Octavię w wersji plug-in poznamy po gnieździe do ładowania w lewym błotniku

Octavię w wersji plug-in poznamy po gnieździe do ładowania w lewym błotniku (fot. Mateusz Lubczański)

Test: Škoda Octavia iV - królowa flot zelektryfikowana

To pierwsza hybryda plug-in (ładowana z gniazdka) w gamie Octavii. Czeski producent stara się tą wersją zmniejszyć emisję dwutlenku węgla swojej gamy i przygotować klientów na coraz to bardziej zelektryfikowane wersje. W przypadku odmiany iV nie widzę jednak specjalnych korzyści, jeśli nie możesz ładować jej we własnym garażu.

Byłem gotowy na wejście w świat elektromobilności. Zlokalizowałem na częstochowskim osiedlu z lat 70. ładowarkę Greenwaya. Przygotowałem aplikację i podpiąłem pod nią kartę płatniczą. Nie wypiłem kawy w domu, wiedząc, że będę musiał przeczekać ponad pół godziny przy ładowarce, więc kupię ją w okolicy. Nawet moi rodzice byli zaciekawieni, jak wygląda to całe ładowanie, więc i oni pojawili się na miejscu. Podjechałem. Podpiąłem kabel. Nie działa.

Gniazdo ładowania jest w lewym błotniku. Wymaga to niekiedy położenia kabla na masce. Rysy gwarantowane.

Octavia po raz pierwszy doczekała się hybrydy plug-in, czyli takiej, którą można naładować z zewnętrznego źródła – zwykłego kontaktu czy szybszej ładowarki. W teorii pozwala to na przejechanie – według producenta – nawet 60 km. Gdy energia się skończy, do gry wchodzi jednostka spalinowa, mająca pojemność 1,4 l i moc 150 km. W teorii wygląda to na połączenie dwóch światów, ze wszystkimi ich zaletami, bez żadnych wad. Te jednak istnieją.

Kabel włożony, ładowanie przez aplikację uruchomione, pobierany prąd: 0. Nic. Null. Nie rezygnuję – w Częstochowie są jeszcze dwie szybkie ładowarki Orlenu i jedna Greenwaya, już poza granicami miasta. To moja jedyna szansa – hybrydy plug-in nie mogę ładować przez przedłużacz puszczony z 4. piętra bloku (jest to po prostu zabronione), a nie mam garażu z oddzielnym kontaktem. Niestety, na każdej stacji pojawia się ten sam problem – Octavia nie chce się ładować. O dziwo, nie ma takich trudności, gdy auto wróci do salonu. Taki ciężki orzech do zgryzienia może się zdarzyć – niektóre ładowarki "nie widzą" nowych modeli bez aktualizacji oprogramowania. Najlepiej mieć zwykłe gniazdko w garażu i podpinać auto na noc.

Silnik 1,4 l jest już doskonale znany w Polsce.

Jeżdżąc po mieście od ładowarki do ładowarki (czyli z pustą baterią), Octavia zadowala się w takich warunkach ok. 5,5 l bezołowiowej na sto kilometrów. W takim trybie działa jak zwykła hybryda, gdzie elektrony pomagają przy ruszaniu spod świateł. Wersja iV ma bardzo ciekawy gadżet, który pojawił się też w hybrydowym Golfie czy chociażby Porsche Taycanie – gdy zdejmiesz nogę z gazu, auto samo będzie hamować (i odzyskiwać energię) na podstawie widoku z kamery, dobierając odpowiednią rekuperację według własnego widzimisię (i odległości od innych pojazdów). Pedału hamulca można niemal nie używać.

Wnętrze Octavii - niezłe materiały, irytujące multimedia

Nie daję za wygraną – Octavia może też sama ładować akumulatory podczas jazdy. Wyjeżdżam w trasę. W normalnych warunkach autostradowych auto "wciągnie" ok. 7,3 l bezołowiowej. Przy włączonym ładowaniu ten wynik wzrasta o 2 l, dając nam mniej więcej 5 kWh na każde 100 km. To oznacza, że po 200 km jazdy autostradą mamy pełny akumulator. W takich warunkach da się też zauważyć kilka nieprzyjemnych aspektów. Przede wszystkim czuć, że silnik się męczy. Po drugie — miękkie nastawy zawieszenia i duża waga (sięgająca nawet 1700 kg!) sprawiają, że Octavia sprawia wrażenie odbijającej się piłeczki, której każde koło jedzie w inną stronę. Po raz pierwszy od lat na ekspresówce jechałem w trybie sportowego zawieszenia.

Bagażnik jest zauważalnie mniejszy niż w zwykłym liftbacku

W końcu byłem gotowy na sprawdzenie, jak Octavia radzi sobie w mieście, czyli w środowisku, gdzie powinna spisywać się na medal. Temperatura nie faworyzowała hybrydy plug-in, bowiem wynosiła 2 st. Celsjusza. Wynik po pierwszej pętli: ponad 20 kWh/100 km. Biorąc pod uwagę, że użyteczna pojemność akumulatorów to 10,4 kWh, powinienem przejechać ok. 50 KM. W praktyce — ledwo dobijam do 40 km. Lepiej sytuacja wygląda na podmiejskich, płaskich odcinkach – zużycie wynosi ok. 16 kWh. Pewnie lepiej będzie latem, ale podejrzewam, że nie taką odpowiedź chce usłyszeć nowy właściciel hybrydowej Octavii.

W takich warunkach zużycie prądu spada do ok. 16 kWh (przy 2 stopniach Celsjusza)

Plusem może być bezemisyjna jazda, lecz ważne, by nie przysłoniło nam to minusów – a jest ich trochę. Auto ma mniejszy zbiornik paliwa (ma 39,5 l) niż zwykła Octavia, mniejszy jest też bagażnik – ma 450 l zamiast 600 l. Pozostaje też kwestia ceny. Mówimy tu bowiem o kwocie 138 900 zł. Taniej kupimy egzemplarz z 200-konnym 2.0 TSI i napędem na cztery koła. TSI jest szybsze o sekundę, co nie dziwi, bo tych 204 koni z układu hybrydowego po prostu nie czuć.

Zobacz również: Skoda Octavia 1.2 TSI DSG - test

Przeczytaj testy innych wersji silnikowych Octavii:

VW Golf 8 kontra Škoda Octavia IV: bratobójcza walka w pięciu rundach

W ostatnim czasie bestsellery Volkswagena i Škody przeszły niemałą rewolucję. Choć technicznie oba auta wciąż wiele łączy, po bliższym poznaniu…

Test: Škoda Octavia Combi RS iV — ekologiczno-sportowy kompromis nie do końca się sprawdził

Škoda postanowiła, że nowa Octavia RS będzie występowała aż w 3 smakach — benzynowym, wysokoprężnym i jako hybryda plug-in. W teorii wszyscy…

Test: Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4×4 — sportowo tylko z nazwy

Kompetentna praktycznie w każdej kategorii, ale niewyróżniająca się w żadnej z nich. Taka jest Škoda Octavia RS z silnikiem Diesla. To świetne auto…

Pierwsza jazda: Škoda Octavia iV, RS iV oraz e-TEC — Czesi idą z prądem

Wspieranie silników spalinowych prądem nie jest już w motoryzacji niczym niezwykłym. Teraz na "elektryczny warsztat" trafiła ulubienica Polaków –…

Mateusz Lubczański

Moja opinia o Škodzie Octavii iV

Wersja plug-in ma sens na rynkach, gdzie nakładane są podatki od emisji dwutlenku węgla. Przeciętny polski kierowca, jeśli nie chce mu się ładować hybrydy co noc, powinien wybrać "zwykłą" Octavię ze "zwykłym" silnikiem. Hybryda plug-in łączy może zalety układu elektrycznego i spalinowego, ale ze wszystkimi ich wadami.

Ogólna ocena6z 10

Plusy:

  • Nadal interesująca propozycja na rynku kompaktów
  • Nie wyróżnia się z tłumu
  • Przyjemne materiały we wnętrzu

Minusy:

  • Trudno uzyskać deklarowane wyniki zużycia prądu
  • Ma sens tylko, gdy możesz ją ładować przez noc (w sumie jak każdy plug-in)
  • Straciła swój najważniejszy argument — duży bagażnik (choć i tak jest lepiej niż u konkurencji)
Škoda Octavia iV 
Pojemność silnika 1395 cm³  
Rodzaj paliwa Benzyna  
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 6-biegowa  
Moc maksymalna silnika spalinowego: 150 KM przy 5000–6000 rpm  
Moment maksymalny silnika spalinowego: 250 Nm przy 1550–3500 rpm  
Moc maksymalna silnika elektrycznego: 113 KM  
Moc maksymalna układu: 204 KM  
Moment maksymalny układu: 350 Nm  
Pojemność bagaznika: 450 l  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 7,9 s -
Prędkość maksymalna: 220 km/h -
Zużycie paliwa (miasto): b.d. l/100 km 5,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): b.d. l/100 km 4,2 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): b.d. l/100 km 7,3 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 1,1–1,2 l/100 km 6,4 l/100 km
Ceny:
Model od  83 850 zł  
Wersja od: 138 900 zł  

Zobacz pełne dane techniczne na AutoCentrum.pl

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Auto miejskie prawie na miarę naszych czasów. Test Volvo XC40 D4 AWD Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS 4WD Elegance [pierwsza jazda autokult.pl] Test: To BMW serii 7 z 1997 roku miało 259 km na liczniku. Do słynnego egzemplarza dołożyłem kolejne 3 km Nowe Audi A4 B9 2.0 TDI S-Tronic S-Line - test, opinia, spalanie, cena Test: Kia Ceed SW PHEV to najtańszy plug-in na rynku. Sprawdzam, czy jest też najsensowniejszy Nowy Volkswagen Touareg V8 4.2 TDI - pierwsza jazda Smart EQ Forfour sprawił, że wybaczam mu wszystkie wady. No, prawie wszystkie Ford Grand Tourneo Connect może być alternatywą dla minivana. Trzeba tylko pamiętać o kilku ograniczeniach Audi R8 upodabnia się do samochodu wyścigowego. Nie tylko z wyglądu Volkswagen California 6.1: sprawdzam, co można robić z kamperem po sezonie BMW X1 (2016) xDrive25i - test, opinia, spalanie, cena Test: Mercedes-Benz Vito Tourer 119 CDI 4Matic - rozsądny kompromis za 200 tys. zł

Popularne w tym tygodniu:

Test: Mercedes-Benz 240 TD (S123) – świat zwolnił na blisko pół miliona kilometrów Test: Lexus LS 500h to odwrotność nowego Mercedesa Klasy S. Dla niektórych to duża zaleta Test: Renault Megane R.S. po liftingu - Francuzi wciąż udowadniają, że potrafią robić emocjonujące hot-hatche Pierwsza jazda: VW ID.4 to mistrz argumentów. Coraz trudniej nie wybrać elektryka Test: hybrydowa Toyota Yaris zimą. Sprawdziłem, czy w tych warunkach ma słabe punkty Pierwsza jazda: Škoda Enyaq iV to znak, że koniec świata jest bliski. Po nim przyjdzie inny, lepszy Test: Dacia Sandero TCe 100 LPG - przy cenie ok. 50 tys. zł jest nie do pobicia Test wideo: Škoda Enyaq iV – elektryk na miarę polskich możliwości? Pierwsza jazda: Toyota Hilux po liftingu - z większym dieslem i (pseudo)skórą w kabinie Vlog: Sprawdzam, co kryje się za drzwiami Rolls-Royce'a Ghost EWB za blisko 3 mln zł Test: Mazda CX-5 w wydaniu na 2021 rok - małymi krokami do przodu Pierwsza jazda: Ford Kuga FHEV AWD - nowy gracz, który może zmienić rozkład sił wśród hybrydowych SUV-ów