Mercedes zawsze będzie polegał na kopalniach rzadkich metali

Samochody elektryczne, infrastruktura i recykling to trzy sztandarowe tematy w motoryzacji ostatnich lat. Jörg Burzer w rozmowie z magazynem Autocar twierdzi, że nigdy nie uda się wytworzyć pełnego obiegu zamkniętego dla baterii.

 Zakład w Kuppenheim Zakład w Kuppenheim
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing
Mateusz Lubczański

Jörg Burzer, członek zarządu Mercedesa zajmujący się produkcją, jakością akumulatorów oraz łańcuchem dostaw, powiedział, że recykling ogniw nigdy nie będzie samowystarczalny. – Myślę, że zawsze będziemy potrzebować 20, 30 albo 40 proc. [materiałów z kopalń – dop. red.]. Nawet jeśli recykling będzie rozwinięty w okolicach 2040 roku, dalej potrzebujesz porcji nowych surowców z kopalń – stwierdził.

Mercedes otworzył niedawno nowe centrum recyklingu w niemieckim Kuppenheim, gdzie jest w stanie odzyskać 96 proc. materiałów z ogniwa elektrycznego. W ciągu roku ma przetwarzać 2500 ton kobaltu, manganu czy niklu. Wynika to z użytego procesu hydrometalurgicznego, czyli wypłukiwaniu masy bateryjnej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Osiągnięcie pełnej wydolności jest uzależnione od ograniczonej liczby ogniw na rynku – pierwszy masowo produkowany elektryk Mercedesa wyruszył na drogi w 2018 roku i nie był hitem wśród klientów.

- Nasz standard ogniw to żywotność na 8-10 lat, więc przestój jest naturalny – informuje Jörg Burzer. Do tego czasu zakład ma zajmować się między innymi ogniwami z prototypów.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje