Nie elektryki ani spalinówki. Amerykanie sprawdzili, jakie auta płoną najczęściej

Analizując medialne doniesienia z ostatnich lat, można odnieść wrażenie, że auta elektryczne płoną nadspodziewanie często. Jak się jednak okazuje, pojazdom spalinowym przytrafia się to znacznie częściej. A jeszcze gorzej jest w przypadku hybryd.

Przypadki pożarów tesli są bardzo medialne, ale wbrew pozorom nie tak częste, jak mogłoby się wydawaćPrzypadki pożarów tesli są bardzo medialne, ale wbrew pozorom nie tak częste, jak mogłoby się wydawać
Źródło zdjęć: © youtube / Random Earth
Aleksander Ruciński

Analitycy z firmy AutoinsuranceEZ przygotowali obszerny raport dotyczący pożarów z udziałem pojazdów w USA w 2021 roku. Wyniki są dość zaskakujące, gdyż zdecydowanie przeczą stereotypom, zgodnie z którymi to auta elektryczne są najbardziej narażone na zajęcie się ogniem.

Oczywiście analizując ogólną liczbę przypadków, z uwagi na popularność to auta spalinowe wciąż są najczęstszą ofiarą pożarów w USA. Co ciekawe, w statystykach przodują konstrukcje z Azji, jak Hyundai Elantra, Kia Cadenza, Honda Odyssey czy Hyundai Genesis. Jeśli jednak przeliczymy liczbę pożarów na 100 tys. sprzedanych egzemplarzy, sytuacja wygląda zgoła inaczej.

Największą liczbę pożarów w przeliczeniu na 100 tys. egzemplarzy odnotowano bowiem nie w przypadku aut spalinowych czy elektrycznych, lecz... hybryd. Te brały udział w aż 3475 pożarach na każde 100 tys. sprzedanych sztuk. Dla porównania, w przypadku spaliniaków było to 1529 pożarów, a aut elektrycznych, zaledwie 25 pożarów.

Autorzy raportu przyznają jednak, że gdy już dojdzie do pożaru, ostatnia grupa jest najbardziej problematyczna dla strażaków. Z uwagi na obecność dużych akumulatorów, auta na prąd gasi się znacznie trudniej niż tradycyjne konstrukcje. Czasem konieczne jest zanurzenie całego wraku nawet na kilka godzin. Standardowe procedury okazują się bowiem niewystarczające.

Swoją drogą, to właśnie problemy z akumulatorem stanowiły najczęstszą przyczynę pożarów elektryków i hybryd w USA w 2021 roku. W przypadku samochodów spalinowych były to natomiast zwarcia w instalacji elektrycznej i wycieki płynów.

Wybrane dla Ciebie

Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii