Scania ma nietypowy pomysł na darmowe kilometry. Użyją energii słonecznej

Scania R560 w wersji hybrydowej typu plug-in o mocy 560 KM
Scania R560 w wersji hybrydowej typu plug-in o mocy 560 KM
Źródło zdjęć: © Scania

13.09.2023 15:53, aktual.: 13.09.2023 17:02

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Scania nawiązała współpracę z Uniwersytetem w Uppsali i kilkoma innymi firmami, aby przetestować ciągniki siodłowe, częściowo zasilane energią słoneczną.

Hybrydowy pojazd o mocy 552 KM ciągnie za sobą 18-metrową przyczepę pokrytą lekkimi panelami słonecznymi. Zajmują powierzchnię 100 metrów kwadratowych, a Scania stwierdziła, że jest to "odpowiednik domu wyposażonego w panele o podobnej mocy". Według producenta panele są bardzo wydajne i będą generować w Szwecji około 8000 kWh energii rocznie. Zasilają akumulator o pojemności 200 kWh w przyczepie oraz akumulator o pojemności 100 kWh w ciężarówce.

The solar-powered Scania truck

Pojazd jest na razie w fazie testów, a projekt ma na celu sprawdzenie, w jakim stopniu energia słoneczna zmniejsza koszty operacyjne i emisję. Biorąc to pod uwagę, szacuje się, że panele mogłyby zapewnić w Szwecji do 5 tys. km zasięgu bezemisyjnego rocznie. W bardziej słonecznym klimacie, takim jak Hiszpania, odległość ta może potencjalnie podwoić się do 10 tys. km.

– Nigdy wcześniej panele słoneczne nie były wykorzystywane do wytwarzania energii do układu napędowego ciężarówki w taki sposób, jak robimy to w ramach tej współpracy. To naturalne źródło energii może znacząco zmniejszyć emisję w sektorze transportu – powiedział Stas Krupienia, szef zespołu badawczego Scanii.

Komentarze (2)