WAŻNE
TERAZ

Śmierć trzech osób w Barcicach. Zatrzymano 25-latka

Obejrzałem wyścig Formuły E. I obejrzę też kolejny. Już tłumaczę dlaczego

Jeśli oglądaliście ostatni wyścig Formuły 1 w Miami, to na pewno zgodzicie się ze mną, że był zwyczajnie nudny. Parę pojedynków, dominacja jednego zespołu, a odległości między zawodnikami były zdecydowanie za duże. I tu wchodzi Formuła E, cała na.. zielono?

Wyścig Monaco E-PrixWyścig Monaco E-Prix
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Charly Lopez
Maciej Skrzyński

Nie zrozumcie mnie źle, też jestem fanem królowej motorsportu w tradycyjnym wydaniu i na pewno będę kontynuował podziwianie torowych zmagań w akompaniamencie ryku silników spalinowych. Nawet, jeśli to "tylko" V6. Jednocześnie uważam, że kawa nie wyklucza herbaty i tak samo elektryczna odmiana też zasługuje na uwagę. Już tłumaczę dlaczego.

Tu się dzieje!

Pozwolę sobie oszczędzić wam szczegółów technicznych, ponieważ te doskonale przedstawił już Szymon Jasina w swoim ostatnim tekście. Przede wszystkim bolidy na baterie niemal przez cały wyścig jadą w zwartym szyku, gotowe by zaatakować na najbliższym zakręcie, co wygląda prawie jak w amerykańskim NASCAR. Kierowcy nie mają chwili wytchnienia od rywali. W połączeniu ze stosunkowo częstą utratą przyczepności, związaną z ogromnym momentem obrotowym dostępnym od razu, nawet na tak wąskim i trudnym torze jak ten w Monaco zawodnicy potrafili wyprzedzać po kilka aut na jednym łuku.

Południowoeuropejski klimat sprzyja oglądaniu wyścigów
Południowoeuropejski klimat sprzyja oglądaniu wyścigów © Materiały prasowe | Charly Lopez

Dodatkowe atrakcje zapewniają: słynny już attack mode, którego aktywacja wymaga przejechania dłuższą niż wyścigowa linią oraz konieczność zarządzania energią. Podczas wyścigu możecie na bieżąco monitorować poziom baterii w każdym z aut, co szczególnie w końcówce wyścigu podnosi ciśnienie.

Niech przemówią liczby

Nieprzewidywalność wyścigów w tej serii jest więc znacznie większa. Dowód? W 2022 r. podczas Gran Prix Formuły 1 w Monaco doszło do zawrotnych 12 wyprzedzeń. W tym roku podczas E-Prix było ich… 116. Co za tym idzie, nawet zawodnicy świeżych zespołów, takich jak choćby Cupra, która w tym sezonie weszła do stawki, łącząc siły z teamem ABT, mają szansę wejść do rywalizacji o dobre miejsca.

Kierowcy Cupry dawali z siebie wszystko, zabrakło szczęścia
Kierowcy Cupry dawali z siebie wszystko, zabrakło szczęścia © Materiały prasowe | Charly Lopez

Nico Müller wywalczył sobie drogę po punkty, przebijając się z siedemnastej na dziewiątą lokatę. A mówimy tu o niezwykle ciasnym torze. Obiecujący wynik zespołu został jednak pogrzebany na ostatnim okrążeniu, kiedy kierowca Jaguara wyrzucił Niemca w barierki podczas próby wyprzedzenia po wewnętrznej. Drugi z zawodników, Duńczyk Robin Frijns, zakończył zmagania na trzynastej pozycji, zyskując pięć "oczek" względem pozycji startowej.

"Nie smakuje". A próbowałeś?

Ja wiem, ja wiem, elektryczne to "fe". Ale nawet jeśli nie jesteście fanami elektromobilności, to warto dać szansę tej bądź co bądź wciąż nowej formie wyścigów. A komu kibicować? Zajrzyj do garażu, jest spora szansa, że twoja marka ma swój team. Kolejny wyścig już 3 czerwca w Jakarcie.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za odrobiną klasyki w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za odrobiną klasyki w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy