Przybywa "elektryków" i ładowarek, choć na tle Europy ciągle jesteśmy pyłkiem

Dobra wiadomość: w Polsce jest dwa razy więcej "elektryków", niż myśleliśmy. Zła: to ciągle śmiesznie mała liczba. PSPA i PZPM przygotowały polski licznik elektromobilności, który dokłądnie pokazuje sytuację w naszym kraju.

Czy debiut Audi e-trona w Polsce przyłoży się do popularyzacji aut elektrycznych?Czy debiut Audi e-trona w Polsce przyłoży się do popularyzacji aut elektrycznych?
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński

Raport stworzony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego rysuje obraz elektromobilności w Polsce. Łącznie mamy 4987 samochodów osobowych określanych jako elektryczne, z czego 1824 to hybrydy typu plug-in. Spora część z nich trafiła na nasze drogi w pierwszym kwartale 2019 roku, co pokazuje na tendencję wzrostową.

– Na koniec 2018 r. liczba EV w kraju wynosiła 4134, a wzrost do niemal 5 tys. obecnie zawdzięczamy udanemu pierwszemu kwartałowi, w którym zarejestrowano aż 853 samochodów elektrycznych, czyli o połowę więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego (486). Wpływ na to miały m.in. zakupy firmowe, a także dynamiczny rozwój car-sharingu w Polsce – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Materiały prasowe/PSPA i PZPM

Przybywa też ładowarek. Obecnie kierowcy mogą korzystać z 646 stacji, z których 33 proc. jest określanych mianem szybkich. Najwięcej punków ładowania jest w Warszawie. Plany na przyszłość są ambitne. Największy operator w kraju, czyli GreenWay Polska, chce w ciągu w ciągu najbliższych 2-3 lat dysponować 630 stacjami. PKN Orlen zapowiedział, że do końca 2019 r. zainstaluje ok. 50 ładowarek, a docelowo mówi się o 150 punktach. Nowe stacje ładowania planuje też Lotos, PGE czy Innogy.

A jak to wypada na tle Europy? Ciągle marnie. Mamy ok. 0,4 proc. wszystkich EV eksploatowanych na Starym Kontynencie. Jednak rosnąca liczba rejestracji (w 2018 roku odnotowano wzrost o 22,9 proc. w porównaniu do poprzedniego) oraz przybywające ładowarki pokazują, że sytuacja w przyszłości może się zmienić.

– Wzrost liczby rejestracji pojazdów elektrycznych w Polsce cieszy, choć wciąż pozostaje na stosunkowo niskim poziomie. Warto podkreślić, że towarzyszą mu działania na poziomie rządu, do których trzeba zaliczyć powołanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, wprowadzającego mechanizmy wsparcia rozwoju elektromobilności – podkreśla Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Materiały prasowe/PSPA i PZPM
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki