Skoda wstrzymuje przyjmowanie zamówień na elektryczne Citigo. Popyt w Polsce przerósł oczekiwania

Skoda wstrzymuje przyjmowanie zamówień na elektryczne Citigo. Popyt w Polsce przerósł oczekiwania28.02.2020 10:57
Skoda Citigo-e iV (2020) (fot. Michał Zieliński)

Droga do elektryfikacji naszych dróg nie jest łatwa. Kosztowne modele z ograniczonym zasięgiem nie cieszą się wzięciem wśród Polaków. Gdy wreszcie trafia się jeden sensowny "elektryk", Polacy w mig wykupują całą przysługującą na nasz kraj partię produkcji. Kiedy pojawi się kolejna – nie wiadomo.

Pierwszy w historii elektryczny model Skody oficjalnie zadebiutował w Polskich salonach w listopadzie zeszłego roku. Na rynek Citigo-e iV wszedł jako najtańszy i jeden z najsensowniejszych modeli z napędem tego typu. Zapewniał on przyzwoity zasięg na poziomie około 260 kilometrów i przy niezłym wyposażeniu (klimatyzacja, radio z Bluetooth, Lane Assist) kosztował 81 900 zł. W przedsprzedaży po rabacie krajowego importera model dostępny był już za 73 300 zł.

Po planowanych krajowych dotacjach na auta elektryczne Citigo-e iV miało szansę uzyskać już bardzo konkurencyjną cenę na poziomie niewiele przekraczającym tradycyjnie napędzane auta tej wielkości. Tego się już jednak nie doczekaliśmy. Nie chodzi nawet o powolne wycofywanie się rządu z zapowiadanych dopłat, ale o zawieszenie sprzedaży elektrycznej skody w Polsce.

Skoda Citigo-e iV (2020) (fot. Michał Zieliński)
Skoda Citigo-e iV (2020) (fot. Michał Zieliński)

Jak się okazuje, model ten został bardzo dobrze przyjęty na polskim rynku, a to też niedobrze. Popyt wśród polskich klientów daleko przekroczył oczekiwania i możliwości produkcyjne Skody, dlatego na tę chwilę polski importer musi wstrzymać przyjmowanie kolejnych zamówień.

"Elektryczna Skoda CITIGOe iV spotkała się z uznaniem na polskim rynku, co zaowocowało dużą liczbą zebranych zamówień. Jednocześnie producent ograniczył dostępność akumulatorów wysokowoltowych dla tego modelu. Z tych dwóch względów podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu przyjmowania zamówień na ten samochód" – informuje w oświadczeniu Tomasz Pyzałka z działu marketingu Skoda Polska.

W najbliższych miesiącach na polskie drogi wyjedzie kilkaset elektrycznych Citigo "z pierwszego wypustu". Kiedy znów będzie można zamawiać samochód w salonach? Tego jeszcze nie wiadomo.

Produkcja Citigo-e iV jest ograniczona z powodu, który hamuje obecnie rozwój całej elektromobilności w Europie: ograniczonego dostępu do akumulatorów. Na drodze do popularyzacji aut elektrycznych stoi ograniczony dostęp do surowców oraz dopiero rozwijające się zdolności produkcyjne fabryk akumulatorów.

Trzeba jednak zauważyć, że problemy z dostępnością Citigo-e iV nie mają wpływu na sprzedaż innych zelektryfikowanych modeli z Grupy Volkswagena. Bez żadnych zmian oferowane są między innymi Porsche Taycan, Audi e-tron oraz hybrydowa Skoda Superb iV. Można przypuszczać, że niemiecki koncern woli przerzucać akumulatory, którymi dysponuje, na modele przynoszące mu większe zyski niż tanie Citigo.

Sytuacja ta to niestety kolejny dowód na to, że Europa nie jest jeszcze w pełni przygotowana na elektryfikację parku maszyn na szeroką skalę. Nawet jeśli politycy mają wygórowane żądania wobec producentów samochodów i ci robią wszystko, by je spełnić, ostatecznie zawodzą kwestie niezależne od ich woli i nakładów finansowych.

Szkoda jest tym większa, że elektryczny Citigo przypadł nam do gustu.

Zobacz pierwsze wrażenia ze Škody Citigo e iV na wideo:

[h2]Moja opinia o Skodzie Citigo-e iV: elektryk w wydaniu analogowym[/h2]

Skoda Citigo w wydaniu elektrycznym stanowi oryginalne, odświeżające podejście do auta elektrycznego. Podczas gdy każdy z konkurentów do tej pory ze swojego elektryka starał się zrobić auto na siłę futurystyczne i szokujące, Citigo-e iV poszło dokładnie odwrotną drogą. Silnik uruchamia się tutaj obróceniem kluczyka w stacyjce, pod ręką mamy tradycyjny, solidny hamulec ręczny. Wskaźnik naładowania akumulatora nie jest tu przedstawiony żadną kolorową grafiką na ekranie, a analogową wskazówką na desce rozdzielczej. Dodając do tego jeszcze proste, solidne wykonanie standardowej Citigo z blachą radośnie wyeksponowaną na drzwiach można odnieść wrażenie, że pierwszy elektryczny samochód Skody jest utrzymany bardziej w klimacie krajowego Melexa niż modeli pokroju Nissan Leaf czy Renault Twizy.

Citigo okazuje się jednak bardzo wdzięcznym samochodem do elektryfikacji. Jego podwozie już w 2011 roku zostało przygotowane do adaptacji akumulatorów, dzięki czemu wersja elektryczna posiada bagażnik o takiej samej, całkiem funkcjonalnej pojemności 250 litrów. Dynamika silnika dysponującego mocą 83 KM i momentem obrotowym aż 210 Nm przy prędkościach miejskich jest więcej niż zadowalająca. Proste podzespoły pozwoliły zachować cenę na bardzo konkurencyjnym poziomie. Skoda już od dawna tworzy samochody, które są idealnie wcelowane w potrzeby Polaków. Jak widać w przypadku tych z napędem elektrycznym będzie tak samo.

Mateusz Żuchowski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.