Porsche podniesie ceny swoich aut. Nie tylko przez koszty produkcji

Porsche zapowiedziało, że planuje kilkuprocentowe podwyżki cen swoich aut. Niemiecki producent nadal odczuwa skutki kryzysu związanego z brakiem półprzewodników i regularnymi dostawami części.

Gama Porsche TaycanGama Porsche Taycan
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Porsche
Kamil Niewiński

Mimo, że apogeum problemów związanych z dostępnością półprzewodników miało miejsce na początku 2022 roku, wcale nie oznacza to, że koncerny motoryzacyjne zdołały już całkowicie otrzepać się z kurzu i wrócić na właściwe tory. Dłuższe przerwy w pracy fabryk związane z brakiem kluczowych elementów odbijały się i nadal odbijają się bowiem czkawką na markach.

Idealnym przykładem jest w tym przypadku Porsche. Mimo wzrostu zysku operacyjnego o niemal 25 proc. względem poprzedniego roku Niemcy nadal czują na sobie ciężar problemów, z którymi borykała się cała branża. Poza dalszymi niedoborami półprzewodników największym problemem jest produkcja elektrycznego Taycana, w szczególności instalacji grzewczej wysokiego napięcia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche Taycan - Porsche naszych czasów?

Mimo że dyrektor finansowy Porsche Lutz Meschke przyznaje, że rozwiązanie tego problemu to kwestia miesięcy, producent zdecydował się na podniesienie cen swoich samochodów - najpierw w Europie, a następnie w Stanach Zjednoczonych. Podwyżki będą wahać się w przedziale od 4 do 8 proc. Zysk operacyjny co prawda wzrósł, lecz to samo tyczy się kosztów funkcjonowania marki.

Z drugiej strony podwyżki mają również inne uzasadnienie. Porsche chce bowiem powalczyć o wejście w jeszcze wyższy segment rynku, rzucając rękawicę chociażby Ferrari. To oczywiście będzie wymagać nowych inwestycji. W takim wypadku podniesienie cen swoich modeli nawet w przypadku, jeżeli jest ono stosunkowo nieznaczne, jest niejako konieczne i wliczone w koszty (sic!). 

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie