Elektromobilność to nie tylko Zachód. Inicjatywa GTI ma sprawić, by rozkwitła i w naszej części Europy

Rynek aut elektrycznych w Europie Środkowo-Wschodniej rozwija się wolniej niż u zachodnich sąsiadów, ale wkrótce ma się to zmienić. Pomóc w tym ma powołana niedawno inicjatywa na rzecz zielonego transportu CEE Green Transport Initiative.

Liczba aut elektrycznych w Polsce jest niewielka, tak samo jak ładowarekLiczba aut elektrycznych w Polsce jest niewielka, tak samo jak ładowarek
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński

Unia Europejska ma ambitny cel: 30 mln aut elektrycznych na drogach w 2030 roku. Osiągnięcie go będzie wymagało "przesiadki" nie tylko kierowców z krajów zachodnich (gdzie elektromobilność rozwija się dynamicznie), ale też tych z bloku środkowo-wschodniego, takich jak Polska. A tu sytuacja nie jest tak różowa jak u sąsiadów.

Dość powiedzieć, że w połowie 2021 roku w Polsce mamy ponad 12 tys. aut elektrycznych i prawie tyle samo hybryd plug-in. Tymczasem Niemcy zarejestrowali blisko 200 tys. elektryków... tylko w 2020 roku. Ta dysproporcja utrzymuje się również w przypadku infrastruktury. Aż 75 proc. europejskich ładowarek jest zlokalizowanych w trzech (tak!) krajach: w Niemczech, Francji i Niderlandach.

Dwie organizacje zajmujące się wspieraniem rozwoju rynku elektromobilności – Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Slovenská Asociácia Pre Elektromobilitu – postanowiły zmierzyć się z tym problemem. W tym celu powołana została inicjatywa na rzecz zielonego transportu w Europie Środkowo-Wschodniej o nazwie CEE Green Transport Initiative. Dlaczego ta współpraca jest tak ważna?

– Jesteśmy daleko w tyle za Holandią, Norwegią czy Francją. Mamy świadomość wieku naszego parku samochodowego, braków w infrastrukturze ładowania i problemów z jakością powietrza w naszym kraju. Jesteśmy za to ambitni i te ambicje chcemy przerodzić w konkretne działania – zapowiedział Patric Krizansky z SEVA.

– Nasze problemy i wyzwania są tożsame dla całego regionu. Tylko jedno, wspólne przedsięwzięcie dla tej części Europy jest w stanie coś zmienić na lepsze, łącząc wszystkich naszych partnerów, ich wyzwania i oczekiwania, które wybrzmią w europejskim dyskursie. Cieszymy się także, że nasze przedsięwzięcie ma duży potencjał i już teraz duże wsparcie, m.in. ze Słowacji czy Węgier – mówił Aleksander Rajch, przedstawiciel PSPA.

Podczas konferencji inauguracyjnej wtórował im Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska. Zwrócił uwagę na popularność aut z drugiej ręki, a także niższe PKB per persona niż w krajach zachodnich. Z kolei Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Stosunków Międzyinstytucjonalnych i Prognozowania podkreślił, że nasze kraje mogą odegrać istotną rolę w rozwoju elektromobilności.

Warto bowiem pamiętać, że Polska jest jednym z kluczowych dostawców akumulatorów do pojazdów elektrycznych (na myśl przychodzą np. fabryki LG Chem pod Wrocławiem czy Mercedesa w Jaworze).

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci