Indie nie chcą u siebie chińskiej fabryki. Boją się o bezpieczeństwo

Rząd Indii odrzucił propozycję chińskiego producenta samochodów BYD, aby stworzyć w Hyderabadzie fabrykę o wartości 1 miliarda dolarów, skupiającą się na produkcji elektrycznych SUV-ów.

YICHANG, CHINA - MAY 12, 2023 - Citizens look at BYD vehicles displayed at the 2023 Yichang Auto Exhibition in Yichang, Hubei province, China, May 12, 2023. According to the China Association of Automobile Manufacturers, from January to April 2023, China's auto production and sales volume reached 8.355 million and 8.235 million, respectively, up 8.6% and 7.1% year on year. (Photo credit should read CFOTO/Future Publishing via Getty Images)Chiński BYD planował produkować w Indiach od 10 do 15 tys. pojazdów rocznie
Źródło zdjęć: © GETTY | Future Publishing

BYD planował podjąć się przedsięwzięcia z lokalną firmą Megha Engineering and Infrastructures i złożył propozycję dotyczącą budowy fabryki na początku lipca 2023 roku. We wniosku producent zapowiedział, że fabryka będzie produkować od 10 do 15 tysięcy pojazdów elektrycznych rocznie. Ponadto BYD i Megha zamierzały tworzyć stacje ładowania w całym kraju, a także zbudować centra badawczo-rozwojowe i szkoleniowe.

Indyjski rząd odrzucił jednak te plany. Raport agencji Reuters wskazuje, że "podczas obrad zgłoszono obawy dotyczące bezpieczeństwa chińskich inwestycji w Indiach". Lokalny serwis Business Today zauważa, że rząd Indii zmienił swoją politykę w zakresie bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kwietniu 2020 r., co oznacza, że teraz potrzebna jest zgoda rządu na inwestycje pochodzące z krajów, z którymi dzieli on granicę lądową.

Na początku lipca br. ujawniono, że w pierwszej połowie 2023 roku BYD sprzedał 1 255 637 pojazdów hybrydowych typu plug-in i pojazdów z napędem elektrycznym, co stanowi wzrost o 95,78 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Miał szczególnie dobry drugi kwartał ze sprzedażą na poziomie 700 244, z czego 352 162 to pojazdy z napędem elektrycznym, a pozostałe 348 081 to hybrydy typu plug-in. Chiński producent samochodów przyznał jednocześnie, że zamierza w tym roku sprzedać 3 miliony nowych samochodów.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie