Citroën Oli Concept to odwrócony pickup z recyklingu. Wygląda jak nic innego

Przepraszam! Gdzie jest przód?
Przepraszam! Gdzie jest przód?
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Citroën
Aleksander Ruciński

30.09.2022 07:35, aktual.: 10.03.2023 13:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Citroën, który niedawno pochwalił się nową identyfikacją wizualną, postanowił ubrać w nią ciekawy koncept. To Oli, czyli miejski samochód przyszłości wyróżniający się praktycznością i ekologicznym charakterem.

O tym, że Francuzi potrafią tworzyć szalone koncepty, wiadomo nie od dziś. W przypadku Oliego przeszli jednak samych siebie. Wystarczy spojrzeć na nietypowe kształty, by to potwierdzić. Projekt jest bowiem czymś w rodzaju odwróconego pickupa - z pionową przednią szybą i prostokątnym przodem. Wygląda to bardzo ciekawie, ale raczej nie liczyłbym na aprobatę specjalistów z Euro NCAP.

Z tyłu z kolei Oli przypomina SUV-a. Wysoko poprowadzona linia okien, masywna klapa i przetłoczenia z nowym hasłem "Nothing Moves Us Like Citroën" mogą się podobać. Podobnie zresztą jak fakt, że większość elementów pochodzi tu z recyklingu. Wrażenie robi szczególnie wnętrze wykończone termoplastycznym poliuretanem z drukarki 3D.

Francuzi nie zapomnieli też o komforcie - np. fotele są przymocowane do podłogi z pomocą amortyzujących pierścieni izolacyjnych. Znajdziemy tu również system audio z demontowalnymi głośnikami Bluetooth, liczne złącza USB, stację dokującą dla smartfona mającą zastąpić multimedia czy zestaw praktycznych haków do mocowania bagażu.

Citroën Oli Concept
Citroën Oli Concept© mat. prasowe / Citroën

Przemyślana konstrukcja owocuje bardzo niską masą. Choć Oli jest elektrykiem, waży tylko tonę. Dzięki temu potrzebuje tylko 10 kWh prądu na każde 100 km, co przy akumulatorze o pojemności 40 kWh przekłada się na 400 km zasięgu. Korzystając z szybkich ładowarek uzupełnimy prąd od 20 do 80 proc. w 23 minuty. Citroën nie chwali się mocą silnika. Wiadomo jednak, że priorytetem nie były osiągi, lecz wydajność. Świadczy o tym również prędkość maksymalna ograniczona do 110 km/h.

Oli to koncept, który będzie miał wpływ na przyszłe modele marki. Niekoniecznie w zakresie stylistyki, ale materiałów czy ergonomii. Jak zauważył Pierre Leclercq, szef designu Citroena: "Nie ma sensu proponować fajnych materiałów lub projektów, które nigdy nie wpłyną na przyszłe samochody produkcyjne".

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/31]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)