Test długodystansowy Nissana Leafa: dwie kwiestie o elektromobilności, które wymagają wyjaśnienia

TestyNissanTest długodystansowy Nissana Leafa: dwie kwiestie o elektromobilności, które wymagają wyjaśnienia01.11.2020 10:06
Blisko 4 tys. km za kierownicą leafa pozwoliło zasmakować, jak dziś żyje się z autem elektrycznym
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Buliński

Dyskusje na temat samochodów elektrycznych zazwyczaj schodzą na dwie kwestie: zasięg i ładowanie. Często trafiam na głosy, że elektryki nie zajadą wystarczająco daleko, a do tego nie ma gdzie w nich uzupełnić prądu. Sprawdźmy więc, jak to jest w rzeczywistości.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Nissan Leaf - test długodystansowy

Auta elektryczne to dla wielu osób czarna magia. Nic w tym dziwnego – ich jest w Polsce po prostu bardzo mało. Zgodnie z danymi PSPA i PZPM zebranymi w "Liczniku elektromobilności" na koniec września 2020 roku na polskich drogach jeździło nieco ponad 8 tys. samochodów wyłącznie na prąd. Jeśli doliczyć hybrydy typu plug-in (czyli takie, które można doładować z zewnętrznego źródła energii) – było to niecałe 15 tys. pojazdów. W skali polskiego rynku to pyłek.

Ten pyłek jednak nabiera rozmiarów. Dość powiedzieć, że samochody elektryczne notują wzrosty w sprzedaży pomimo trwającej pandemii koronawirusa. To dobry moment, by spojrzeć na to, co Polacy wiedzą o elektromobilności i zderzyć się z mitami. Nie będę tu teoretyzował. Z elektrycznym nissanem leafem spędziłem ponad dwa miesiące.

Ile tak naprawdę przejeżdża auto elektryczne?

Podstawowym zarzutem stawianym samochodom na prąd jest ich zasięg. Jednak, jak pokazuje badanie WP, nie wynika to faktycznie z możliwości aut elektrycznych, co wiedzy Polaków. Aż 26 proc. ankietowanych odpowiedziała, że mniej niż 100 km, a 27 proc. stwierdziło, że pomiędzy 100 do 200 km. I choć faktycznie na rynku są modele, które wpadają do tej drugiej kategorii, znaczna większość przekracza 200 km.

Źródło zdjęć: © Fot. Ariadna/Badanie o elektromobilności dla WP
Źródło zdjęć: © Fot. Ariadna/Badanie o elektromobilności dla WP

Weźmy jako przykład testowanego nissana. Producent deklaruje zasięg wynoszący 270 km i jest to wartość, którą realnie można uzyskać podczas miejskiej jazdy i to bez wysiłku. Delikatne obchodzenie się z pedałem przyspieszenia pozwoli przejechać nawet ponad 300 km.

Na trasie elektryk jest mniej wydajny, ale nawet z prędkością ok. 120 km/h pomiędzy postojami na ładowanie leafem można pokonać ponad 200 km. Owszem, oznacza to, że podróżowanie takim autem będzie bardziej uciążliwe niż konwencjonalnym modelem, ale Nissan nie ukrywa, że to jest samochód stworzony z myślą o krótkich wypadach. Świetnie sprawdzi się podczas dojazdów do pracy, szczególnie jeśli mamy gdzie ładować auto. A skoro już o tym mowa.

Gdzie ładować samochody elektryczne?

Wiele szybkich stacji ładowania jest zlokalizowanych przy galeriach handlowych, Źródło zdjęć: © Fot. Szymon Jasina
Wiele szybkich stacji ładowania jest zlokalizowanych przy galeriach handlowych
Źródło zdjęć: © Fot. Szymon Jasina

Ze wspomnianego "Licznika elektromobilności" wynika, że w Polsce mamy 1282 staje ładowania, z czego 419 to tzw. "szybkie", a więc ładujące prądem stałym. Same liczby nie rozpieszczają, a to nie koniec. Zdarza się bowiem, że stacja jest umieszczona na terenie galerii handlowej, więc dojazd na nią nie zawsze jest możliwy. Czasem naładowanie auta na trasie wymaga wjazdu do centrum miasta, co skutecznie wydłuża podróż. Sytuacja nie jest różowa także na miejskich ładowarkach. Ciągle można trafić na kierowców aut spalinowych, którzy ignorują znaki czy koperty i parkują na zarezerwowanych miejscach.

Na co dzień nie był to jednak dla mnie duży problem. Statystyki pokazują, że kierowcy aut elektrycznych rzadko korzystają z publicznych stacji i tak też było w moim wypadku. Samochód zazwyczaj ładowałem w pracy. Co ważne, nie wymagało to inwestowania w specjalną ładowarkę. Korzystałem ze zwykłego gniazdka.

Źródło zdjęć: © Fot. Ariadna/Badanie o elektromobilności dla WP
Źródło zdjęć: © Fot. Ariadna/Badanie o elektromobilności dla WP

Jest to rozwiązanie, o którym wielu Polaków zwyczajnie nie wie. Tak wynikało z badania przeprowadzonego przez InsightOutLab i markę Volkswagen, tak też wynika z badania WP. Tylko co piąty ankietowany wskazał, że samochód elektryczny można ładować ze zwykłego gniazdka, podczas gdy 26 proc. osób twierdziło, że konieczna jest specjalna ładowarka.

Choć zgodzę się, że korzystanie z wallboksa jest znacznie wydajniejsze, to gniazdko było dla mnie w zupełności wystarczające. Podłączając samochód do ładowania na 8 godzin, zyskiwałem ok. 100 km zasięgu. To więcej, niż zazwyczaj przejeżdżam w ciągu dnia, a uzupełnienie prądu zajmowało mi mniej niż minutę dziennie. Wiem, bo sprawdziłem to stoperem.

Ładowanie od 0 do 100 proc. ze zwykłego gniazdka zajmuje 22 godziny i pozwala to na przejechanie 270 km po mieście, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Ładowanie od 0 do 100 proc. ze zwykłego gniazdka zajmuje 22 godziny i pozwala to na przejechanie 270 km po mieście
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Samochody elektryczne wymagają zrozumienia, bo są nowe

Ostatnie z pytań, które padły w badaniu WP, dotyczyły liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Prawie połowa ankietowanych, bo 48 proc., stwierdziła, że jest ich mniej niż 5 tysięcy. Poprawną odpowiedź (od 5 do 15 tys.) podało 38 proc. osób.

Źródło zdjęć: © Fot. Ariadna/Badanie o elektromobilności dla WP
Źródło zdjęć: © Fot. Ariadna/Badanie o elektromobilności dla WP

Jesteśmy jednak na drodze, by rację miało te 11 proc. badanych, które wskazały na "od 15 do 50 tysięcy". Samochodów elektrycznych na naszych drogach przybywa, bo – jak sam mogłem się przekonać – zasięg wystarczający na co dzień czy możliwość łatwego ładowania przestają być obietnicami w broszurach reklamowych. Dla niektórych osób to realia, z których już teraz chętnie korzystają. Biorąc pod uwagę, że przejechanie leafem 100 km kosztowało zazwyczaj od 7 do 9 zł, wcale im się nie dziwię.

*Badanie dla Wirtualnej Polski na panelu Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1067 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Termin realizacji: 25 – 28 września 2020 roku.*

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.