Będzie nowy program dofinansowania do elektryków. Dopłata nawet do 40 tys. zł

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił projekt nowego programu dopłat do samochodów bezemisyjnych "Mój Elektryk 2.0". Ma on ruszyć wraz z początkiem 2025 r. Głównym czynnikiem ma być większa kwota dopłat, która, w zależności od spełnienia warunków, sięgnie nawet 40 tys. zł.

Nowy program dopłat do elektrykówNowy program dopłat do elektryków
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Filip Buliński

Maksymalnie 40 tys. zł dopłaty przy cenie auta dochodzącej do 225 tys. zł. Tak w dużym skrócie można przedstawić założenia projektu nowego programu dopłat do elektryków. NFOŚiGW rozpoczęło właśnie w tej sprawie konsultacje społeczne, które potrwają do 29 listopada. Założony na realizację projektu budżet wynosi aż 1,6 mld zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Ferrari 12Cilindri - prawdziwa wartość V12

Według projektu na 40 tys. zł dofinansowania mogą liczyć zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Nie ma przy tym znaczenia, czy podmioty te zakupują pojazd, czy decydują się na finansowanie w postaci leasingu, czy wynajmu długoterminowego. We wszystkich przypadkach górna granica cenowa pojazdu wynosi 225 tys. zł z VAT-em.

Jak wyglądają warunki projektu programu "Mój Elektryk 2.0"?

Osoby fizyczne przy zakupie auta elektrycznego mogą liczyć na 18 750 zł dopłaty. Kolejne 10 tys. zł dostaną, jeśli zezłomują swój stary spalinowy pojazd, którego właścicielem byli co najmniej od 3 lat. W tym wypadku będzie się także liczyło zezłomowanie wsteczne, które odbyło się nie wcześniej, niż 1 lutego 2020 r.

Dodatkowo, jeśli roczny dochód nabywcy jest nie większy niż 120 tys. zł, do kwoty dofinansowania doliczone zostanie kolejne 11 250 zł. Łączna możliwa do uzyskania kwota w tym przypadku wynosi więc 40 tys. zł.

Na większą "podstawę" mogą liczyć osoby fizyczne decydujące się na leasing lub wynajem długoterminowy. Wówczas na start dostaną maksymalnie 30 tys. zł dofinansowania, kolejne 5 tys. zł za wspomniane zezłomowanie i następne 5 tys. zł w przypadku rocznego dochodu nieprzekraczającego 120 tys. zł.

W przypadku przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą "podstawa" dofinansowania wyniesie 30 tys. zł. Za zezłomowanie starego pojazdu spalinowego dostaną oni kolejne 10 tys. zł. Jeśli zdecydują się na leasing lub wynajem, sytuacja wygląda podobnie z tą różnicą, że kwota bazowa wyniesie maksymalnie 30 tys. zł (w zależności do pojazdu może być mniejsza).

Dopłaty do zakupu lub finansowania samochodów elektrycznych dotyczą tylko pojazdów nowych. Nie da się ukryć, że kwoty dofinansowania są wyższe, niż w poprzednim programie. Ostateczne ustalenia i szczegóły mają pojawić się do końca 2024 r., natomiast program ruszy już z początkiem przyszłego roku. 25 proc. puli wsparcia zostanie wypłacone do II kwartału 2025 r., natomiast reszta – do II kwartału 2026 r.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem