Samochody elektryczne z nowym rekordem. W Polsce zakupy napędzają firmy

Samochody elektryczne z nowym rekordem. W Polsce zakupy napędzają firmy12.08.2019 10:22
Tesla 3 okazuje się prawdziwym hitem amerykańskiej marki
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński

92 proc. w ciągu roku – taki wzrost zanotowały samochody elektryczne na całym świecie. To oznacza sprzedaż prawie 780 tys. pojazdów w pół roku. W Europie rządzi Tesla, ale rynek Starego Kontynentu oczekuje nowości.

To zdumiewający wzrost na całym świecie. Jak donosi firma JATO, zajmująca się analizą rynku motoryzacyjnego, elektryki zaczynają się rozpędzać. O ile na całym świecie w pierwszym półroczu 2017 roku sprzedano zaledwie 201 tys. e-samochodów, tak w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. liczba ta jest prawie czterokrotnie większa.

Globalnie króluje Tesla z modelem 3, która znalazła ponad 134 tys. nowych właścicieli. W Europie również daje sobie radę bardzo dobrze. Na Starym Kontynencie zdecydowało się na nią ponad 37 tys. osób – głównie w Norwegii i Holandii. Za nią uplasowały się Renault Zoe, BMW i3 i Volkswagen e-Golf. Rynek jednak czeka fala kolejnych nowości – już rozpycha się Hyundai Kona, Audi e-tron czy Jaguar I-Pace. Niedługo dołączy do tego elektryczne Mini, Opel Corsa-E czy Peugeot e-208.

Producenci nie mogą jednak otwierać szampana. Ba, stoją przed poważnymi wyzwaniami. Infrastruktura jest szczątkowa, a ceny elektryków – wysokie. Połowa osób, które brały udział w naszym badaniu podczas Poznań Motor Show wskazało, że to jest największy problem elektromobilności w Polsce.

BMW i3, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
BMW i3
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Dopłaty do zakupu e-aut sięgną 37,5 tys. zł, ale "łapią się" na nie trzy auta – elektryczny smart, Volkswagen e-up! oraz nowy Opel Corsa-E. – Przy tak przygotowanych regulacjach, spadamy do scenariusza 60 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce w 2025 r. - Tak elektromobilności, nawet przy najlepszych chęciach, nie zbudujemy – twierdzi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.

Innym rozwiązaniem mogą być używane samochody elektryczne. Razem z platformą CarQ redakcja Autokult.pl sprawdziła, jakie "używki" królują w wyszukiwaniach klientów. CarQ (pobierz aplikację) pozwala na szybkie sprawdzenie historii auta, jego danych i wybranych pozycji najistotniejszych kosztów eksploatacji. Wystarczy wprowadzić numer rejestracyjny bądź, jeszcze szybciej, zeskanować kod QR z dowodu rejestracyjnego. Na tej podstawie sprawdziliśmy popularność e-aut w lipcu.

W zestawieniu pojawiają się już 5-letnie samochody pokroju Tesli S85 i BMW i3. Miks jest dość zróżnicowany, ale auta z 2015 i 2016 roku sprzedają osoby prywatne. Znajdziemy tutaj zarówno Tesle, jak i Nissany Leaf oraz Renault Zoe. Nowsze samochody – z 2017 – roku to głównie Nissany zakupione "na firmę". W całym zestawieniu używanych hybryd, hybryd plug-in i elektryków, te ostatnie stanowią nieco ponad 10 proc.

Ten trend potwierdzają wyniki z pierwszego kwartału tego roku. W Polsce sprzedano 413 elektrycznych aut, ale ponad 200 z nich należy do miejskiego carsharingu. Gdyby nie one, okaże się, że polski rynek elektryków praktycznie stoi w miejscu. Ma szansę rozruszać się dopiero w ciągu nadchodzących lat, gdy z drugiej ręki będzie można kupić ok. trzyletni samochód, który wcześniej należał do instytucji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.