Milowy krok Škody. Poznałem plany Czechów i widziałem ich nową fabrykę platform MEB

Milowy krok Škody. Poznałem plany Czechów i widziałem ich nową fabrykę platform MEB20.05.2022 07:11
Nowa fabryka to ważne wydarzenie dla Czechów
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński

Mimo trudnych czasów Czesi przeprowadzili małą rewolucję. Po premierze Enyaqa już w planach mają trzy kolejne auta. Ale zanim to nastąpi, w mieście Mladá Boleslav właśnie otwarto nową fabrykę kluczowej dla całego koncernu Volkswagena płyty MEB. A ja miałem okazję zobaczyć ją z bliska. I fabrykę, i platformę. A także polski akcent całej operacji.

Zanim ruszyła nowo otwarta fabryka platformy MEB, Škoda musiała uporać się z problemami będącymi pokłosiem wojny w Ukrainie. Główny dostawca wiązek elektrycznych spod Lwowa zawiesił pracę na początku inwazji, w następstwie czego wstrzymano produkcję m.in. Enyaqa.

Pod koniec kwietnia udało się wznowić częściowo produkcję w ukraińskiej fabryce, ale żeby zwiększyć wydajność, PEKM (firma produkująca wiązki) we współpracy ze Škoda zduplikowali linię produkcyjną i przeniesiono ją do zakładów w miejscowości Mladá Boleslav, razem z 35-osobowym zespołem i ich rodzinami. Cały proces udało się przeprowadzić w zaledwie 5 tygodni. Gdy sytuacja wróci do normy, pracownicy wrócą do pierwotnej fabryki.

Fabryka MEB w Mladá Boleslav, Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Fabryka MEB w Mladá Boleslav
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński

Mladá Boleslav otwiera nowy rozdział

Zanim zdecydowano o wybudowaniu zakładu produkcji platform MEB, Czesi musieli udowodnić, że są w stanie zapewnić odpowiednie warunki do powstawania podzespołów dla zelektryfikowanych aut. Dlatego od 2019 r. powstają tu m.in. akumulatory dla hybryd plug-in koncernu VW. A teraz dołączają płyty podwoziowe dla elektryków.

Część montażowa dla akumulatorów do hybryd plug-in, Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Część montażowa dla akumulatorów do hybryd plug-in
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński

To o tyle kluczowa decyzja, że VAG na wspomnianej platformie opiera praktycznie całą swoją gamę modelową. Korzysta z niej zarówno Audi (w Q4 e-tronie), Cupra (w Bornie), Volkswagen (ID.3, ID.4, ID.5, ID. Buzz) oraz rzecz jasna Škoda (Enyaq). A kolejne modele także są na niej planowane. Ale o nich za chwilę.

Co jeszcze istotne, fabryka ta jest jedynym zakładem zlokalizowanym poza Niemcami, w którym powstają wspomniane podwozia. Przy jej budowie przeprowadzono szereg działań optymalizacyjnych, wzorując się na zakładzie w Braunschweig. Fabryka w mieście Mladá Boleslav pochłonęła 130 mln euro i będzie w stanie zapewnić produkcję na poziomie 255 tys. platform rocznie. Do końca 2023 r. Czesi zamierzają rozszerzyć linię produkcyjną, dzięki czemu wydajność roczna wzrośnie do 380 tys.

Ale Volkswagen nie zamierza zwalniać w kwestii inwestycji. Koncern planuje uniezależnić się od zewnętrznych dostawców akumulatorów i postawić w związku z tym cztery fabryki wytwarzające ogniwa. Niewykluczone, że jedna z nich powstanie w Czechach, choć pod uwagę brana jest także... Polska. Gdyby zakład powstał u nas, byłoby to kolejne tego typu miejsce po podwrocławskim LG Chem. Skąd zresztą obecnie baterie są dostarczane do Hanoweru, Braunschweig i właśnie nowej czeskiej fabryki.

Tak wygląda zestaw akumulatorów z nieosłoniętymi modułami, Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Tak wygląda zestaw akumulatorów z nieosłoniętymi modułami
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński

Nowa platforma co 80 sekund

Prace w fabryce są już na pełnych obrotach i miałem okazję przyjrzeć im się z bliska. Choć duża część zakładu jest zautomatyzowana (przy pomocy ponad 30 robotów), pracuje tu ok. 250 pracowników, a po rozszerzeniu linii w 2023 r., zatrudnienie znajdzie kolejne 180 osób.

Średnio co ok. 80 sekund taśmę opuszcza gotowa platforma. Jej powstanie wiąże się z przejściem przez ponad 70 stacji, co zajmuje ok. 3 godzin. Nad wszystkim czuwa nie tylko szereg czujników i procesorów, ale także termokamery, który są w stanie wykryć ewentualne zagrożenie pożarowe z odpowiednim wyprzedzeniem.

Cały cykl powstania MEB liczy ponad 70 stacji, Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Cały cykl powstania MEB liczy ponad 70 stacji
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński

Produkcja obejmuje platformy z trzema rodzajami baterii - 55 kWh, 62 kWh i 82 kWh. Składają się kolejno z ośmiu, dziewięciu i dwunastu modułów, a w każdym z nich znajdziemy po 24 ogniwa. Te dostarczane są przez zewnętrznych dostawców, a jednym z nich jest, tak jak wspomniałem, LG Chem spod Wrocławia. Swoją drogą, na jednej ze stacji montażu udało mi się nawet znaleźć napis "made in Poland".

Gotowe platformy są odpowiednio magazynowane i część z nich zostaje na miejscu, by trafić do sąsiedniej hali M13, gdzie odbywa się produkcja Enyaqa i Octavii. Żeby tego było mało, są one tam montowane równolegle na tej samej linii (zupełnie jak e-tron GT i R8 w Böllinger Höfe). Pozostała część jest transportowana do Zwickau, gdzie powstają wspomniane wcześniej pozostałe modele oparte na platformie MEB.

Polski akcent w czeskiej fabryce, Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Polski akcent w czeskiej fabryce
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński

Ten krok milowy w historii nie tylko Škody, ale całego VAG-a, ma pomóc koncernowi w osiągnięciu założonych celów. Jakich? Do 2025 r. w Czechach ma powstawać dziennie 800 elektryków. Dziś ta liczba wynosi 350. Jej zwiększenie ma się odbyć m.in. kosztem wypchnięcia produkcji Superba poza Czechy. Poza tym w 2030 r. sprzedaż zelektryfikowanych modeli w Europie ma sięgnąć nawet 70 proc.

Teraz wydaje się to niemożliwe, ale Škoda chce to osiągnąć m.in. z pomocą trzech zupełnie nowych modeli elektrycznych, które pojawią się do 2030 r. Wszystkie będą mniejsze od Enyaqa, a pierwszego z nich zobaczymy już za dwa lata. Według nieoficjalnych informacji będzie to SUV (a jakże inaczej) o nazwie Elroq, wielkościowo plasowany między Kamiqiem a Karoqiem.

Tu magazynowane są wyprodukowane akumulatory. Baza danych jest cyfrowa, dzięki czemu szybko można odnaleźć konkretną część, Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Tu magazynowane są wyprodukowane akumulatory. Baza danych jest cyfrowa, dzięki czemu szybko można odnaleźć konkretną część
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński

Co do reszty, szczegóły pozostają jeszcze tajemnicą. Ale można się domyślić, że jedno z aut będzie bliźniaczą konstrukcją Volkswagena ID. Life — elektryka za mniej niż 20 tys. euro, nad którym pracują Niemcy i którego prototyp pokazali w zeszłym roku.

Intensywne prace trwają także w sektorze recyklingu akumulatorów. Wbrew twierdzeniom internetowych komentatorów, po użytkowaniu w samochodzie, nie trafiają one po prostu na śmietnik. Podzespoły czeka drugie życie w postaci magazynów energii, a gdy i tam dokonają żywota, zostaną rozebrane na czynniki pierwsze i odpowiednio zutylizowane.

Podwozie z akumulatorami Škody Enyaq iV RS, Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Podwozie z akumulatorami Škody Enyaq iV RS
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński

Niektórzy na pewno pomyślą, że gdyby nie pewne przekręty z przeszłości, wszystko to byłoby możliwe w Polsce, a zamiast Škody widzielibyśmy znaczek FSO. Szybko odpowiem, że absolutnie nie mogłoby tak być i teorie spiskowe nie miały na to wpływu. Ale to temat na inną historię. Natomiast Czesi zyskali właśnie nową, stabilniejszą i ważniejszą pozycję w dla całego koncernu VAG. A w przyszłości będzie ona jeszcze ważniejsza.

[1/16]
[2/16]
[3/16]
[4/16]
[5/16]
[6/16]
[7/16]
[8/16]
[9/16]
[10/16]
[11/16]
[12/16]
[13/16]
[14/16]
[15/16]
[16/16]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.