Chińskie auta będą droższe. KE podjęła decyzję sprawie cła

Stało się. Po serii zapowiedzi i politycznych przepychanek, władze UE podjęły decyzję dotyczącą podniesienia cła na chińskie auta elektryczne importowane do Europy.

Skywell ET5Skywell ET5 - chiński SUV na prąd oferowany w Polsce
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Jak informuje agencja Reuters, decyzja Komisji Europejskiej ma wejść w życie już od lipca 2024 r. Konkretna data nie zostały jednak podane do publicznej wiadomości.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez agencję, KE zdecydowała się objąć wyższymi cłami samochody elektryczne produkowane w Chinach. Stawka ma wynieść 25 proc. zamiast dotychczasowych 10 proc. Nie są to jednak ostateczne liczby.

Warto odnotować, że decyzja uderzy nie tylko w chińskich gigantów jak Geely czy BYD, ale i zachodnie marki produkujące w Chinach. To m.in. Tesla, BMW, Mercedes-Benz i Renault.

Tesla wysyła Model 3 z Szanghaju do Europy, podczas gdy BMW importuje z Chin elektryczne Mini i SUV-a iX3. Mercedes-Benz produkuje w Kraju Środka Smarta, a koncern Renault-Dacia, taniego Springa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chiński montaż Volvo S90 - czy mamy się czego bać?

Dyskusja o podwyższeniu cła na auta elektryczne z Chin wybuchła już kilka miesięcy temu, po tym gdy wyszło na jaw, że niektóre chińskie produkty są subsydiowane przez tamtejszy rząd. Władze UE wystąpiły do chińskich marek o odniesienie się do tych zarzutów, grożąc podwyższeniem stawek celnych, aby walczyć z nieuczciwą konkurencją.

Zwiększenie cła z 10 do 25 proc. jest wynikiem konfliktu, który stopniowo przybierał na sile. Trzeba jednak zaznaczyć, że UE i tak wybrała dość łagodną formę "kary". Stany Zjednoczone poszły bowiem o krok dalej, obejmując chińskie elektryki 100-procentowym cłem.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie