Test: Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro - tak wygląda niskie zużycie energii

TestyAudiTest: Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro - tak wygląda niskie zużycie energii15.12.2021 14:33
Krótkie zwisy, krótka maska - to nie są proporcje do których przyzwyczaiło nas Audi
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Po pierwszych dwóch elektrykach: dużym SUV-ie i świetnie narysowanym gran turismo, przyszedł czas na kompaktowego SUV-a. Audi Q4 e-tron Sportback wybija się na tle nielicznej konkurencji, ale największy problem będą stanowić jego koncernowe bliźniaki.

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro - test, zasięg

Do trzech razy sztuka? Patrząc na polski rynek samochodów elektrycznych, pierwszy e-tron nie zdobył jakiejś kosmicznej popularności. Z kolei e-tron GT to samochód narysowany tak pięknie, że można postawić go w salonie i podziwiać. To jednak przedstawiciel specyficznego segmentu, który nawet w analizach producenta nie miał sprzedawać się w setkach tysięcy sztuk. Inaczej sytuacja ma wyglądać w przypadku Q4 e-trona, który oparty jest na płycie MEB.

Audi Q4 e-tron, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Audi Q4 e-tron
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

To jednocześnie jego zaleta i wada. Zaleta, bo platforma jest uniwersalna, łatwo skalowalna i zaprojektowana od razu pod samochody elektryczne. W olbrzymim skrócie: bierzesz dwie osie, na każdej z nich montujesz silnik elektryczny, a pomiędzy wkładasz duże i ciężkie ogniwo (nawet 500 kg w tym samochodzie). Jest umieszczone nisko (przez co audi dobrze się prowadzi, a w wersji S line jest jeszcze obniżone) i jest w sztywnym korpusie. Na tym wystarczy umieścić nadwozie i voila – elektryk gotowy.

Z tego założenia wyszła cała Grupa Volkswagena, więc na tej samej konstrukcji oparty jest i chociażby Volkswagen ID. 4, jak i Škoda Enyaq. Historia kołem się toczy. Tak, jak Golf, Octavia i A3 wykorzystywały tę samą płytę podłogową, tak i elektryki na papierze wyglądają tak samo. Tak więc znów Audi musi przekonać klienta, że warto dopłacić do ich auta, nawet jeśli ma hamulce bębnowe na tylnej osi (do elektryka są wystarczające).

Na obszycie jednego fotela potrzeba 26 zutylizowanych butelek PET, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Na obszycie jednego fotela potrzeba 26 zutylizowanych butelek PET
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Wystarczy zajrzeć do środka – mamy tu sprawdzone już multimedia (co w przypadku bliźniaczego volkswagena tak oczywiste nie jest), tapicerkę wykonaną z przetworzonych butelek PET (tak, jak ponad 20 innych elementów w tym aucie), wysoką jakość wykonania (z nielicznymi tanimi plastikami) i masę elektronicznych gadżetów.

Na kierownicy umieszczono panele dotykowe, które nie są tak wygodne jak klasyczne przyciski. Zmienić możemy układ świateł LED do jazdy dziennej (są dostępne 4), a w ramach informacji wyświetlanych na szybie dodano podświetlenie pasa ruchu czy wskazanie strzałką ulicy do której prowadzi nawigacja. Podobne rzeczy widzieliśmy już w mercedesach, ale to tylko nieistotne dodatki co najwyżej poprawiające humor (ale znacznie podnoszące cenę).

Audi Q4 e-tron - wnętrze, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Audi Q4 e-tron - wnętrze
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Sztandarowym argumentem sprzedawców Q4 e-trona jest olbrzymie wnętrze, które jak na auto - z zewnątrz kompaktowe - jest całkiem spore. Opadający dach wersji Sportback może być niewielkim utrudnieniem, ale pasażerowie do 180 cm wzrostu nie będą mieli na co narzekać. Sportback, obok nieco większego bagażnika, ma też lepszy (mniejszy) opór aerodynamiczny. W elektryku jest to wyjątkowo ważna sprawa, bo same wytłoczenia na lusterkach odpowiadają za dodatkowe 4 km zasięgu!

Topowa wersja 50 quattro nie ma klasycznego (jak to mówią internetowi znawcy "prawdziwego") napędu quattro, ale ma za to napęd na 4 koła realizowany przez 2 silniki mające łącznie 299 KM. Prędkość do setki to 6,2 s, co w elektryku nie robi specjalnego wrażenia, ale mówimy tu o klocku ważącym 2140 kg i opcjonalnymi oponami o rozmiarze 255/40R21 z tyłu.

Pod maską nic nie zmieścimy, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Pod maską nic nie zmieścimy
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że audi błyszczy w innej kategorii. Właśnie przez takie detale jak wytłoczenia na lusterkach czy inne podnoszące się i opadające żaluzje w nadwoziu spokojna jazda pod miastem owocuje zużyciem na poziomie 13 kWh/100 km. W mieście to już ok. 16-17 kWh. Jazda ekspresówką przy prędkości 120 km/h to ok, 20,5 kWh z tym, że olbrzymie znaczenie ma temperatura powietrza, która istotnie zmienia zużycie i zasięg. Trzeba też pamiętać, że jazda przy użyciu jednego pedału (zdejmujemy nogę z gazu = auto hamuje) pozwala na osiągnięcie takich wyników. Zmiennych jest dużo, ale wyniki są jak na tę klasę i wielkość zadowalające.

Może i przymknąłbym na te wahania oko, lecz dalej mamy problem natury infrastrukturalnej. Przykładowo – jeśli wyruszę z Warszawy do Katowic, na odcinku do Częstochowy napotkam tylko 2 ładowarki o mocy 50 kW (GreenWay w Piotrkowie Trybunalskim i w Porcie Radomsko). Dopiero w Częstochowie znajduję szybką ładowarkę Orlenu o mocy (teoretycznie, bo nie jest to "sztywny" wyznacznik) 100 kW. Akumulator ma 76,6 kWh pojemności, a w topowej wersji 50 quattro przyjmie nawet 125 kW. To nie oznacza, że od zera do 100 proc. baterię naładujesz w 36 minut. Trzeba tu uwzględnić straty w przesyle energii oraz krzywą ładowania – w efekcie Audi deklaruje, że 80 proc. uzyskamy po... 38 minutach. No i trzeba pamiętać, że sprzęt akurat może być zajęty.

Audi Q4 e-tron, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Audi Q4 e-tron
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Oczywiście szybkość infrastruktury nie wpływa na ocenę auta, ale daje wam mniej więcej rozeznanie o jakim charakterze podróży mówimy. Audi ma dostęp do znacznie lepszej architektury, gdyż 800-woltowa instalacja w e-tronie GT "wyciągnie" z ładowarki nawet 270 kW (to już sieć Ionity, jest kilka punktów w Polsce). Być może maksymalną moc ładowania uda się poprawić aktualizacją oprogramowania.

W domu, jeśli dociągniecie mocniejszą ładowarkę do domowej instalacji, Q4 naładuje się w kilka godzin. Producent informuje, że w ciągu 8 lat (160 tys. km) eksploatacji ogniwo będzie miało 70 proc. wydajności. Później ma służyć jako bank energii lub zostanie rozebrane i przetworzone na nowy akumulator.

Ceny Q4 e-trona skalkulowano tak, by lekko nachodziły – w podstawowej odmianie – na kwotę audi Q5 (ok. 197 tys. zł), jednak finansowanie dla przedsiębiorców nieco faworyzuje auto spalinowe. Sportback jest droższy o ok. 10 tys. zł, a topowa wersja quattro 50 to już 248 300 zł. Nie ma problemu, by w przypadku egzemplarza ze zdjęć dojść do ponad 330 tys. zł. Audi jak zwykle walczy finansowaniem dla przedsiębiorców, przeciętny "Kowalski" może jednak starać się o dopłatę wynoszącą niecałe 19 tys. zł lub nawet 27 tys. zł.

Moja opinia o Audi Q4 e-tronie . Jeśli potrzebujesz większego elektryka, to rozsądnie byłoby wybrać… škodę, która jest tym samym autem, lecz tańszym i w innym opakowaniu. Zużycie energii i jej odzyskiwanie robi wrażenie w każdym z tych modeli. Audi znów musi przekonać klientów, że warto dopłacić do ich samochodu. Jeśli nie podniecają was elektroniczne gadżety, ekrany, dotykowe panele czy inne dodatki wskazujące "jak bardzo jest to auto przyszłości", Audi nie ma specjalnie więcej do zaoferowania niż wspomniane wcześniej auto z Czech.

Mateusz Lubczański

Nasza ocena Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro:
8/ 10
Plusy
  • Bardzo wydajny układ napędowy
  • Wysoki komfort jazdy
  • Zadowalające wyniki ładowania...
Minusy
  • ...jednak "zadowalające" to za mało dla samochodu Audi
  • Gdzieniegdzie wpadki materiałowe
  • Niby 125 kW przyjmowanej mocy to wystarczająca wartość, ale Koreańczycy biją te liczby na głowę
  • Nowoczesne gadżety nie zawsze wygodniejsze niż klasyczne rozwiązania
[1/23]
[2/23]
[3/23]
[4/23]
[5/23]
[6/23]
[7/23]
[8/23]
[9/23]
[10/23]
[11/23]
[12/23]
[13/23]
[14/23]
[15/23]
[16/23]
[17/23]
[18/23]
[19/23]
[20/23]
[21/23]
[22/23]
[23/23]
Audi Q4 e-tron S-line 50 quattro (2021)
Rodzaj napęduElektryczny 
Pojemność akumulatora76,6 kWh (netto) 
Moc maksymalna:299 KM 
Moment maksymalny:460 Nm 
Pojemność bagażnika:535 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:6,2 s 
Prędkość maksymalna:180 km/h 
Zużycie energii:17,5 - 20,9 kWh/100 km18,6 kWh/100 km
Zasięg:420- 497 kmok. 370 km (12 stopni Celsjusza)
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.