Wycofują się z elektryków. Zrozumieli swój błąd

Hertz ogłosił, że w ciągu najbliższego roku planuje wycofać ze swojej floty 20 tys. elektryków, głównie tesli. Nie jest to odosobniony przypadek: wcześniej podobną decyzję podjął Sixt. Powody są dość prosty: ponadprzeciętnie częste szkody, zbyt wysokie koszty utrzymania i spadające wartości rezydualne.

Tesla Model YTesla Model Y
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Błażej Buliński

Jak podaje agencja Reuters, Hertz zaczął masowo wyprzedawać samochody elektryczne ze swojej floty. Dzieje się to zaledwie 2 lata po tym, jak znana, działająca na całym świecie wypożyczalnia podpisała kontrakt na zakup 100 tys. sztuk Tesli Modelu 3 i niedługo po tym również na dostawę 65 tys. sztuk Polestara 2. Celem Hertza było posiadanie 25 proc. elektryków w swojej flocie (także innych marek) do końca 2024 roku. Aktualnie firma planuje zastąpić elektryki modelami spalinowymi. Przypomnijmy też, że ten globalny gigant wynajmu aut podczas pandemii ogłosił bankructwo, więc nic dziwnego, że teraz jest bardzo ostrożna.

Powodem zmiany strategii i pozbycia się samochodów elektrycznych mają być przede wszystkim wysokie koszty napraw powypadkowych i eksploatacji. Mimo tego, że tesle we flocie Hertza miały ograniczony maksymalny moment obrotowy i prędkość maksymalną, a także były dostępne tylko dla określonych grup klientów, odsetek szkód był ponadprzeciętnie wysoki. Naprawy tesli kosztują Hertza o ok. 20 proc. więcej niż innych elektryków.

Hertz nie jest jedyną firmą, która radykalnie redukuje liczbę elektryków w swojej flocie. W grudniu niemiecki Sixt ogłosił, że w związku z ciągłymi obniżkami cen przez Teslę i negatywnym wpływie tego na wartości rezydualne posiadanych aut, planuje je sprzedać. Ostatnie tesle do swojej floty Sixt kupował w 2022 roku, więc część z nich podlega wymianie według regularnego interwału. Mimo to Sixt nadal planuje elektryfikować swoją flotę aut. Celem na 2030 rok jest posiadanie od 70 do 90 proc. elektryków, informuje Sixt.

Oferta używanych Tesli ze strony Hertzcarsales.com
Oferta używanych Tesli ze strony Hertzcarsales.com © Autokult

Na stronie hertzcarsales.com można znaleźć oferty sprzedaży tesli i innych pojazdów z floty Hertza. Ceny za Model 3 z rocznika 2021 zaczynają się od 21,5 tys. dol. (ok. 86 tys. zł), ale są też auta wyprodukowane w 2023 roku, z przebiegiem zaledwie 15 tys. mil (24 tys. km) za tylko 31 tys. dol. (123 tys. zł). W ofercie są również modele Y z rocznika 2022 (od 33,5 tys. dol., czyli ok. 133 tys. zł).

Owszem, nawet te sztuki z niskimi przebiegami mogą być "zmęczone życiem w wypożyczalni" i ponadprzeciętnie duży może być odsetek aut powypadkowych. Masowa wyprzedaż modeli jednej marki też raczej negatywnie wpłynie na wartości rezydualne dla całego rynku używanych tesli w USA. Przy umacniającej się złotówce może to być dobry moment na zakup auta tej marki.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy