Tesla szykuje się na słaby kwartał. Zaczyna przegrywać batalię z Chinami

Tesla szykuje się na słaby kwartał. Zaczyna przegrywać batalię z Chinami30.03.2024 13:48
Tesla zdaniem analityków kończy właśnie swój najsłabszy kwartał od lat
Źródło zdjęć: © GETTY | VCG

Od stycznia do marca 2024 r. wartość akcji Tesli spadła o niemal 1/3. Analitycy alarmują zaś, że statystyki sprzedaży za wspomniany pierwszy kwartał, mówiąc delikatnie, nie będą rekordowe. Czy Amerykanie wpadli w tarapaty?

Niezależnie od tego, jakie kto ma zdanie o Tesli, każdy musi raczej przyznać, że w ciągu ostatnich kilku lat marka, na której czele stoi Elon Musk, urosła do miana prawdziwego fenomenu w świecie motoryzacji. Nigdy wcześniej bowiem żaden producent stawiający wyłącznie na tworzenie aut elektrycznych nie zdołał odnieść tak gigantycznego sukcesu.

Zdecydowanie rok 2023 zapisze się w historii nie tylko Amerykanów, ale i całej branży motoryzacyjnej. To wtedy bowiem Tesla Model Y stała się pierwszym elektrykiem w historii, który okazał się najlepiej sprzedającym się samochodem na całym świecie w roku kalendarzowym. Chociaż Toyota ma co do tego trochę odmienne zdanie.

Wydawać by się mogło, że Elon Musk i spółka są na najlepszej drodze do podtrzymania tempa i budowania swojej pozycji jako jednego z największych graczy na globalnym rynku. Rzeczywistość wygląda jednak nieco inaczej, a pierwszy kwartał 2024 r. nie był dla Tesli szczególnie udany. Potwierdzają to nastroje panujące wokół firmy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tesla S Plaid - 1020 KM na kołpakach

Kontrowersje związane z samą osobą Muska, atak na podberlińską fabrykę, mocna konkurencja ze strony chińskich producentów, a także zaburzenia wzrostów w sektorze aut elektrycznych wprowadziły giełdowe niepokoje. Od 1 stycznia 2024 r. ceny akcji Tesli spadły o niemal 28 proc.

W marcu 2024 r. wartość akcji zeszła do najniższego poziomu od przełomu 2022 i 2023 r. i chociaż najwięcej zamieszania ewidentnie spowodowały trudności w Gigafactory pod Berlinem, same statystyki dotyczące sprzedaży wcale nie napawają optymizmem.

Jak podaje amerykański portal "CarScoops", większość analityków przewiduje sprzedaż aut Tesli na poziomie około 457 tys. egzemplarzy w I kwartale 2024 r. Co prawda względem analogicznego okresu w poprzednim roku ma to być wzrost o 8 proc., lecz pomiędzy 2022 a 2023 r. ten skok wynosił aż 36 proc.

Tesla Model Y była najpopularniejszym autem na świecie w całym 2023 roku, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Tesla
Tesla Model Y była najpopularniejszym autem na świecie w całym 2023 roku
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Tesla

Wojna cenowa zbiera żniwa? Tesla w kłopotliwej sytuacji

Obniżki cen samochodów, spowodowane wytoczoną przez Chiny wojną cenową i podjęciem rękawicy, w dłuższej perspektywie nie przekładają się również na sprzedaż. Tesla w Chinach i Stanach Zjednoczonych, a więc na swoich dwóch największych rynkach, ma bowiem szykować się na spadki o około 5 proc.

Sytuację ratować ma Europa, gdzie przewiduje się podtrzymanie wzrostu liczby sprzedanych egzemplarzy, lecz niektórzy specjaliści przedstawiają pesymistyczną wizję. Według nich I kwartał 2024 r. może być pierwszym od 2020 r., kiedy to Tesla zakończy taki okres na minusie względem ubiegłych lat.

Na tym nie koniec — Tesla już pod koniec 2023 r. straciła miano najpopularniejszej marki samochodów elektrycznej na rzecz chińskiego giganta BYD. Poza nim warto wspomnieć chociażby o Xiaomi, którego sedan SU7 na papierze i w cenniku prezentuje się naprawdę intrygująco. A przecież to nie są jedyne marki z Państwa Środka, które mają chrapkę na globalny sukces.

Obecnie sytuacja wcale nie wygląda lepiej. Eksperci być może nie uruchamiają jednak alarmu, lecz zauważają, że "w wodzie pojawiła się krew, a rekiny zaczynają krążyć".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.