Elektryczne auta nie takie ekologiczne. Pełne dane o emisji CO2

Od dawna podejrzewaliście, że coś jest nie tak z ekologicznością samochodów elektrycznych? Szwedzi pokazali tę kwestię w nieco szerszym kontekście na przykładzie Polestara 2. Okazuje się, że przez kilka pierwszych lat właściciel elektrycznego samochodu nie powinien czuć się lepszy.

"Elektryki" są zupełnie czyste? Tylko w miejscu, gdzie jeżdżą"Elektryki" są zupełnie czyste? Tylko w miejscu, gdzie jeżdżą
Źródło zdjęć: © mat. pras.
Tomasz Budzik

Samochody o napędzie elektrycznym nie emitują CO2, więc ich użytkownicy ratują klimat, nie wspominając już o jakości powietrza, prawda? O ile z tym drugim trudno dyskutować, to pierwsze obwarowane jest jednym istotnym warunkiem. Pokazuje to przykład Polestara 2. Szwedzi postawili na transparentność i postanowili pokazać nie tylko ekologiczne koszty jazdy elektrycznym samochodem, ale także jego produkcji. Nie wszyscy będą zadowoleni.

Cała prawda ze Szwecji

Elektrycznego, pięciodrzwiowego fastbacka zestawiono z benzynową odmianą popularnego modelu Volvo XC40. Co się okazało? Produkcja Polestara 2 oznacza emisję 24 ton dwutlenku węgla, podczas gdy w przypadku crossovera Volvo jest to 14 ton CO2. Skąd ta różnica? Oczywiście dodatkowa emisja CO2 związana jest z procesem powstania akumulatora zapewniającemu modelowi 2 napęd. Teraz skupmy się na tym, co będzie działo się w czasie korzystania z obydwu pojazdów.

W wyliczeniach wzięto pod uwagę Volvo XC40 katalogowo emitujące 163 g CO2/km. Po przejechaniu 125 tys. mil, czyli 201 tys. km, samochód wyemituje więc 41 ton CO2 z paliwa kopalnego. Polestar 2 ma tymczasem okazję do odrobienia strat, które otrzymał "w bagażu" przy opuszczeniu linii produkcyjnej. Ile mu to zajmie?

Gdyby założono, że samochód będzie zawsze ładowany za pomocą prądu powstałego w całości z odnawialnych źródeł energii, wyrównanie wyniku benzynowego Volvo XC40 wymagałoby przejechania 31 tys. mil, czyli 50 tys. km. Pokonanie w ten sposób dystansu 201 tys. km oznaczałoby emisję CO2 na poziomie 0,4 tony. Ostatecznie więc - po "zrobieniu" autem sporego dystansu - ratujemy klimat. Tak byłoby jednak w idealnym świecie. W realnym jest już nieco mniej kolorowo.

Przy uwzględnieniu średniego miksu energetycznego dla Unii Europejskiej Polestar 2 odrobi produkcyjną nadwyżkę CO2 względem XC40 po pokonaniu 50 tys. mil, czyli 80 tys. km. Jeśli uwzględnimy emisję CO2 podczas produkcji energii elektrycznej potrzebnej do jazdy, emisja dwutlenku węgla związana z produkcją aut i ich używaniem wyrówna się po pokonaniu 70 tys. mil, czyli 112 tys. km.

Jeśli przed osiągnięciem takiego przebiegu akumulator samochodu zostanie zniszczony w wypadku, pożarze czy powodzi, decyzja o zakupie elektryka przełoży się na niepotrzebne obciążenie środowiska.

A ten prąd to skąd?
A ten prąd to skąd? © Michał Zieliński

Zaskoczenie? Nie - niewiedza!

Czy wyliczenia przedstawione przez Polestara pokazują, ze zakup elektrycznych samochodów ma nikły sens? Przede wszystkim to zdecydowany ruch szwedzkiego producenta w kierunku rzetelnego informowania nabywców aut o ich wpływie na środowisko. Po drugie jest to mocny argument na rzecz inwestowania w odnawialne źródła energii. Dane Polestara są tym samym zbliżone do wyliczeń przedstawionych w 2019 r. przez Europejską Agencję Środowiska.

EAŚ sprawdziła, jaka jest prawdziwa emisja CO2 na każdy kilometr w przypadku diesla, auta benzynowego i elektrycznego. W danych uwzględniono produkcję samochodu, jego zezłomowanie oraz użytkowanie w całym założonym cyklu życia pojazdu.

Dla diesla i auta benzynowego było to nieco ponad 220 g CO2/km. Wynik dla samochodu elektrycznego bardzo różnił się w zależności od tego, w jaki sposób pozyskiwana jest energia. Przy prądzie z odnawialnych źródeł emisja wyniosła 75 g CO2/km. Dla średniego miksu energetycznego dla EU było to 170 g CO2/km, ale gdyby energia była pozyskiwana wyłącznie z węgla, rzeczywista emisja CO2 samochodu elektrycznego wyniosłaby ok. 305 g/km. To oznaczałoby, że w takich warunkach nie ma możliwości obniżenia poziomu emisji dwutlenku węgla w transporcie.

Znacznie bardziej optymistyczne dane w 2020 r. podała organizacja Transport and Enviroment. W narzędziu, które stworzono do określenia emisji, można wybrać rodzaj pojazdu, jego wielkość, warunki produkcji oraz kraj eksploatacji. Jak wypada Polska? Sprawdziłem całkowitą emisję CO2 dla aut elektrycznych i benzynowych z założeniem średniej europejskiej emisji CO2 podczas produkcji oraz polskiego miksu energetycznego. Oto wyniki.

Emisja CO2 w przypadku małego miejskiego auta osiągnie taki sam poziom w przypadku modelu elektrycznego i spalinowego po ok. 60 tys. km. Jeśli wybór nabywcy padłby na samochód kompaktowy, według T&E rachunek wyrówna się po pokonaniu 70 tys. km. W przypadku auta segmentu D - 66 tys. km, a dla modelu segmentu E - 79 tys. km.

Polestar zrobił w dziedzinie elektryfikacji spory krok naprzód. Szwedzi postanowili pokazać, że o zanieczyszczeniu środowiska trzeba myśleć nie lokalnie, ale globalnie. Nie warto się przy tym oszukiwać – bez czystej energii nie zrobimy kroku naprzód.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy