Test: Volkswagen e-up! - elektryczny maluch pełen niespodzianek

TestyVolkswagenTest: Volkswagen e-up! - elektryczny maluch pełen niespodzianek25.10.2020 10:46
Volkswagen up! może być opcjonalnie wyposażony w złącze szybkiego ładowania CCS
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Zapomnijcie o dieslach, zapomnijcie nawet o hybrydach na gaz. Nie ma na rynku auta, którym da się jeździć taniej niż volkswagenem e-up!'em. Dobrze, że elektryczny maluch jest tak wydajny, bo dzięki temu łatwiej przełknąć jego niestety wysoką cenę. A ona i tak nie jest największym problemem.

Volkswagen e-up! - test

O tym, jak dużo kosztuje Volkswagen e-up!, niech świadczy fakt, że testowany egzemplarz wyjechał z salonu z ponad 100 tys. zł na metce, a nie miał dobranych wszystkich opcji. Wiem, co teraz myślicie. Za tyle można kupić passata i przyznam, że zupełnie bym się nie zdziwił, gdybyście to zrobili.

Bo trzeba pamiętać, że elektryczny up!, pomimo liftingu w drugiej połowie 2019 roku, jest po prostu up!'em. Mierzy ok. 3,6 m długości, ma zachowawczy wygląd, a kokpit jest tak spartański, że zamiast systemu multimedialnego dostaje się uchwyt na smartfona. Pomysł jakże genialny w swojej prostocie, ale sprawdza się pod warunkiem, że macie telefon z Androidem. W iPhonie wiele aplikacji nie działa w poziomie, a próba odblokowania przymocowanego do deski rozdzielczej telefonu z Face ID kończy się dziwnymi wygibasami.

Volkswagen e-up! wygląda jak każdy inny up!, choć ma inne felgi i dodatkowy emblemat na drzwiach, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Volkswagen e-up! wygląda jak każdy inny up!, choć ma inne felgi i dodatkowy emblemat na drzwiach
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Z drugiej strony – to up!, więc jego małe, 5-drzwiowe (elektryk nie ma innego wariantu) nadwozie zostało wykorzystane tak praktycznie, jak to tylko możliwie. Miejsca w środku jest wystarczająco dla czterech dorosłych osób. To zasługa m.in. rozrzuconych po narożnikach auta kół oraz odpowiednio wyprofilowanej deski rozdzielczej. Bagażnik ma 251 l pojemności, a do tego opcjonalnie może być wyposażony w podwójną podłogę, dzięki czemu można tam schować kable do ładowania. Nie raz się dziwiłem, jak dużo można zapakować do tego małego autka.

W drogę

Elektryki kojarzą nam się z futurystycznymi wizjami samochodów przyszłości. Mają mnóstwo ekranów, najnowsze rozwiązania z dziedziny autonomii i zazwyczaj same się otwierają. Na ich tle e-up! wygląda jak przybysz z innego wymiaru. Prędkość, zużycie energii i poziom naładowania akumulatora sprawdza się na analogowych wskaźnikach, auto włącza się kluczykiem, a jedyną autonomiczną ciekawostką jest tu asystent utrzymywania pasa ruchu. Działa zaledwie poprawnie, więc przy niewyraźnych znakach na jezdni często go wyłączałem.

Po pierwszych kilometrach okazało się, że praktyczne nadwozie to nie jest jedyna zaleta elektrycznego volkswagena. E-up! zwyczajnie daje mnóstwo frajdy z jazdy. Motor ma zaledwie 83 KM, ale już 210 Nm, więc ochoczo rozpędza ważącego nieco ponad 1,2 t malucha. Może sprint do setki nie powala (11,9 s), ale 50 km/h pojawia się na prędkościomierzu już po niecałych 4 s, a to wynik, o którym wielu spalinowych konkurentów może pomarzyć. W mieście e-up! ze świateł zawsze startuje jako pierwszy, a mocniejsze dociśnięcie pedału przyspieszenia kończy się buksowaniem kół.

Analogowe wskaźniki w Volkswagenie e-up!-ie oraz wynik zużycia energii, który jest standardem w tym aucie, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Analogowe wskaźniki w Volkswagenie e-up!-ie oraz wynik zużycia energii, który jest standardem w tym aucie
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Równie wiele frajdy sprawiało mi obserwowanie średniego zużycia energii. Moim rekordem było 6,8 kWh/100 km, ale normą jest, że e-up! pokazuje ok. 10 kWh/100 km i to niezależnie od warunków. Taki wynik uzyskałem podczas przejażdżki solo po mieście, ale też na trasie z kompletem pasażerów na pokładzie. Jechaliśmy wtedy drogą ekspresową, na której auto bez problemu rozpędziło się do 120 km/h. Warto tu jednak dodać, że prędkość maksymalna elektrycznego volkswagena to zaledwie 130 km/h. Z drugiej strony - e-up! jednak nie jest najwygodniejszą propozycją na autostradę.

Niespotykanie niskie zapotrzebowanie na prąd oznacza dwie rzeczy. Po pierwsze, koszt przejechania 100 km wyniesie od 4 do 15 zł (testowany e-up! nie był wyposażony w szybkie ładowanie). Po drugie, realny zasięg będzie większy od tego, co deklaruje producent – dla przypomnienia jest to 260 km. Jestem gotów zaryzykować stwierdzenie, że okolice 300 km w mieście nie powinny być problemem dla tego brzdąca.

Naładowanie akumulatora o pojemności 32,3 kWh z publicznej stacji prądem przemiennym zajmuje blisko 10 godzin, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Naładowanie akumulatora o pojemności 32,3 kWh z publicznej stacji prądem przemiennym zajmuje blisko 10 godzin
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Volkswagen przygotował kilka trybów jazdy. Po pierwsze, można włączyć Eco i Eco+. Ten drugi podchodzi do tematu oszczędzania prądu bardzo agresywnie: ogranicza prędkość maksymalną i wyłącza klimatyzację. Po drugie, można wybrać aż 4 poziomy rekuperacji. Robi się to przy użyciu wybieraka kierunku jazdy: w położeniu D należy przesuwać w lewo i prawo, by skakać pomiędzy ustawieniami, a to najwyższe włącza się po przestawieniu dźwigni na B. Sam najchętniej wybierałem ten ostatni, a po pedał hamulca sięgałem bardzo rzadko.

Tu przechodzimy jednak do małego problemu z jazdą tym autem. Masa własna e-up!-a to 1235 kg, czyli o ponad 200 kg więcej niż wersja spalinowa. To różnica, którą niestety czasem czuć. Objawia się nurkowaniem przy mocniejszym hamowaniu i wychylaniem nadwozia na zakrętach. Jednocześnie auto dobrze trzyma się drogi, więc wyższa masa głównie wpływa raczej na komfort jazdy w tych kilku sytuacjach. Nie jest to coś, co bardzo przeszkadza, ale jest warte odnotowania.

Przekonani? Nie tak szybko - jest jedna sprawa

Może kokpit e-up!'a jest spartański, ale wszystko jest pod ręką, a obsługa jest bardzo ergonomiczna, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Może kokpit e-up!'a jest spartański, ale wszystko jest pod ręką, a obsługa jest bardzo ergonomiczna
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Przyznam, że e-up! mnie oczarował. Może nie jest tak futurystyczny jak ID.3, nie ma tak wielkiego zasięgu jak Hyundai Kona, ani nawet nie wygląda tak świetnie jak Peugeot e-208, ale jest uczciwy. Nie udaje niczego i od początku pokazuje, że stawia na oszczędność. Potwierdzają to wyniki zużycia energii i w pewnym sensie potwierdza to cena.

Tak, e-up! nie jest tanim samochodem, ale na tle swoich rywali wypada naprawdę atrakcyjnie. Cennik otwiera 97 990 zł, a to kwota, z którą po nowego elektryka można iść jedynie do salonu Smarta. Tam jednak dostaniemy auto z deklarowanym zasięgiem wynoszącym do 153 km i bez możliwości ładowania na szybkiej stacji. Można śmiało powiedzieć, że e-up! to elektryczna okazja.

Sęk w tym, że tak samo pomyślało mnóstwo innych osób, co sprawia, że kupienie dzisiaj małego elektryka od Volkswagena graniczy z cudem. U dealerów zostały ostatnie egzemplarze, a z polskiej strony producenta zniknął już konfigurator. Niewykluczone jednak, że e-up! wróci do regularnej sprzedaży, bo – jak przyznaje sam importer – sytuacja jest dynamiczna. Na ten moment pozostaje trzymać kciuki lub brać to, co stoi na placach.

Moja opinia: Volkswagen e-up! jest dokładnie takim autem elektrycznym, jakiego potrzebujemy – praktycznym, prostym i oszczędnym. Wersja po liftingu ma do tego na tyle duży zasięg, że można się o niego nie martwić na co dzień. Cena, choć wysoka, jest do przełknięcia, szczególnie jeśli rozłożyć ją na miesięczne raty i wziąć pod uwagę śmiesznie niskie koszty eksploatacji. Liczę, że ten model wróci do oferty, bo choć twarzą elektromobilności są drogie, futurystyczne wozy, to tacy mali żołnierze mają realne szanse, by spopularyzować zielone tablice na naszych drogach.

Michał Zieliński

Nasza ocena Volkswagen e-up!:
9/ 10
Plusy
  • niespotykanie oszczędny układ napędowy
  • zaskakująco przestronne nadwozie
  • zwrotność i wymiary
  • niska - jak na samochód elektryczny - cena
Minusy
  • ograniczona dostępność
  • smartfon zamiast systemu multimedialnego wymaga kompromisów
[1/23]
[2/23]
[3/23]
[4/23]
[5/23]
[6/23]
[7/23]
[8/23]
[9/23]
[10/23]
[11/23]
[12/23]
[13/23]
[14/23]
[15/23]
[16/23]
[17/23]
[18/23]
[19/23]
[20/23]
[21/23]
[22/23]
[23/23]
Volkswagen e-up! (2020)
Rodzaj napędu:Elektryczny 
Pojemność akumulatora:32,3 kWh 
Moc maksymalna:83 KM 
Moment maksymalny:210 Nm 
Pojemność bagażnika:251 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:11,9 s 
Prędkość maksymalna:130 km/h 
Zużycie energii (mieszane):14,4 kWh/100 km9,7 kWh/100 km
Zasięg:258 km 
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.