Chiny grożą Europie. Czekają nas miesiące pełne napięć w branży

Unia Europejska zaczęła uważnie przyglądać się ekspansji chińskich aut po naszym rynku i zaczęła podejmować pierwsze kroki, by ją powstrzymać. Zgodnie z branżowymi przewidywaniami nie zostało to pozytywnie odebrane w Państwie Środka.

YANTAI, CHINA - APRIL 17, 2022 - A large number of vehicles for export goods are waiting to be loaded in Yantai Port, East China's Shandong Province, April 17, 2022. Chinese auto companies exported 582,000 units in the january-March period, up 58.3 percent year on year, according to data released by the China Association of Automobile Manufacturers. By vehicle type, 452,000 passenger cars were exported, up 61.9% year on year. Commercial vehicle exports totaled 130,000 units, up 47.2% year on year. (Photo credit should read Costfoto/Future Publishing via Getty Images)Chińskie auta zaczynają wręcz zalewać europejski rynek
Źródło zdjęć: © GETTY | Future Publishing
Kamil Niewiński

Napływ chińskich aut do Europy jest już faktem, a z każdym miesiącem tamtejsze marki zdobywają coraz większą popularność wśród klientów na Starym Kontynencie. Chociaż wiele osób przyznaje, że jakość tych konstrukcji nie odstaje od znanych nam standardów, największą przewagą samochodów z Państwa Środka bez wątpienia jest cena — o wiele niższa niż w przypadku europejskich konkurentów.

Wojna cenowa nie robi na chińskich markach wrażenia. Wszystko przez dotacje, jakie oferuje tamtejszy rząd. Z tak ogromnym wsparciem producenci mogą dyktować zaniżone ceny i wcale na tym nie tracić. Ta praktyka została właśnie wzięta pod lupę Komisji Europejskiej. Mówi się, że przeanalizowanie procesu otrzymywania subsydiów może być sposobem na zatrzymanie "potopu" chińskich aut, na przykład poprzez wprowadzenie o wiele większego cła.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zamarznięty samochód w Chinach. Zaskakujący widok auta przy temperaturze -21 st. C.

Niemal natychmiast po ogłoszeniu wszczęcia śledztwa pojawiły się głosy, że KE musi zachować w swoich poczynaniach pewien balans. Większość europejskich marek jest od Pekinu mocno uzależniona i to właśnie Chiny mają na ręku mocniejsze karty. Okazało się, że niewiele potrzeba było, by działanie KE odbiło się w Państwie Środka szerokim echem.

Jak bowiem podaje serwis "Automotive News Europe", chiński rząd szybko skrytykował działanie KE. Ministerstwo Handlu nie pozostawiło na tej decyzji suchej nitki grożąc, że dobre stosunki handlowe pomiędzy Chinami i Unią Europejską stanęły właśnie pod znakiem zapytania.

Dochodzenie jest jawnym aktem protekcjonistycznym, który poważnie zakłóci i zniekształci światowy przemysł motoryzacyjny i łańcuch dostaw. Będzie miał też negatywny wpływ na stosunki gospodarcze i handlowe między Chinami i UE. Chiny będę zwracać szczególną uwagę na tendencje protekcjonistyczne w UE i będą podejmować dalsze działania, by zdecydowanie chronić uzasadnione prawa i interesy chińskich firm.

Komunikat chińskiego Ministerstwa Handlu

W najbliższym czasie możemy być więc świadkami sporych napięć na linii Chiny-UE. Jeżeli raport Komisji Europejskiej doprowadzi na przykład do zwiększenia cła na chińskie elektryki, nie można wykluczać odwetu ze strony Państwa Środka, a ten może bardzo zaboleć europejskie koncerny. W tej batalii to UE ma ewidentnie więcej do stracenia.

Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯