Elektryczna Mazda MX-30 ma mieć generator prądu. Będzie to silnik Wankla

Pod koniec 2019 roku Mazda pochwaliła się swoim w pełni elektrycznym crossoverem MX-30. Auto jest raczej średniakiem w kwestii pojemności baterii - a co za tym idzie - także zasięgu. Japończycy rozważają więc wprowadzenie na niektóre rynki wersji wykorzystującej mały silnik Wankla.

MX-30 jako hybryda z wanklem? To możliwy scenariusz.MX-30 jako hybryda z wanklem? To możliwy scenariusz.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Fani Mazdy i nietypowych rozwiązań technicznych z utęsknieniem czekają na powrót jednostek z wirującym tłokiem. Niewykluczone, że po latach zapowiedzi w końcu do tego dojdzie, choć raczej nie w formie, jakiej pierwotnie się spodziewano.

Ci, którzy liczyli na godnego następcę kultowych wręcz modeli RX-7 oraz RX-8 nie będą zadowoleni. Mazda zamierza bowiem wykorzystać wankla w roli range extendera. Oznacza to, że jednostka spalinowa nie będzie bezpośrednio wprawiać pojazdu w ruch, a jedynie ładować akumulator, który następnie zasili silnik elektryczny.

To rozwiązanie znane m.in. z Fiskera Karma czy BMW i3 Range Extender, z tą różnicą, że Mazda zamiast klasycznej jednostki spalinowej chce wykorzystać silnik wankla. To, co było wiadomo już od dłuższego czasu, właściwie potwierdzono niedawno w oficjalnym komunikacie prasowym amerykańskiego oddziału marki.

"Firma opracowała prototyp Mazda2 EV z małym silnikiem rotacyjnym wykorzystywanym jako wzmacniacz zasięgu. Podobny system może znaleźć zastosowanie w Maździe MX-30, nowym, elektrycznym crossoverze z akumulatorem, który w tym roku trafi do salonów sprzedaży."

Taki wariant niebawem pojawi się więc na rynku, z naciskiem na USA, gdzie około 200 km zasięgu z seryjnego akumulatora o pojemności 35,5 kWh może okazać się niewystarczającą wartością. MX-30, jak kiedyś BMW i3 będzie więc dostępne zarówno jako typowy elektryk oraz hybryda.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇