Kongres MOVE po raz trzeci. Elektromobilność się rozwija, ale ciągle trafia na bariery

Kongres MOVE po raz trzeci. Elektromobilność się rozwija, ale ciągle trafia na bariery04.07.2021 14:20
Panel "Powszechność punktów ładowania gwarancją rozwoju sektora elektromobilności"
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Grupa MTP
Materiał partnerski

W czerwcu odbyła się trzecia edycja Kongresu MOVE poświęconego elektromobilności. Jak podkreślają organizatorzy, jest to największe wydarzenie tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej. W gronie ekspertów i praktyków udało się zmierzyć z wyzwaniami, przed jakimi w Polsce stoi zielony transport.

Odmieniana przez wszystkie przypadki elektromobilność na stałe wpisuje się w przyszłość transportu. Każdego miesiąca obserwujemy premiery coraz to nowszych modeli na prąd, a niektórzy producenci już teraz zapowiadają rozstanie z silnikami spalinowymi. Wtórują im władze miast czy nawet całych krajów, które zapowiadają zakazy wjazdu i sprzedaży pojazdów emisyjnych. Same chęci jednak nie wystarczą.

Przejście na samochody bezemisyjne to kosztowny i skomplikowany proces. Nierzadko takie auta są droższe od swoich spalinowych odpowiedników, a jeszcze niewystarczająco rozwinięty rynek pojazdów używanych w tym nie pomaga. Elektryki są też wyzwaniem ze względu na proces ładowania – nie dla wszystkich jasny i zrozumiały. Wreszcie, ich obecność na drogach musi iść w parze z pojawieniem się specjalistów, którzy chociażby będą mogli usunąć usterkę.

Grono ekspertów i – co ważniejsze – praktyków zmierzyło się z tymi barierami podczas trzeciej edycji Kongresu MOVE, organizowanego przez Grupę MTP oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Ze względu na trwającą pandemię wydarzenie odbyło się w trybie hybrydowym: zaproszeni goście byli obecni w studio, ale publiczność mogła śledzić panele dyskusyjne online. To właśnie tam zwracano uwagę na problemy i proponowano ich rozwiązania.

Nim rozpoczęły się debaty, głos zabrał Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska. Podkreślił on szanse, jakie elektromobilność daje polskiej gospodarce.

"W ostatnich latach pozycja Polski w tym sektorze wyraźnie umocniła i rozwija się, m.in. poprzez eksport autobusów elektrycznych. Z 10 proc. udziału w rynku unijnym w 2017 roku do 46 proc. w pierwszych 10 miesiącach 2020 roku. Tym samym nasz kraj się największym eksporterem autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. Polska jest też europejskim centrum produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych” – wyliczał Michał Kurtyka.

Minister przypomniał także o programie "Zielony transport publiczny", który wspiera zakup bezemisyjnych autobusów, a także zdradził plany na przyszłość. Trwają bowiem prace nad systemem dopłat do infrastruktury ładowania nie tylko publicznej, ale też tej prywatnej. Na szczegóły trzeba jednak będzie zaczekać.

Pierwszy panel został poświęcony wyzwaniom na drodze do dekarbonizacji transportu. Eksperci zwracali uwagę na konieczność wprowadzenia dopłat do samochodów, a także na prowadzenie dyskusji na temat niskoemisyjnego transportu na poziomie krajowym oraz obalaniu mitów, które krążą wokół elektryków. Co ważne, usłyszeliśmy tam, że coraz więcej podmiotów jest gotowych na wprowadzanie elektromobilności pod strzechy.

Drugi skupiał się na aspektach społeczno-gospodarczych. Poruszono tam kwestie zmiany przepisów nie tylko w kontekście wspierania elektromobilności, ale też wygaszania np. importu starych samochodów spalinowych. Rozmawiano o tym, jak rozwój technologii może wpłynąć nie tylko na wrażenia korzystania z elektryka, ale też jego cenę. Pojawiła się także ważna sprawa przetasowania na rynku: w końcu wejście w nową rzeczywistość to okazja dla mniejszych i młodszych graczy.

Paneliści biorący udział w trzeciej debacie zmierzyli się z tak trudnym tematem edukacji. Rozwój elektromobilności to duża szansa dla Polski, ponieważ już teraz odgrywamy kluczową rolę w opracowywaniu i produkowaniu rozwiązań w tej gałęzi także poza granicami naszego kraju. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, niezbędne jest kształcenie specjalistów i odpowiedniej kadry, która pozwoli polskim projektom rozwinąć skrzydła.

Czwarty i ostatni moduł dotyczył infrastruktury ładowania pojazdów. To nieodłączny element debaty na temat elektromobilności, a szczególnie w Polsce jej rozwój pozostawia wiele do życzenia. Na przeszkody trafiają zarówno operatorzy stawiający stacje ładowania, jak i np. prywatni klienci, którzy chcą zainstalować ładowarkę w garażu budynku wielorodzinnego, ale także użytkownicy aut służbowych, którzy ładują je w domach. Eksperci nie tylko nakreślili ramy tych problemów, ale też wskazali, gdzie jest miejsce do poprawy.

Pełen zapis z trzeciej edycji Kongresu MOVE można obejrzeć poniżej:

MOVE International Mobility Congress 2021

Materiał partnerski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.