Chińskie auta będą droższe. KE podjęła decyzję sprawie cła

Stało się. Po serii zapowiedzi i politycznych przepychanek, władze UE podjęły decyzję dotyczącą podniesienia cła na chińskie auta elektryczne importowane do Europy.

Skywell ET5Skywell ET5 - chiński SUV na prąd oferowany w Polsce
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Jak informuje agencja Reuters, decyzja Komisji Europejskiej ma wejść w życie już od lipca 2024 r. Konkretna data nie zostały jednak podane do publicznej wiadomości.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez agencję, KE zdecydowała się objąć wyższymi cłami samochody elektryczne produkowane w Chinach. Stawka ma wynieść 25 proc. zamiast dotychczasowych 10 proc. Nie są to jednak ostateczne liczby.

Warto odnotować, że decyzja uderzy nie tylko w chińskich gigantów jak Geely czy BYD, ale i zachodnie marki produkujące w Chinach. To m.in. Tesla, BMW, Mercedes-Benz i Renault.

Tesla wysyła Model 3 z Szanghaju do Europy, podczas gdy BMW importuje z Chin elektryczne Mini i SUV-a iX3. Mercedes-Benz produkuje w Kraju Środka Smarta, a koncern Renault-Dacia, taniego Springa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chiński montaż Volvo S90 - czy mamy się czego bać?

Dyskusja o podwyższeniu cła na auta elektryczne z Chin wybuchła już kilka miesięcy temu, po tym gdy wyszło na jaw, że niektóre chińskie produkty są subsydiowane przez tamtejszy rząd. Władze UE wystąpiły do chińskich marek o odniesienie się do tych zarzutów, grożąc podwyższeniem stawek celnych, aby walczyć z nieuczciwą konkurencją.

Zwiększenie cła z 10 do 25 proc. jest wynikiem konfliktu, który stopniowo przybierał na sile. Trzeba jednak zaznaczyć, że UE i tak wybrała dość łagodną formę "kary". Stany Zjednoczone poszły bowiem o krok dalej, obejmując chińskie elektryki 100-procentowym cłem.

Wybrane dla Ciebie
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie