Unijny zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Jest sprzeciw koncernu Stellantis

Carlos Tavares, szef koncernu Stellantis uważa, że przepisy mające na celu ustanowienie unijnego zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku powinny być renegocjowane. W innym wypadku "posiadanie samochodu będzie dla wielu nieopłacalne".

Carlos Tavares, chief executive officer of Stellantis NV, next to the all-electric Jeep Avenger SUV following a Bloomberg Television Interview during the opening day of the Paris Motor Show in Paris, France, on Monday, Oct. 17, 2022. The risk of Chinese manufacturers grabbing market share in Europe "is there," but it's "marginal" compared to what the European Union offered to the Chinese competition in terms of opening up the region's auto market, said Taveres. Photographer: Nathan Laine/Bloomberg via Getty ImagesCarlos Tavares
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Aleksander Ruciński

Trwa Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu, będący ważnym wydarzeniem dla całej branży motoryzacyjnej. Towarzyszą mu nie tylko premiery nowych modeli, ale i branżowe konferencje. Podczas jednej z nich wygłoszono otwartą krytykę unijnych planów dotyczących zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku.

Autorem sprzeciwu okazał się nie kto inny, jak sam szef koncernu Stellantis będącego drugą największą siłą na europejskim rynku motoryzacyjnym. Jak donosi agencja Reuters, Tavares zaapelował do unijnych władz o renegocjację planowanych zmian w przepisach.

– To niezbędne – stwierdził. – Dogmatyczna decyzja, która została podjęta, niesie konsekwencje społeczne, jakim nie da się sprostać – wyjaśnił podczas przemówienia. Zdaniem Tavaresa wymuszenie przejścia na pojazdy elektryczne, które są droższe niż auta spalinowe i hybrydy, sprawi, że posiadanie samochodu będzie dla wielu nieopłacalne.

– Jeśli odmówisz klasie średniej dostępu do swobody przemieszczania się, będziesz miał poważne problemy społeczne – mówi Tavares cytowany przez Reutersa. Szef koncernu w zamian proponuje rozwiązanie przejściowe w postaci hybryd, które mogłyby pomóc w obniżeniu obecnej emisji CO2 o 50 proc. przy zachowaniu rozsądnych kosztów zakupu.

Tavares zwrócił też uwagę, że elektryfikacja może doprowadzić do redukcji nawet kilkudziesięciu tysięcy etatów w branży produkcji i montażu silników spalinowych. To nie pierwszy i zapewne nie ostatni apel Portugalczyka dotyczący ponownego przemyślenia przyszłości proponowanej przez władze Unii Europejskiej.

Źródło artykułu: Reuters
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy