335 KM i 600 Nm z małego silniczka. Koenigsegg znów to zrobił

Choć sama konstrukcja silnika elektrycznego jest znana od lat, tak cały czas okazuje się, że można ją udoskonalić. Koenigsegg zaprezentował silnik o nazwie Quark (kwark), który waży mniej niż 30 kg i ma niespotykane dotychczas możliwości.

Silnik Quark i puszka napoju dla skaliSilnik Quark i puszka napoju dla skali
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Koenigsegg najczęściej kojarzony jest jako producent hipersamochodów, ale to również firma technologiczna zajmująca się wieloma projektami. Jednym z nich jest elektryczny silnik tarczowy Quark (kwark, czyli jedna z cząstek elementarnych), który może znaleźć zastosowanie nie tylko w motoryzacji, ale i przemyśle kosmicznym czy np. w łodziach.

Quark został przedstawiony na zdjęciach z puszką napoju energetycznego, by pokazać, jak kompaktowa jest jego budowa. Ma nieco ponad 30 cm wysokości. Przy jego konstrukcji wykorzystano stal 300M, stop żelaza z dodatkiem krzemu, wanadu czy molibdenu. To już standard w branży lotniczej.

Co więcej, sam wirnik silnika elektrycznego wykonany jest z włókna węglowego, tak jak koła czy fotele samochodów Koenigsegga. Zdecydowano się też na wprowadzenie bezpośredniego chłodzenia. Dzięki temu Quark waży 28,5 kg, generując 600 Nm i 335 KM.

Tak prezentuje się wykres mocy Quarka
Tak prezentuje się wykres mocy Quarka © mat. prasowe

Z wykresu przedstawionego przez producenta widać, że to wartości osiągane przez 20 sekund. Nominalnie Quark osiąga ok. 158 KM i 244 niutonometry momentu obrotowego. Ten otrzymujemy do 4 tys. obrotów. Później, przynajmniej w modelu Gemera, za przyspieszanie odpowiada silnik spalinowy – mający 3 cylindry i 600 KM.

To wszystko brzmi intrygująco, ale to nie ostatnie słowa Koenigsegga. Marka chwali się kolejnym wynalazkiem, modułem napędowym o nazwie Terrier. Terrier to dwa silniki Quark z falownikiem i małą przekładnią planetarną. Konstrukcja mająca 34 cm wysokości i 47 cm wysokości generuje już 670 KM i 1100 Nm. Waży za to zaledwie 85 kg.

Moduł Terrier
Moduł Terrier © mat. prasowe

Kompaktowe wymiary sprawiają, że Terrier może być zamontowany bezpośrednio do podwozia, otwierając nowe możliwości przed konstruktorami. Jedno jest pewne – w kwestii rozwoju napędów elektrycznych mamy jeszcze sporo do odkrycia.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟