Mercedes zawsze będzie polegał na kopalniach rzadkich metali

Samochody elektryczne, infrastruktura i recykling to trzy sztandarowe tematy w motoryzacji ostatnich lat. Jörg Burzer w rozmowie z magazynem Autocar twierdzi, że nigdy nie uda się wytworzyć pełnego obiegu zamkniętego dla baterii.

 Zakład w Kuppenheim Zakład w Kuppenheim
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing
Mateusz Lubczański

Jörg Burzer, członek zarządu Mercedesa zajmujący się produkcją, jakością akumulatorów oraz łańcuchem dostaw, powiedział, że recykling ogniw nigdy nie będzie samowystarczalny. – Myślę, że zawsze będziemy potrzebować 20, 30 albo 40 proc. [materiałów z kopalń – dop. red.]. Nawet jeśli recykling będzie rozwinięty w okolicach 2040 roku, dalej potrzebujesz porcji nowych surowców z kopalń – stwierdził.

Mercedes otworzył niedawno nowe centrum recyklingu w niemieckim Kuppenheim, gdzie jest w stanie odzyskać 96 proc. materiałów z ogniwa elektrycznego. W ciągu roku ma przetwarzać 2500 ton kobaltu, manganu czy niklu. Wynika to z użytego procesu hydrometalurgicznego, czyli wypłukiwaniu masy bateryjnej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Osiągnięcie pełnej wydolności jest uzależnione od ograniczonej liczby ogniw na rynku – pierwszy masowo produkowany elektryk Mercedesa wyruszył na drogi w 2018 roku i nie był hitem wśród klientów.

- Nasz standard ogniw to żywotność na 8-10 lat, więc przestój jest naturalny – informuje Jörg Burzer. Do tego czasu zakład ma zajmować się między innymi ogniwami z prototypów.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇