Twarzą w twarz z BMW XM: myliłem się co do najmocniejszego M w historii

TestyBMWTwarzą w twarz z BMW XM: myliłem się co do najmocniejszego M w historii04.11.2022 17:40
BMW XM (2022)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer

Po prezentacji pierwszych zdjęć i informacji o BMW XM, szybko wrzuciłem ten model do szuflady opisanej jako: kolejny mocny SUV BMW (tym razem niezbyt ładny). Teraz kiedy stanąłem twarzą w twarz z tą maszyną i wysłuchałem jej twórców, widzę, że pomyliłem się na każdym froncie.

Uściślając tytuł, mówimy o najmocniejszym seryjnie produkowanym BMW M w historii. Jednocześnie jest to pierwszy oryginalny model sygnowany M od czasów M1. Czyli, jak widzicie, mówimy tutaj o samochodzie ważniejszym, niż z początku mogło się wydawać. To nie jest po prostu kolejne mocne auto, na którym zawieszono oznaczenie M.

M1 było niesamowitą maszyną, która dziś ma już status legendarnej. Znakiem czasów jest fakt, że pierwsze własne dzieło BMW M od czasu tamtego auta to SUV. To pokazuje, jak ważny jest to segment, skoro BMW nie próbowało stworzyć supersamochodu halo, który byłby duchowym następcą M1. Dywizja M zdecydowała się postawić na SUV-a i, patrząc na konkurencję, nie powinniśmy się dziwić.

BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
BMW XM (2022)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer

Twórcy podkreślają, że mając na uwadze napęd tego modelu, trudno jednoznacznie przypisać mu konkurentów. Mamy tutaj hybrydę plug-in, która pod maską kryje benzynowe V8. Systemowo 4,4-litrowy silnik spalinowy razem z jednostką elektryczną zabudowaną w skrzyni biegów (przed przekładnią) generuje brutalne 653 KM i 800 Nm. Wersja Label Red, która pojawi się w przyszłym roku, przekaże na koła absolutnie atomowe wartości: 750 KM i 1000 Nm.

Dlatego BMW XM definiuje swoich konkurentów nie samymi jednostkami napędowymi, a raczej grupą potencjalnych klientów. Przedstawiciele BMW M na liście aut, z którymi ich nowe dzieło stanie w szranki o zasobne portfele, wymienia Lamborghini Urusa, Bentleya Bentaygę, Porsche Cayenne (jak zakładam, w topowych wersjach) oraz Ferrari Purosangue.

BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
BMW XM (2022)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer

Ostatni wymieniony rywal to jedyny, który budzi moje wątpliwości. Owszem, Label Red będzie mocniejszy (o 25 KM i 284 Nm), ale przy cenie przekraczającej 2 mln zł Ferrari będzie raczej bardziej egzotycznym samochodem, z klientem szukającym trochę innych wartości w swoim aucie.

To, co na żywo zwróciło moją uwagę, to jakość wykonania XM, która może być drugim aspektem, sprawiającym, że będzie to model konkurencyjny do wyżej wymienionych tuzów. Szczególnie w porównaniu z pozostałymi markami trójcy premium z Niemiec, BMW w ostatnich latach najlepiej utrzymało wysoką jakość wykonania, widoczną nie tylko we flagowych modelach. Tu jednak Niemcy weszli na wyższy poziom.

[1/7] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[2/7] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[3/7] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[4/7] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[5/7] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[6/7] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[7/7] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer

Pikowana skóra tylnej kanapy jest przeciągnięta na drzwi tak, że można odnieść wrażenie, że siedzimy na bardzo miękkiej sofie. To nie jest sportowo zabudowana przestrzeń pasażerska, tylko naprawdę komfortowe miejsce na długie podróże. Górną część obić uzupełnia opcjonalna skóra Vintage, obrobiona tak, by wyglądała na lekko zużytą – na żywo jest to fantastyczny zestaw, bardzo mięsisty, przyjemny w dotyku i wyglądający luksusowo, nie tylko premium.

W trakcie krótkiego spotkania w studiu szukałem miejsc, gdzie BMW poszło na łatwiznę z wykonaniem, ale takich nie znalazłem, nawet w bagażniku. Niemcy wiedzą, że na tym poziomie konkurencji, nie ma drogi na skróty.

BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
BMW XM (2022)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer

Poza zagiętym ekranem na konsoli środkowej, który znamy np. z iX, wszystko jest w XM trochę inne niż w pozostałych autach BMW. Nawet trójwymiarowo uformowana podsufitka pokazuje, że to auto ma być odmienne od reszty pojazdów w gamie. To tylko utrzymuje wrażenie, które BMW M zaczyna budować na zewnątrz.

Chociaż konstrukcyjnie XM bazuje na X7 (identyczny rozstaw osi), karoseria została zbudowana od zera i wygląda spektakularnie. Z tyłu jest pozbawiona centralnie umieszczonego logo BMW (znajdziemy je w narożnikach szyby, w miejscach analogicznych do tych w M1, a z przodu nieduże światła i wielki, podświetlany grill wyciągają posągowy front w przyszłość, czyniąc tego SUV-a nie tylko nieco brutalnym, ale też futurystycznym. Dzięki temu moim zdaniem ogólne wrażenie, jakie robi XM jest bliższe temu, które sprawia Lamborghini Urus niż bardziej stonowana Bentayga. Styliści postawili tu wszystko na jedną kartę i moim zdaniem – udało się.

BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
BMW XM (2022)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer

Widowiskowy SUV, którym BMW M chce walczyć w segmencie już nie aut premium, ale luksusowych, ma bez wątpienia predyspozycje, żeby wykroić z tego tortu swój własny, spory kawałek z klientami. Z założenia model ten ma celować w odbiorcę, który wchodząc do salonu, kładzie gotówkę na stole i mówi "chcę wszystko", dlatego nie ma w planach zbyt wielu dodatkowych opcji. Na pokładzie już w standardzie mamy znaleźć bardzo bogaty zestaw. Klient przy konfiguracji ma oddać się głównie przyjemności dobierania kolorów, tapicerek czy felg, bez zaprzątania sobie głowy tym, czy chce dany system, czy nie.

Moją wątpliwość budzi jedynie brak jednej opcji – ceramicznych hamulców. Mówimy tutaj o samochodzie, który waży 2785 kg. Dokładamy do tego 4 pasażerów, bagaże i 3 tony pękają bez wysiłku. Pytani o ceramikę twórcy stwierdzili tylko, że to i tak nie jest auto torowe, więc nie są potrzebne aż takie hamulce. I tutaj chciałbym się nie zgodzić. Z dwóch powodów.

BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
BMW XM (2022)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer

Po pierwsze: to, że nie pojedziemy XM-em na tor, nie znaczy, że nie pojedziemy na górską przełęcz, na której na zjeździe duża masa pojazdu może szybko zweryfikować możliwości konwencjonalnych hamulców. Po drugie: u konkurencji takie zabawki są. Nawet jeśli klient ich nie potrzebuje, to na tym poziomie być może chciałby mieć ceramikę nie po to, żeby rzeczywiście jej używać, ale dlatego, że sąsiad w swoim cayenne ją ma.

Rozwiązaniem (wyłącznie dla punktu 1.) może być tutaj wysoka moc rekuperacji. Skoro to hybryda plug-in, hamowanie na pewno będzie silnie wspierane jednostką elektryczną. Pytanie tylko – jak bardzo? Jest to jedna z niewiadomych na liście danych technicznych. W tym momencie stoi tu tylko "figures not yet available" (ang. liczby na razie niedostępne).

BMW wprowadzając XM do gry, wjeżdża w segment mocnych, luksusowych SUV-ów od razu z prawdziwą petardą. Pierwsze jazdy odbędą się dopiero na wiosnę, więc wtedy będzie można zweryfikować, ile tak naprawdę ma do zaoferowania.

[1/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[2/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[3/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[4/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[5/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[6/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[7/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[8/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[9/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[10/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[11/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[12/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[13/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[14/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[15/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[16/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[17/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[18/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[19/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[20/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[21/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[22/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[23/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[24/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[25/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[26/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[27/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[28/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[29/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[30/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[31/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[32/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[33/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[34/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[35/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[36/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[37/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[38/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[39/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[40/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[41/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[42/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[43/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
[44/44] BMW XM (2022), Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Fabian Kirchbauer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.