Citroën Oli Concept to odwrócony pickup z recyklingu. Wygląda jak nic innego

Citroën, który niedawno pochwalił się nową identyfikacją wizualną, postanowił ubrać w nią ciekawy koncept. To Oli, czyli miejski samochód przyszłości wyróżniający się praktycznością i ekologicznym charakterem.

Przepraszam! Gdzie jest przód?Przepraszam! Gdzie jest przód?
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Citroën
Aleksander Ruciński

O tym, że Francuzi potrafią tworzyć szalone koncepty, wiadomo nie od dziś. W przypadku Oliego przeszli jednak samych siebie. Wystarczy spojrzeć na nietypowe kształty, by to potwierdzić. Projekt jest bowiem czymś w rodzaju odwróconego pickupa - z pionową przednią szybą i prostokątnym przodem. Wygląda to bardzo ciekawie, ale raczej nie liczyłbym na aprobatę specjalistów z Euro NCAP.

Z tyłu z kolei Oli przypomina SUV-a. Wysoko poprowadzona linia okien, masywna klapa i przetłoczenia z nowym hasłem "Nothing Moves Us Like Citroën" mogą się podobać. Podobnie zresztą jak fakt, że większość elementów pochodzi tu z recyklingu. Wrażenie robi szczególnie wnętrze wykończone termoplastycznym poliuretanem z drukarki 3D.

Francuzi nie zapomnieli też o komforcie - np. fotele są przymocowane do podłogi z pomocą amortyzujących pierścieni izolacyjnych. Znajdziemy tu również system audio z demontowalnymi głośnikami Bluetooth, liczne złącza USB, stację dokującą dla smartfona mającą zastąpić multimedia czy zestaw praktycznych haków do mocowania bagażu.

Citroën Oli Concept
Citroën Oli Concept © mat. prasowe / Citroën

Przemyślana konstrukcja owocuje bardzo niską masą. Choć Oli jest elektrykiem, waży tylko tonę. Dzięki temu potrzebuje tylko 10 kWh prądu na każde 100 km, co przy akumulatorze o pojemności 40 kWh przekłada się na 400 km zasięgu. Korzystając z szybkich ładowarek uzupełnimy prąd od 20 do 80 proc. w 23 minuty. Citroën nie chwali się mocą silnika. Wiadomo jednak, że priorytetem nie były osiągi, lecz wydajność. Świadczy o tym również prędkość maksymalna ograniczona do 110 km/h.

Oli to koncept, który będzie miał wpływ na przyszłe modele marki. Niekoniecznie w zakresie stylistyki, ale materiałów czy ergonomii. Jak zauważył Pierre Leclercq, szef designu Citroena: "Nie ma sensu proponować fajnych materiałów lub projektów, które nigdy nie wpłyną na przyszłe samochody produkcyjne".

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/31] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii