Czy Tesla Model S to konkurent Porsche Taycana? Sprawdzamy, który jest lepszy

Czy Tesla Model S to konkurent Porsche Taycana? Sprawdzamy, który jest lepszy05.09.2019 11:09
Fanatyzm dot. Porsche i Tesli można porównać do wojenki Android i iOS
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe

"Tesla lepsza" – tyle dało się wywnioskować z komentarzy pod wrażeniami z jazdy nowym Porsche Taycanem. Samochody są niemal identyczne pod względem wymiarów, ale skierowane są do zupełnie innych klientów.

Nie będzie przesadą, jeśli stwierdzę, że Taycan to najważniejsza premiera Porsche od zaprezentowania 911-tki. Pierwsze elektryczne auto (nie licząc Eggera-Lohnera z 1898 roku) ma wprowadzić markę w nową erę. To zadanie ważniejsze niż postawienie firmy na nogi, a przed takim wyzwaniem postawiono przed laty Cayenne.

Porównanie Taycana do Tesli Model S wydaje się naturalne. To ona spopularyzowała elektromobilność, podniosła poprzeczkę w kwestii systemów autonomicznych i pokazała, jak dużo giganci motoryzacyjni mają do nadrobienia. Oba modele mają bardzo zbliżone wymiary i zachwycają osiągami, ale - wbrew pozorom - są przeznaczone dla innych klientów.

Wymiary

Niemal taki sam rozstaw osi, długość, rozstaw kół i rodzaj nadwozia. Taycan ewidentnie wycelowany jest w Model S. Tesla ma jednak zauważalnie większy bagażnik. Mówimy tu o aucie, które opcjonalnie można było wyposażyć w trzeci rząd siedzień!

 Porsche Taycan Turbo STesla Model S Performance
Rozstaw osi2900 mm2960 mm
Długość4963 mm4979 mm
Pojemność bagażnika366 l + 81 l894 l
Tesla Model S, Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Tesla Model S
Źródło zdjęć: © mat. prasowe

Osiągi

Obydwa auta ważą zdecydowanie więcej niż typowe limuzyny z silnikami spalinowymi, ale nie przeszkadza im to w osiąganiu setki w mniej niż 3 sekundy. To wyniki zarezerwowane dla aut pokroju nowego Lamborghini Sian, które ma przecież V12 o pojemności 6,5 litra. Sprint do setki w samochodach elektrycznych będzie liczyć się coraz mniej. Tesla, z racji tego, że "była pierwsza", konkurowała z samochodami sportowymi, choć wydaje mi się, że takie zestawienie jest po prostu złe.

 Porsche Taycan Turbo STesla Model S P100D
Waga2295 kg2402 kg
Moc761 KM (Lauch Control)
1050 Nm
762 KM
931 Nm
Przyspieszenie do setki2,8 s2,4 s
Prędkość maksymalna260 km/h262 km/h
Porsche Taycan, Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe
Porsche Taycan
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe

Zasięg i zużycie

W tym wypadku byłem negatywnie zaskoczony. Jeśli zestawimy ze sobą najmocniejsze wersje okaże się, że Tesla jest na prowadzeniu. Ma nieco większą baterię, a w wersji Performance (według pomiarów WLTP) przejedzie aż 590 kilometrów. Porsche z kolei określa zasięg na maksymalnie 412 kilometrów (słabszy Taycan przejeżdża 450 kilometrów), co może zaskakiwać, zwłaszcza, że Porsche ma dwustopniową skrzynię biegów. Tesla może być ładowana z mocą 200 kW, ale instalacja w Porsche przyjmie nawet dwa razy więcej, choć takich ładowarek jeszcze nie ma.

Wrażenie z pewnością zrobił wynik Taycana, który pędził z prędkością maksymalną przez 24 godziny. Tesla nie pozwala na tak radykalne wykorzystywanie na torze. Model X, który testowaliśmy, nie pozwalał na ciągłe używanie trybu absurdalnego przyspieszenia. Kolejna kategoria, w której widać, że Model S nie jest po prostu zaprojektowany do sportu.

 Porsche Taycan Turbo STesla Model S P100D
Pojemność baterii93,4 kWh100 kWh
Zużycie energii25.7 – 24.5 kWh/100 km20.0 kWh/100 km
Zasięg388-412 km (WLTP)590 km (WLTP)
Moc ładowania270 kW (z potencjałem na 400)200 kW

Gadżety

Tesla znana jest z możliwości swojego autopilota, zdalnej aktualizacji oprogramowania czy chociażby rozmaitych gadżetów w postaci np. wyświetlania kominka z płonącym konarem na ekranie. Na razie Porsche nie pochwaliło się tak zaawansowaną autonomią, ale już wiadomo, że ekranów w Taycanie może być aż 5. Zrezygnowano z Android Auto, a klienci otrzymają tylko funkcję Apple CarPlay.

Ceny (i serwis)

Tesla Model S P100D kosztuje ok. 460 tys. zł po doliczeniu podatków. Kwota otwierająca cennik Porsche wynosi 650 tys. zł za Taycana Turbo. Mocniejszy Taycan Turbo S startuje od 790 tys. zł. Tu chyba najlepiej widać, że są to samochody trafiające na inne półki cenowe. Porsche dalej pozostaje marką ekskluzywną, Tesla wydaje się być nieco bardziej przystępna… o ile 460 tys. zł można nazwać przystępną ceną.

Wnętrze Tesli, Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe
Wnętrze Tesli
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe

Kupno to dopiero pierwszy krok. Elektryki wymagają też serwisowania, choć w mniejszym stopniu niż pojazdy z silnikami spalinowymi. O ile Porsche ma salon w większych miastach, serwis Tesli jest tylko jeden – w Warszawie. Wcześniej klienci musieli jeździć do Berlina. A to raczej czasochłonna wyprawa.

Jedno jest pewne – takich porównań pomiędzy elektrykami będzie więcej. Porsche już zapowiedziało, że na rynku pojawi się elektryczne 718 i Macan. Nie mogę się doczekać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.