Mieli kupować auta elektryczne. Resorty ociągają się z przesiadką

Od 1 stycznia 2022 roku organy administracji państwowej powinny mieć w swojej flocie aut co najmniej 10 proc. samochodów elektrycznych. Tego warunku nie spełniają ministerstwa. Nie poniosą za to żadnych kar.

Elektryczne BMW i3 sprawdzi się przede wszystkim w mieścieElektryczne BMW i3 sprawdzi się przede wszystkim w mieście
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

To władza powinna dawać przykład – doszli do wniosku posłowie pracujący nad ustawą o elektromobilności. Żeby zwiększyć zainteresowanie elektrykami, ministerstwa i inne komórki administracji państwowej miały przesiąść się do nowych aut. Data graniczna, zresztą już raz przesunięta, to 1 stycznia 2022 roku. Cel: co dziesiąte auto wykorzystywane w administracji miało być na prąd.

Miało. Ministerstwa: finansów, infrastruktury, obrony narodowej i sprawiedliwości nie mają ani jednego auta elektrycznego – donosi "Rzeczpospolita". Progu 10 proc. nie przekroczyły resorty rolnictwa, zdrowia i edukacji. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ma dwie hybrydy plug-in i deklaruje, że do końca roku kupi elektryka. Podobne plany zakupowe mają inne komórki.

Co ważne, za niespełnienie założenia elektryfikacji floty na poziomie 10 proc. nie są przewidziane żadne kary, resorty więc nie muszą poczuwać się do drogich zakupów. Na zrównanie się cen pojazdów spalinowych i elektrycznych musimy jeszcze poczekać, a do niektórych klientów nie przemawia uboga infrastruktura ładowania, tym gorsza im położona dalej od ośrodków miejskich.

Co ważne, od 1 stycznia 2025 roku resorty powinny mieć na swoich parkingach przynajmniej 50 proc. elektryków, a jednostki samorządowe - 30 proc. Oczywiście za niespełnienie tego warunku nie przewidziano kar.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie