Toyota uwalnia tysiące patentów dotyczących hybryd. To nie przypadek

W dzisiejszym biznesie patenty to potężny kapitał firm, na którym budowane są przychody. Nic więc dziwnego, że są one zazdrośnie strzeżone. Ale nie przez wszystkich. Toyota postanowiła właśnie za darmo udostępnić 24 tys. patentów dotyczących pojazdów hybrydowych. Japończycy mają w tym swój interes.

Ponad połowa gamy Toyoty jest dostępna w odmianach hybrydowych. W siostrzanym Lexusie jest jeszcze lepiejPonad połowa gamy Toyoty jest dostępna w odmianach hybrydowych. W siostrzanym Lexusie jest jeszcze lepiej
Źródło zdjęć: © mat. pras.
Autokult Elektromobilność

Żadna z firm motoryzacyjnych na świecie nie może poszczycić się takim doświadczeniem w projektowaniu i produkcji samochodów hybrydowych, jak Toyota. Na przestrzeni 20 lat Japończycy wytyczyli nowe ścieżki rozwoju branży i opatentowali tysiące rozwiązań. Teraz z części z nich będą mogli skorzystać również inni producenci.

Toyota umożliwiła darmowe korzystanie z 23 740 patentów do 2030 roku. Dotyczą one m.in. silników elektrycznych, jednostek sterujących czy systemów kontroli – kluczowych technologii, stosowanych w klasycznych hybrydach, hybrydach plug-in czy samochodach elektrycznych na ogniwa paliwowe. Wśród uwolnionych pomysłów są również te najnowsze innowacje, które wciąż czekają na zatwierdzenie w urzędach patentowych.

W ramach wsparcia technicznego Toyota udostępni opisy zelektryfikowanych napędów, instrukcje do kontroli oraz szczegółowe instruktaże dotyczące dopracowywania tego rodzaju samochodów. Wsparcie to będzie oferowane na podstawie zawieranych indywidualnie umów.

Zdaniem części komentatorów ruch Toyoty nie ma wiele wspólnego z altruizmem. To przemyślane posunięcie biznesowe. Uwolnienie patentów na hybrydy ma sprawić, że część producentów aut zacznie rozwijać tego typu samochody, zwalniając przy tym pochód ładowanych z sieci energetycznej samochodów o napędzie elektrycznym.

Nawet gdy inne marki zaproponują dopracowane hybrydy, Toyocie pozostanie atut ogromnego doświadczenia w tej materii. Jednocześnie Japończycy mogą mieć nadzieję, że kupiony w ten sposób czas upłynie pod znakiem rozwoju infrastruktury tankowania wodoru. Jeśli tak się stanie, Toyota znów będzie na wymarzonej pozycji, bo od czasu debiutu Miraia w 2014 r. stanowi forpocztę również tej technologii.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie