Europa kocha SUV‑y, w odwrocie sedany i kombi. Nowe dane potwierdzają
SUV-y czy crossovery w ciągu ostatnich kilkunastu lat przejęły krajobraz dróg. Ich rynkowa dominacja nie wydaje się dobiegać końca. Wręcz przeciwnie - w Europie ten typ aut wybieramy coraz częściej.
08.09.2023 | aktual.: 08.09.2023 15:24
Wybuch popularności aut typu crossover czy SUV, który miał miejsce na przełomie pierwszej i drugiej dekady tego wieku, nie był pod żadnym kątem chwilową modą. Klienci przekonali się do modeli, które często łączyły wygodę i przestronność z osiągami i rozsądnymi rozmiarami w przypadku chociażby miejskich crossoverów. Producenci zaś momentalnie zobaczyli w nie tak przecież nowym typie aut prawdziwą żyłę złota.
Lata mijają, a zarówno crossovery, jak i SUV-y nadal mogą cieszyć się niesłabnącą popularnością. Oczywiście nie wszyscy fani czterech kółek będą tym faktem zachwyceni, lecz z rynkowymi danymi naprawdę trudno się kłócić. Sprzedażą konkretnych typów nadwozia przyjrzał się ośrodek Dafaforce we współpracy z Automotive News Europe, którzy opublikowali właśnie oficjalne statystyki za pierwszą połowę 2023 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najpopularniejszym europejskim segmentem są małe SUV-y, które sprzedały się w liczbie aż 1 133 822 egzemplarzy w pierwszej połowie tego roku. Na następnym miejscu mamy kompaktowe SUV-y (999 568 egz.) - ten sektor rynku urósł względem pierwszej połowy 2022 r. o aż 22 proc. Podium zamyka klasyczny, zdominowane przez małe hatchbacki segment B (913 571 egz.), a nieźle radzą sobie też kompakty, czyli segment C (760 032 egz.).
Wiele osób może rozczarować tendencja, którą w Europie możemy zaobserwować od dłuższego czasu - mizerna sprzedaż aut w nadwoziach sedan czy kombi. Segment nazwany przez Dataforce "Midsize Premium", w którym znajdziemy chociażby BMW Serii 3 i Serii 4, Mercedesa Klasy C, Volvo S60 i V60 czy Audi A4 sprzedał się w nakładzie tylko 233 216 egz.
Jeszcze gorzej wygląda sytuacja zwykłego segmentu "Midsize". Tutaj odnotowano 124 096 sprzedanych aut, a mówimy o takich konstrukcjach, jak Volkswagen Passat, Skoda Superb, Peugeot 408, Mazda 6 czy Volkswagen Arteon. Jeśli zsumujemy kategorie Midsize i Midsize Premium, wyjdzie nam niemal 60 tys. sprzedanych aut mniej niż w samym segmencie Premium Midsize SUV (421 902 egz.). To dobry pokaz tego, że w Europie sedany i kombi są w odwrocie.
Skoro więc SUV-y dominują na rynku, które z nich były w pierwszej połowie 2023 r. najpopularniejsze? Liderem jest elektryczna Tesla Model Y sprzedana na Starym Kontynencie w nakładzie 138 152 egz. Po piętach depcze jej Volkswagen T-Roc, który jest drugim najchętniej wybieranym SUV-em (104 465 egz.) oraz - wśród marek popularnych - najpopularniejszym... kabrioletem!