Test: BMW iX3, Tesla Model 3 i VW ID.3 w zimie, czyli ile naprawdę przejadą, gdy spada temperatura

TestyBMWTest: BMW iX3, Tesla Model 3 i VW ID.3 w zimie, czyli ile naprawdę przejadą, gdy spada temperatura14.03.2021 08:56
Każde auto bez problemów przejechało liczącą 150 km trasę
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

BMW iX3, Tesla Model 3 i Volkswagen ID.3 nie mają ze sobą wiele wspólnego, choć każdy z nich jest elektrykiem i każdy ma 3 w nazwie. Nietypowe porównanie pozwoliło jednak przetestować, jak w zimie zachowują się auta na prąd. Często o to pytacie, więc oto odpowiedź.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

BMW iX3, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 - test w zimie

Jak elektryk sprawdza się w zimie? To pytanie, które pojawia się za każdym razem, gdy mowa o autach na prąd, więc czas na nie odpowiedzieć. Zorganizowane we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych porównanie miało jeden cel – zweryfikować realne zużycie energii w trzech autach elektrycznych. Do przejechania mieliśmy 154 km, a temperatura na dworze wynosiła niewiele poniżej 0 st. Celsjusza.

Volkswagen ID.3 był najtańszym autem w porównaniu, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Volkswagen ID.3 był najtańszym autem w porównaniu
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Plan zakładał naładowanie każdego z trzech aut do 90 proc. na szybkiej ładowarce w Warszawie. Stąd ruszyliśmy na "siódemkę", którą jechaliśmy na MOP Pawliki, kilkadziesiąt kilometrów za Mławę. Taka trasa pozwalała odwzorować mieszane warunki – wiodła zarówno przez teren zabudowany, niezabudowany, a także drogę ekspresową. Na miejscu ponownie naładowaliśmy samochody.

Do porównania wybraliśmy trzy auta z "trójką" w nazwie. Pierwszym z nich było nowe BMW iX3. Niemiecki SUV dopiero wchodzi na rynek i jest zdecydowanie najdroższym (oraz największym) z zebranych samochodów. Kosztuje przynajmniej 268 900 zł. Drugi to świetnie znana Tesla Model 3, tutaj w wersji sprzed liftingu oraz odmianie Long Range za 244 990 zł. Ja z kolei postawiłem na Volkswagena ID.3 w wersji 1st, czyli – zgodnie z obowiązującym cennikiem – Pro Performance, którego ceny startują od 157 490 zł.

Tesla Model 3 i BMW iX3, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Tesla Model 3 i BMW iX3
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Test przeprowadziliśmy w nocy, choć mimo to na trasie nie było pusto. Czasem oznaczało to jazdę za ciężarówką, czasem konieczność wyprzedzenia wolniejszych pojazdów. Nie jechaliśmy na wynik, nie ograniczaliśmy prędkości, nie rezygnowaliśmy z ogrzewania czy radia. Oto jakie rezultaty udało się uzyskać w każdym aucie.

Zużycie energii
 Pomiar w zimieDane producenta
BMW iX322,8 kWh/100 km18,6 kWh/100 km
Tesla Model 3 Long Range18,4 kWh/100 km14,8 kWh/100 km
Volkswagen ID.3 1st (Pro Performance)19,8 kWh/100 km15,7 kWh/100 km

Zaskoczeniem nie jest, że BMW osiągnęło najwyższe zużycie. To największe auto, a fizyki nie oszukasz. Warto jednak zauważyć, że iX3 jest wyposażone w pompę ciepła, której nie miały dwa pozostałe samochody. Model 3 dostał ją po liftingu, a Volkswagen oferuje tę pozycję jako opcję w ID.3 – kosztuje 5540 zł. Wrażenie robi jednak wynik tesli, szczególnie gdy pamiętamy, że to najlepiej przyspieszające auto w zestawieniu.

Zasięg i koszty

Każdy z tych samochodów ma pokaźny zasięg w danych katalogowych. Volkswagen mówi o 425 km w przypadku ID.3 Pro Performance, BMW podaje 460 km dla iX3, a Tesla dla Modelu 3 Long Range deklaruje imponujące wręcz 560 km (580 km dla modelu po liftingu). Oczywiście są to wartości mierzone podczas homologacji WLTP (symulującej codzienne użytkowanie).

Zebrane dane z testu pozwalają obliczyć, jak daleko realnie można zajechać każdym z tych aut w zimie oraz ile to będzie kosztować. Obie stacje, z których korzystaliśmy, były dostępne bezpłatnie, jednak na potrzeby tego ćwiczenia załóżmy stawkę zgodną z cennikiem PKN Orlen – 2,39 zł za 1 kWh na stacji o mocy 100 kW. Każde z tych aut jest bowiem w stanie wykorzystać jej możliwości.

Koszty i zasięg
 Koszt zakładając ładowanie o mocy 100 kW na PKN OrlenPrzewidywany zasięg
BMW iX354,49 zł/100 km324 km
Tesla Model 3 Long Range (2020)*43,98 zł/100 km380 km
Volkswagen ID.3 1st (Pro Performance)47,32 zł/100 km293 km

Trzeba tu jednak zaznaczyć, że powyższe koszty nie są stałe. Auto przed podróżą można naładować w domu, a na trasie można skorzystać z tańszego operatora (np. GreenWay, Tauron czy Lotos). W przypadku Tesli Model 3 można oszczędzić, ładując auto na superchargerze. Z kolei klienci BMW mogą korzystać z usługi BMW Charge Active, w ramach której można obniżyć koszty ładowania na wybranych stacjach.

Elektryki nie lubią zimy, ale to nie powinno odstraszać

Nasz eksperyment pokazał, że tak, auta elektryczne zimą są mniej wydajne, niż obiecują producenci. Trzeba mieć to na uwadze, szczególnie gdy ma być to pierwszy samochód w rodzinie. Planując zimową podróż, dobrze będzie więc założyć częstsze postoje na ładowanie niż zazwyczaj. Warto przy tym skorzystać z usługi A Betterroute Planner, która pozwala przygotować taką trasę z uwzględnieniem warunków pogodowych.

Naładowany do pełna ID.3 zimą przejedzie niecałe 300 km, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Naładowany do pełna ID.3 zimą przejedzie niecałe 300 km
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Z drugiej strony – osiągnięte rezultaty, po zderzeniu ich z oczekiwaniami klientów, wcale nie prezentują się źle. Badanie InsightOut Lab przeprowadzone na zlecenie Volkswagena pokazało, że 65 proc. Polaków byłoby zadowolonych z elektryka, który ma do 300 km zasięgu. Jak widać, nawet najtańszy w zestawieniu ID.3 zimą (prawie) spełnia ten warunek.

Test trzech "Trójek" czyli porównanie zużycia energii BMW iX3, Tesli Model 3 i Volkswagena ID.3 [CC]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.