WAŻNE
TERAZ

Kaczyński umywa ręce w sprawie Mejzy, zdecyduje klub PiS. Znamy kulisy

Ładowarki się (jeszcze) nie opłacają. "Czeka nas fala bankructw operatorów"

Inwestycja w ładowarkę samochodów elektrycznych na razie po prostu się nie opłaca. "Jeśli sytuacja się nie zmieni, czeka nas fala bankructw operatorów" – czytamy w publikacjach GreenWay Polska. Tymczasem to brak punktów uzupełniania energii jest jednym z największych problemów przy promocji elektryków.

Stosunek liczby ładowarek do liczby samochodów elektrycznych w Polsce nie przedstawia się źle, jednak punkty ładowania skupione są w dużych miastach.Stosunek liczby ładowarek do liczby samochodów elektrycznych w Polsce nie przedstawia się źle, jednak punkty ładowania skupione są w dużych miastach.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Mateusz Lubczański

Świadczone obecnie usługi ładowania generują straty dla operatorów – donosi serwis wnp.pl. W Polsce mamy - według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – nieco ponad 1300 ładowarek. "Czystych" elektryków jest na polskich drogach zaledwie 10 tysięcy. Statystyka nie wygląda więc źle, niestety punkty ładowania są rozsiane po kraju nierównomiernie i nie zachęcają do dalszych podróży.

Problemem poza większymi miejscowościami jest rozbudowanie przyłączy energetycznych. Co więcej, krajowe regulacje sprawiają, że odbiór ładowarki musi być dokonany przez Urząd Dozoru Technicznego, co generuje koszty i przedłuża całą operację. UDT wymaga dokumentacji technicznej, która jest trudna do uzyskania.

"Koszty utrzymania stacji są bardzo wysokie i nie wynika to z wydatków na energię elektryczną, które stanowią mniej niż 20% wszystkich kosztów"- stwierdzają przedstawiciele GreenWay Polska. Operator musi też zapłacić za dystrybucję energii, ładowarki, wynajem miejsca pod stację. Nie wspominamy nawet o pracownikach na infolinii, konserwacji urządzeń czy obsłudze technicznej.

Stoimy więc przed klasycznym problemem jajka i kury. Na razie elektryki mają największy sens, gdy ładowane są w garażu przez noc.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy