Europa kocha SUV-y, w odwrocie sedany i kombi. Nowe dane potwierdzają

SUV-y czy crossovery w ciągu ostatnich kilkunastu lat przejęły krajobraz dróg. Ich rynkowa dominacja nie wydaje się dobiegać końca. Wręcz przeciwnie - w Europie ten typ aut wybieramy coraz częściej.

Suzuki Ignis i Toyota Yaris CrossToyota Yaris Cross
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Kamil Niewiński

Wybuch popularności aut typu crossover czy SUV, który miał miejsce na przełomie pierwszej i drugiej dekady tego wieku, nie był pod żadnym kątem chwilową modą. Klienci przekonali się do modeli, które często łączyły wygodę i przestronność z osiągami i rozsądnymi rozmiarami w przypadku chociażby miejskich crossoverów. Producenci zaś momentalnie zobaczyli w nie tak przecież nowym typie aut prawdziwą żyłę złota.

Lata mijają, a zarówno crossovery, jak i SUV-y nadal mogą cieszyć się niesłabnącą popularnością. Oczywiście nie wszyscy fani czterech kółek będą tym faktem zachwyceni, lecz z rynkowymi danymi naprawdę trudno się kłócić. Sprzedażą konkretnych typów nadwozia przyjrzał się ośrodek Dafaforce we współpracy z Automotive News Europe, którzy opublikowali właśnie oficjalne statystyki za pierwszą połowę 2023 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2023 - gala wręczenia nagród

Najpopularniejszym europejskim segmentem są małe SUV-y, które sprzedały się w liczbie aż 1 133 822 egzemplarzy w pierwszej połowie tego roku. Na następnym miejscu mamy kompaktowe SUV-y (999 568 egz.) - ten sektor rynku urósł względem pierwszej połowy 2022 r. o aż 22 proc. Podium zamyka klasyczny, zdominowane przez małe hatchbacki segment B (913 571 egz.), a nieźle radzą sobie też kompakty, czyli segment C (760 032 egz.).

Wiele osób może rozczarować tendencja, którą w Europie możemy zaobserwować od dłuższego czasu - mizerna sprzedaż aut w nadwoziach sedan czy kombi. Segment nazwany przez Dataforce "Midsize Premium", w którym znajdziemy chociażby BMW Serii 3 i Serii 4, Mercedesa Klasy C, Volvo S60 i V60 czy Audi A4 sprzedał się w nakładzie tylko 233 216 egz. 

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja zwykłego segmentu "Midsize". Tutaj odnotowano 124 096 sprzedanych aut, a mówimy o takich konstrukcjach, jak Volkswagen Passat, Skoda Superb, Peugeot 408, Mazda 6 czy Volkswagen Arteon. Jeśli zsumujemy kategorie Midsize i Midsize Premium, wyjdzie nam niemal 60 tys. sprzedanych aut mniej niż w samym segmencie Premium Midsize SUV (421 902 egz.). To dobry pokaz tego, że w Europie sedany i kombi są w odwrocie.

Skoro więc SUV-y dominują na rynku, które z nich były w pierwszej połowie 2023 r. najpopularniejsze? Liderem jest elektryczna Tesla Model Y sprzedana na Starym Kontynencie w nakładzie 138 152 egz. Po piętach depcze jej Volkswagen T-Roc, który jest drugim najchętniej wybieranym SUV-em (104 465 egz.) oraz - wśród marek popularnych - najpopularniejszym... kabrioletem!

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie