Zakaz rejestracji aut spalinowych. Rząd stawia sprawę jasno

- Patrząc na rozwój elektromobilności uważam, że zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku jest nierealny – powiedziała Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. Polska nie jest odosobniona w tej sytuacji.

Zakaz nie obejmie samochodów już jeżdżących po drogachZakaz nie obejmie samochodów już jeżdżących po drogach
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Julian Grabowski
Mateusz Lubczański

Minister klimatu i środowiska wypowiedziała te słowa podczas wywiadu w TVP Info. Wskazała też, że zawsze byliśmy przeciwni zakazowi rejestracji aut z napędem spalinowym.

Patrząc na rozwój stacji ładowania i elektromobilności w Europie, uważam, że ten termin jest nierealny – powiedziała Moskwa. Ma nadzieję, że "kryzys i racjonalność zdecydują o przebiegu tego procesu". Resort ma inwestować w elektromobilność, ale w tempie adekwatnym do jej rozwoju.

Zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych ma wejść w życie w 2035 roku i jest częścią składową pakietu "Fit for 55". O ile w Polsce może się to wydawać zdumiewające, tak w Szwecji elektryki sprzedają się doskonale. Tak doskonale, że np. Hyundai nie oferuje tam aut z napędem spalinowym.

Polska nie jest jedyna

Wątpliwości co do zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych wyrażał też w 2021 roku ówczesny premier Andrej Babiš. "Nie możemy poddać się dyktatowi tego, co zieloni fanatycy wymyślili w Parlamencie Europejskim" – stwierdził podczas rozmowy z portalem informacyjnym "iDnes.cz". Trzeba jednak pamiętać, że Czesi produkują nie tylko škody, ale też toyoty i hyundaie. "Samochody elektryczne to luksus, nie są dostępne dla zwykłych ludzi" – powiedział.

W podobnym tonie wypowiadał się Thierry Breton, Europejski Komisarz do spraw rynku wewnętrznego i usług. Wskazał on, że przejście na pojazdy elektryczne stanowi ryzyko dla zatrudnienia i przystępności pojazdów. Giorgia Meloni, premierka Włoch, wskazała, że zakaz nie ma sensu i jest szkodliwy dla gospodarki kraju. Warto pamiętać, że zakaz nie obejmie producentów, którzy sprzedają mniej niż 10 tysięcy egzemplarzy rocznie, czyli np. Ferrari.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki