dzienny i możliwość ładowania przez noc. W innym przypadku lepiej spojrzeć na całkiem oszczędne silniki diesla.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Skoda Arctic Circle Expedition 2018. 4x4 w Laponii Ford C-MAX 1,6 TDCI Titanium - dla Ciebie, dla rodziny [test autokult.pl] Pierwsza jazda: Ford Explorer - europejski charakter przyćmiewa amerykański rodowód Mercedes Sprinter 314 CDI: przedni napęd mu nie zaszkodził Dacia Sandero 0,9 TCe Laureate - plus i minus [test autokult.pl] Test: Ford Transit Custom Nugget Plus - przez weekend byłem królem kempingu Test Infiniti Q50S: jeden przycisk zmienia wszystko Kia Stinger GT 3.3 V6: otwieramy oczy niedowiarkom! Test Mini Coopera SE: realna alternatywa dla wersji spalinowej Nissan Pulsar (2015) 1.6 DIG-T - test, opinia, spalanie, cena Hyundai Tucson z systemem 48V Mild Hybrid: czy to w ogóle ma sens? Mercedes-AMG GT R: jak zbliżyliśmy się do 100% możliwości nowego władcy torów wyścigowych

Popularne w tym tygodniu:

Porównanie: Mercedes-AMG GT 4-door Coupé 63 S kontra Porsche Panamera Turbo S na Torze Modlin – królowie toru, królowie życia Test: Audi 100 z 1991 r. w sentymentalnej podróży do Słomczyna Test: Lamborghini Sián FKP 37 z klocków lego: 50 odcieni zielonego Test: Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo - wystarczająco dobrze to czasem doskonale Test: Toyota GR Supra 2.0 - sportowy, wciągający wóz w wersji fit Test: Cupra Formentor – rewolucji nie będzie, ale przyjemności też nie zabraknie Test: Mercedes-AMG GLE 53 Coupe - takie powinno być BMW X6! Toyota GR Yaris - pierwsza jazda samochodem zbudowanym przez Tommiego Mäkinena Test: BMW 118i kontra Audi A3 35 TDI - kompakty się biją, korzysta klient Porównanie: Audi RS 7 kontra BMW M8 Gran Coupe na Torze Modlin Test: Mazda MX-5 RF 100th Anniversary, czyli co wspólnego z Polską ma kultowy roadster z Japonii Test: Audi RS Q3 Sportback - zapomnijcie o aucie, skupcie się na silniku