Test wideo: McLaren Artura łączy 680 KM i zużycie 5,5 l/100 km. Tak wygląda przyszłość superaut

Siadam za kierownicą egzotycznego bolidu z włókna węglowego, który szczyci się mocą 680 KM. Wciskam przycisk uruchomienia napędu i... nic się nie dzieje. Jadę na prądzie. Tak zaczyna się era superaut, w której muszą mierzyć się nie tylko z konkurentami, ale i trudniejszym rywalem: normami emisji spalin.

Mateusz Żuchowski

McLaren Artura (2022) – test, opinia

Nowy bolid McLarena na drogi korzysta z niezwykle wymyślnego układu napędowego. Składa się na niego nowy silnik spalinowy V6 wyciskający z trzech litrów pojemności całe 585 KM, a także bezszczotkowy silnik elektryczny o strumieniu osiowym. Ten ważący 15,4 kg dysk, którego wielkość można porównać do solidnej tarczy hamulcowej, generuje dodatkowe 95 KM i 225 Nm. Energię pobiera z akumulatora o pojemności 7,4 kWh, który można ładować również z przydomowego gniazdka.

Po co zadawać sobie taki trud w przypadku egzotycznego auta sportowego? Odpowiedzi należy szukać w normach emisji spalin, które z roku na rok coraz bardziej utrudniają życie takim firmom jak McLaren. Jeden z najbardziej utytułowanych zespołów w historii Formuły 1 w ostatnich latach przechodził pewne problemy – zarówno na torach wyścigowych, jak i na rynku samochodów drogowych.

Zupełnie nowy model Artura ma być bohaterem, który wyprowadzi brytyjski zespół na prostą, chociaż na drogach publicznych. O tym, jak mu się to udało, przekonałem się podczas pierwszych jazd w Hiszpanii.

Wybrane dla Ciebie

Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS