Porsche podniesie ceny swoich aut. Nie tylko przez koszty produkcji

Porsche zapowiedziało, że planuje kilkuprocentowe podwyżki cen swoich aut. Niemiecki producent nadal odczuwa skutki kryzysu związanego z brakiem półprzewodników i regularnymi dostawami części.

Gama Porsche TaycanGama Porsche Taycan
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Porsche
Kamil Niewiński

Mimo, że apogeum problemów związanych z dostępnością półprzewodników miało miejsce na początku 2022 roku, wcale nie oznacza to, że koncerny motoryzacyjne zdołały już całkowicie otrzepać się z kurzu i wrócić na właściwe tory. Dłuższe przerwy w pracy fabryk związane z brakiem kluczowych elementów odbijały się i nadal odbijają się bowiem czkawką na markach.

Idealnym przykładem jest w tym przypadku Porsche. Mimo wzrostu zysku operacyjnego o niemal 25 proc. względem poprzedniego roku Niemcy nadal czują na sobie ciężar problemów, z którymi borykała się cała branża. Poza dalszymi niedoborami półprzewodników największym problemem jest produkcja elektrycznego Taycana, w szczególności instalacji grzewczej wysokiego napięcia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche Taycan - Porsche naszych czasów?

Mimo że dyrektor finansowy Porsche Lutz Meschke przyznaje, że rozwiązanie tego problemu to kwestia miesięcy, producent zdecydował się na podniesienie cen swoich samochodów - najpierw w Europie, a następnie w Stanach Zjednoczonych. Podwyżki będą wahać się w przedziale od 4 do 8 proc. Zysk operacyjny co prawda wzrósł, lecz to samo tyczy się kosztów funkcjonowania marki.

Z drugiej strony podwyżki mają również inne uzasadnienie. Porsche chce bowiem powalczyć o wejście w jeszcze wyższy segment rynku, rzucając rękawicę chociażby Ferrari. To oczywiście będzie wymagać nowych inwestycji. W takim wypadku podniesienie cen swoich modeli nawet w przypadku, jeżeli jest ono stosunkowo nieznaczne, jest niejako konieczne i wliczone w koszty (sic!). 

Wybrane dla Ciebie
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀