Europa kocha SUV-y, w odwrocie sedany i kombi. Nowe dane potwierdzają

SUV-y czy crossovery w ciągu ostatnich kilkunastu lat przejęły krajobraz dróg. Ich rynkowa dominacja nie wydaje się dobiegać końca. Wręcz przeciwnie - w Europie ten typ aut wybieramy coraz częściej.

Suzuki Ignis i Toyota Yaris CrossToyota Yaris Cross
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Kamil Niewiński

Wybuch popularności aut typu crossover czy SUV, który miał miejsce na przełomie pierwszej i drugiej dekady tego wieku, nie był pod żadnym kątem chwilową modą. Klienci przekonali się do modeli, które często łączyły wygodę i przestronność z osiągami i rozsądnymi rozmiarami w przypadku chociażby miejskich crossoverów. Producenci zaś momentalnie zobaczyli w nie tak przecież nowym typie aut prawdziwą żyłę złota.

Lata mijają, a zarówno crossovery, jak i SUV-y nadal mogą cieszyć się niesłabnącą popularnością. Oczywiście nie wszyscy fani czterech kółek będą tym faktem zachwyceni, lecz z rynkowymi danymi naprawdę trudno się kłócić. Sprzedażą konkretnych typów nadwozia przyjrzał się ośrodek Dafaforce we współpracy z Automotive News Europe, którzy opublikowali właśnie oficjalne statystyki za pierwszą połowę 2023 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2023 - gala wręczenia nagród

Najpopularniejszym europejskim segmentem są małe SUV-y, które sprzedały się w liczbie aż 1 133 822 egzemplarzy w pierwszej połowie tego roku. Na następnym miejscu mamy kompaktowe SUV-y (999 568 egz.) - ten sektor rynku urósł względem pierwszej połowy 2022 r. o aż 22 proc. Podium zamyka klasyczny, zdominowane przez małe hatchbacki segment B (913 571 egz.), a nieźle radzą sobie też kompakty, czyli segment C (760 032 egz.).

Wiele osób może rozczarować tendencja, którą w Europie możemy zaobserwować od dłuższego czasu - mizerna sprzedaż aut w nadwoziach sedan czy kombi. Segment nazwany przez Dataforce "Midsize Premium", w którym znajdziemy chociażby BMW Serii 3 i Serii 4, Mercedesa Klasy C, Volvo S60 i V60 czy Audi A4 sprzedał się w nakładzie tylko 233 216 egz. 

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja zwykłego segmentu "Midsize". Tutaj odnotowano 124 096 sprzedanych aut, a mówimy o takich konstrukcjach, jak Volkswagen Passat, Skoda Superb, Peugeot 408, Mazda 6 czy Volkswagen Arteon. Jeśli zsumujemy kategorie Midsize i Midsize Premium, wyjdzie nam niemal 60 tys. sprzedanych aut mniej niż w samym segmencie Premium Midsize SUV (421 902 egz.). To dobry pokaz tego, że w Europie sedany i kombi są w odwrocie.

Skoro więc SUV-y dominują na rynku, które z nich były w pierwszej połowie 2023 r. najpopularniejsze? Liderem jest elektryczna Tesla Model Y sprzedana na Starym Kontynencie w nakładzie 138 152 egz. Po piętach depcze jej Volkswagen T-Roc, który jest drugim najchętniej wybieranym SUV-em (104 465 egz.) oraz - wśród marek popularnych - najpopularniejszym... kabrioletem!

Wybrane dla Ciebie
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥